Vi håller på och planerar för nytt tak och har hjälp av en arkitekt och en byggare.

Vad det gäller taket är förslaget råspont, takpapp för sedumtak....

När jag googlar runt på Youtube ser man aldrig råspont på tak. De lägger "plywood" eller liknande vattenresistenta skivor. I USA tycks det finnas olika system för detta.

Hur är det i Sverige? Jag har googlat men inte hittat motsvarande det de använder utomlands.

Billigare material och kortare läggtid måste väl vara intressant för alla konsumenter.
 
Råspont har flera fördelar. Det är flexibelt om takstolarna inte bildar ett jämnt plan och det är lätt att spika i. Det är svårt tycker jag att jämföra amerikansk och svensk byggmarknad. Utbudet ser annorlunda ut och varierar dessutom med regioner. Råspont plus papp är nog en väldigt svensk lösning.
 
J justusandersson skrev:
Råspont har flera fördelar. Det är flexibelt om takstolarna inte bildar ett jämnt plan och det är lätt att spika i. Det är svårt tycker jag att jämföra amerikansk och svensk byggmarknad. Utbudet ser annorlunda ut och varierar dessutom med regioner. Råspont plus papp är nog en väldigt svensk lösning.
Håller med att det verkar svenskt,, hittar inte mycket liknande på nätet.
Eftersom hantverkare kostar massor är jag förvånad att inte plywood slagit genom på bredare front. Finns det en hake jag inte ser ?
 
Det finns plywood i Sverige också. Sök på takplywood, men jag håller med Justus kör på råspont. Det finns som luckor också som läggs fortare.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Priset samt att det är krångligare att lägga. Takplywood kostar 50% mer. Dessutom tveksamt om det är någon tidsbesparing, vilket däremot råspontluckor är.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns plywood i Sverige också. Sök på takplywood, men jag håller med Justus kör på råspont. Det finns som luckor också som läggs fortare.
Visst finns det plywood i Sverige. Men den jag hittar, som kallas takplywood, verkar inte vara special plywood för utomhusbruk.

Luckor verkar vara ett alternativ,, var hittar jag dem... jag hittar bara virke.
 
Den har utomhuslim men inget tätskikt. En snabb googling på råspontluckor gav följande leverantörsvar: Beijer, Bauhaus, Bygg Max, Derome m fl.
 
Kolla på typ Beijers eller någon annan riktig bygghandel. Dom har det som lagervara
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Kolla på typ Beijers eller någon annan riktig bygghandel. Dom har det som lagervara
Bauhaus priser.
Råspont 115 sek/kvadrat
Råspontluckor 200 sek/kvadrat
Takplywood 180 sek/kvadrat
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Bauhaus priser.
Råspont 115 sek/kvadrat
Råspontluckor 200 sek/kvadrat
Takplywood 180 sek/kvadrat
Beijers råspontlucka 280 sek/kvadrat
 
Myresjöhus kör med plywood rappel som standard och råspont är tillval.

Skulle välja råspont varje dag om jag fick välja
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
K Knight skrev:
Myresjöhus kör med plywood rappel som standard och råspont är tillval.

Skulle välja råspont varje dag om jag fick välja
Varför det. Funkar ej plywood?
 
J justusandersson skrev:
Priset samt att det är krångligare att lägga. Takplywood kostar 50% mer. Dessutom tveksamt om det är någon tidsbesparing, vilket däremot råspontluckor är.
Håller med om att materialpriset är högre. Men om man räknar med arbetskostnad?
 
Rickard.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Håller med om att materialpriset är högre. Men om man räknar med arbetskostnad?
Plywood måste vara mer jobb än luckor av den enkla anledningen att skivorna är mindre och det är i princip samma moment att montera. Råspontluckor är dock inte helt anpassade för papptak men under ett sedumtak tycker jag man kan våga sig på ett litet avsteg då konsekvenser är obefintliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.