Hej alla!
Ni som bor i ett modernt "funkishus" med en öppen del ovanför vardagrsrummet - typ där det är 5 till 5,5 meter högt i tak. Upplever man att mycket av värmen sticker upp mot taket, att det blir upplevs kyligt nere i TV-soffan under bistra vinterkvällar när kvicksilvret sjunker ned till -20 eller lägre (utomhus alltså ;-)....

Det går väl att motverka med mekanisk ventilation som blåser ut luft upptill och på så sätt åstadkommer lite luftcirkulation. Eller att man har en eller ett par takfläktar...

Men det vore roligt att höra lite från någon som har ett sådant hus.

Tack på förhand,
/Rikard "förhandsbesked sökt - avvaktar utslaget där"

PS Har en stor villa till salu snart strax norr om Luleå - hör gärna av er om det skulle vara intressant...
 
Takfläkt kanske?
 
Finns några mer eller mindre bra förslag:

- golvvärme istället för radiatorer (onödigt dyrt om golvet inte ska läggas om)
- "innertak" av tyg/väv som du fäster i väggen taket på endast ena sidan på en träram på "normal takhöjd" (=2,5 m) och som med en enkel anordning kan firas ner när den behövs på vintern eller hissas upp mot taket när den inte behövs på sommaren (dubblerar som ljudisolering)
- större radiatorer i vardagsrummet

Takfläkt tror jag inte funkar. Jag har erfarenhet av takfläktar från min tid i USA - de vispar bara runt luften på samma höjd, de trycker inte ner den varma luften. Annars skulle de inte användas i varma klimat där det alltid är varmast närmast taket.
 
Takfläkt kan köras åt två håll. I varmare klimat körs de åt andra hållet än vad de gör i kalla klimat. Detta knep går naturligtvis att användas beroende på årstidsväxlingarna :)

Har ingen fläkt själv, men har bott en lång period i en varm del av världen o där hade vi fläkt för svalkning och det fungerade bra.
 
Hej!

Vi har sju meter i takhöjd i hela huset. Vi pratade mycket med vår konstruktör innan vårt bygge ang detta med att värmen stiger. Han berättade då att det är en myt att all värme stiger upp till nock. Värmen stiger till ca 2,1 meter och gör där ett stop. Vi upplever ALDRIG att vi har det kallt, så det verkar stämma. Visserligen har vi byggt i eps-system, så vår panna har varit avstängd i 9 veckor nu och vi har 22-23 grader inomhus.
 
Thewhitehouse skrev:
Hej!

Han berättade då att det är en myt att all värme stiger upp till nock. Värmen stiger till ca 2,1 meter och gör där ett stop.
Det tror jag inte på. Har du mätt lufttemperatur upp i nocken? Där har du säkert mer än 21grader varmt om det är 21 i bottenvåningen och taket är isolerad....
gaia
 
I större industrilokaler med takhöjder på sådär 7-10m har de ofta fläktar som snurrar och trycker ner den varma luften till golvet. Fungerar bra, för man märker tydligt skillnaden när fläkten är avstängd.

Tror inte heller på att värmen inte skulle gå upp till nocken, för står man på en stege i en lokal med elementvärme, så är det betydligt varmare uppe i taket än på golvet.
 
thomas33 skrev:
Tror inte heller på att värmen inte skulle gå upp till nocken, för står man på en stege i en lokal med elementvärme, så är det betydligt varmare uppe i taket än på golvet.
jag har målat tak på bara 2,7m höjd och sveten rann av hög värme som var annars normal när man stod på golvet.
Man vill gärna tro att det inte kostar mer i uppvärmning när man har högt till taket ;). Enligt min mening så värmer man en oanvänd luftrum till temperaturer som är betydligt högre än vanlig rumstemp på 20-22 grader.
Det är bara otroligt att en arkitekt kan vräka ur sej en sån påstående. Hoppas han planerar för ordentlig takisolering trots att han tycker att värmen stannar vid 2,1m ;).
gaia
 
Gaia: "Det är bara otroligt att en arkitekt kan vräka ur sej en sån påstående."

Min kommentar: Han var inte arkitekt. Han var konstruktör, vilket inte alls är någon förmildrande omständighet ....
;)
 
Thewhitehouse skrev:
Värmen stiger till ca 2,1 meter och gör där ett stop.
Hmmm.... Intressant teori. Jag läste aerodynamik i skolan och just den regeln att luft stannar efter 2,1 meter har jag aldrig hört talas om. Självklart stiger den varma luften uppåt. Och om ni tar med en termometer upp i er 7 m höga nock så lovar jag att den visar mer än 22-23 om ni har det där nere. Om er panna är avstängd så är det väl bara att gratulera, ert hus är välisolerat! Men det ändrar inte på de termiska lagar som gör att varm luft blir lättare än kall och stiger.

:) pinebar
 
Ja, jag bara berättade vad han sa till oss och som sagt så drar inte huset några kwh just nu så vi är supernöjda och ser det inte som något probelm!
 
Vi har 2.70 i takhöjd i hela huset UTOM i tv-rummet där vi har 4,70 och jag upplever det som att det blir kallare i det rummet än i övriga huset.
 
Vad har ni för uppvärmning då?
 
Det blir varmare uppe i nocken om man har ryggåstak, vi känner helt klart skillnad om vi kliver upp på en stege där vi har ryggåstak, det är några grader varmare uppe vid taket än på "normal" höjd.
(Vi har golvvärme och FTX).
 
Det är ju bara att jämföra densiteten för luft i olika temperaturer för att inse att varm luft stiger. Sen har luftrycket också en viss inverkan såklart men jag tvivlar på att man har olika lufttryck på olika ställen i sitt vardagsrum.

Som jämförelse kan sägas att vatten har högst densitet vid ca 4 grader vilket är anledningen till att det är ca 4 grader varmt på botten i världshaven (har dock aldrig mätt själv :)).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.