C
Behöver av olika anledningar bygga en "djup" HAKI-ställning, dvs bygga med längdbalkar även på tvären.
(se https://www.byggahus.se/forum/threads/byggnadsstaellning-i-slaent.326707/)
Skulle vilja undvika att behöva planka in hela djupet då det skulle gå åt en satans massa plank.

Men hur gör man i så fall med skyddsräcket? I synnerhet i ett ytterhörn?
Skall väl tillägga att ställningen måste uppfylla arbetsmiljökraven.
 
Du vill åstadkomma en säker passage på en ställningssektion där det inte finns plank på hela ytan? Då måste du väl ha någon extra rad med spiror och bygga upp det på djupet som 3 + 5 + 3 plank, eller något liknande? Standardlängden är väl 3 meter?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J justusandersson skrev:
Du vill åstadkomma en säker passage på en ställningssektion där det inte finns plank på hela ytan?
Ja precis.
Men det är ju inte bara att slänga upp ett par extra spiror mitt i då tvärbalkarna sitter ivägen.

3D-modell av byggnadsställning med tvärbalkar som blockerar där spiror skulle kunna placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, du måste ersätta tvärbalkarna med kortare varianter som kan haka i spirorna. Vad vill du uppnå egentligen?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J justusandersson skrev:
Vad vill du uppnå egentligen?
Det är två saker;
1. Det är i verkligheten en kraftig slänt mellan de främre och de bakre spirorna. Så de bakre spirorna måste komma tillräckligt långt bak för att inte hamna i slänten.
2. Vill undvika att behöva fästa in ställningen i fasaden och enligt HAKI:s "regelbok" får höjden på ställningen vara max 3 x djupet för att inte behöva förankras högre upp.

Hade det inte varit för 2) hade en variant varit att bygga en djup bas och sedan med hjälp av spirhållare bygga en vanlig smalställning ovanpå basen. Men då behöver jag en massa spirhållare. Tänkte om det fanns någon fiffigare variant som jag inte tänkt på att bygga med de grundläggande delarna.
 
Är det enbart för att slippa fästa den i fasaden som du vill göra så?

Om du istället för att bygga med en "långsida" på 3m bygger den med två segment kortsidor på 1,6m i var får du ju till djupet. Visst, det går åt ett par spiror till, men en standardlösning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan det vara balkryttare du behöver?
Tre olika typer av balkryttare: en för rör 50 mm, en för 34 mm med låsskruv, och en dubbel för skådskrämsfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.haki.se/application/balkryttare/

Med dom kan du sätta en balk på tvären var som helst på en annan balk.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är det enbart för att slippa fästa den i fasaden som du vill göra så?
Primärt är det som sagt åtminstone basen som måste vara så djup för att inte de bakre fötterna skall hamna mitt i en brant slänt.

Tanken har slagit mig att sedan bygga en "dubbel" ställning ovanpå denna bas, men då behöver jag en massa tvärbalkar med specialmått för att få det att gå jämnt upp med basen.
Å sen framför allt får jag inte till det hur jag skall göra i ett ytterhörn.

PNO PNO skrev:
Kan det vara balkryttare du behöver?
Kanske det. Hur tänker du att de skall användas? Har som sagt också kollat på spirhållare som en potentiell problemlösare här.
163100169-origpic-0125e5.jpg
Men en faktor i sammanhanget är att jag behöver ha ställningen under en längre tid, så jag tänkte köpa i första hand begagnade delar. Och då vill jag så klart klara mig med de grundläggande delarna så långt som möjligt.
 
Det går ju att använda burtonkopplingar och rör för special lösningar
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det går ju att använda burtonkopplingar och rör för special lösningar
Mmm, det är en annan variant jag funderat lite på. De är ju dessutom billiga och lättillgängliga.
Men konkreta förslag på hur man i så fall skall använda dem?

Notera som sagt att det med gott samvete måste gå att godkänna den enligt AV:s regelverk då jag kommer att ha inhyrda hantverkare som skall jobba på ställningen.
 
richardtenggren
Måste inte ställningen byggas av någon med utbildning då också?

Vi lekte en del med Layher när vi var mindre, gjorde lite scener till skolavslutningar osv. För mig vi körd Burton-kopplingar då det blev special :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C
richardtenggren richardtenggren skrev:
Måste inte ställningen byggas av någon med utbildning då också?
Jo, jag har för avsikt att ta en distanskurs under julen här.
https://branschutbildarna.se/product/stallning-2-9-meter-sjalvstudiekurs/

Kanske blir lite klokare på exakt vilka friheter man kan ta sig i byggandet efter kursen. Just nu har jag bara en vag bild av att man måste hålla sig till tillverkarens monteringsanvisningar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Konsten att bygga ställningar är lika gammal som konsten att bygga. Grundprinciperna är enkla. Centriska vertikala laster och diagonaler för stabilitet och lite till. Det borde vara möjligt att starta med en träkonstruktion (ett knä för varje HAKI längd) som ett nollplan och som tar hand om sluttningen och sedan ställa ställningen fastskruvad ovanpå det. Inte så svårt att dimensionera. Virket kan återanvändas till någon altan...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Visst är det så.
Ser det dock inte primärt som en allmänt byggnadsteknisk utmaning, utan mer hur man bäst löper uppgiften med de legobitar som är tillgängliga i HAKIs "vertygslåda" och hur de kan och får kombineras för att ställningen skall vara godkänd.

Att bygga kvadratiska sektioner löser egentligen alla mina problem, det är bara att det går åt en jäkla massa plank i onödan om man skall planka in hela rasket, men att göra så är naturligtvis ytterligare en option. Plank är ju relativt billigt.

En variant är att sätta korta toppspiror på spirhållare på varje våningsplan för att hålla skyddsräcket.

Skall räkna lite på alternativen för att se vad som blir mest kostnadsoptimalt.

Tyvärr är sträckan med slänt lite för lång (ca 30 meter) för att det skall vara realistiskt att bygga en egen träkonstruktion för basen. Om en sådan konstruktion ens uppfyller regelverket(?) Och då åker jag likförbaskat på att förankra ställningen i fasaden.
 
Allt Lego har sina begränsningar, som du enkelt fixar med Meccano, men knappast samtidigt. Jag kan nog inte bidraga med så mycket mer. Men det är ett roligt problem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.