Har köpt ett IKEA Metod-kök, bifogar ett par bilder.

Planerar nu placeringen av eluttag och har ett par frågor till er.

1. Överskåp; På undersidan av alla överskåp ska jag ha STRÖMLINJE ljuslist (med drivare TRÅDFRI)
Var hade ni placerat eluttagen för denna belysning om ni får välja helt fritt?

2. Underskåp; I underskåpen ska jag ha MITTLED lådbelysning (också drivna med TRÅDFRI).
Var hade ni helst placerat eluttagen för detta, OCH var hade ni lagt drivarna för att de inte ska hamna i vägen?

3D-visualisering av ett IKEA Metod kökslayout med överskåp, arbetsbänk och underskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av IKEA Metod-kök med överskåp, inbyggda apparater och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för alla synpunkter.
 
E
Till överskåpen hade jag, om det finns plats för det, placerat uttag och drivdon ovanför skåpen. Alternativ placering om det inte finns plats ovanför är inne i något va skåpen i valfri ände.

Till lådbelysningen hade jag satt uttag och drivdon i diskbänkskåpet. Om det ska vara belysning även i bänkskåpen på andra sidan så skulle jag sätta uttag för det bakom någon av de understa lådorna.
 
E Emil_K skrev:
Till överskåpen hade jag, om det finns plats för det, placerat uttag och drivdon ovanför skåpen. Alternativ placering om det inte finns plats ovanför är inne i något va skåpen i valfri ände.

Till lådbelysningen hade jag satt uttag och drivdon i diskbänkskåpet. Om det ska vara belysning även i bänkskåpen på andra sidan så skulle jag sätta uttag för det bakom någon av de understa lådorna.
Tack för tips. Får eluttagen och transformatorn alltså plats bakom de understa lådorna i underskåpen? Var lite osäker på hur mkt utrymme som krävdes.
 
R Jesper H skrev:
Tack för tips. Får eluttagen och transformatorn alltså plats bakom de understa lådorna i underskåpen? Var lite osäker på hur mkt utrymme som krävdes.
Uttagen behöver nog sitta i långt ned, typ mot golvet.
 
E
Infällda uttag som monteras innan stommarna får garanterat plats. Drivdonen är bara ett par cm tjocka, så dessa får plats skruvade mot bakstycket, oavsett vilken höjd de placeras på inne i skåpet
 
E Emil_K skrev:
Infällda uttag som monteras innan stommarna får garanterat plats. Drivdonen är bara ett par cm tjocka, så dessa får plats skruvade mot bakstycket, oavsett vilken höjd de placeras på inne i skåpet
OK tack,

1. Varför hade du valt att sätta uttagen i diskbänksskåpet?
2. Vilken höjd över golvet skulle du sätta uttagen till lådbelysningen på? Finns det nån mini- eller standardhöjd för lågt placerade eluttag? Sockeln är ju 80mm hög så de måste ju minst sitta 1dm över golv för att rymmas inuti stommen.
 
E
1. För att i diskbänkskåpet finns redan ström i form av uttaget till diskmaskinen, då behöver ingen mer kabel dras fram till det skåpet. Det går bra att byta ut det befintliga uttaget till ett tvåvägs, eller fyrvägs om det blir fler än ett drivdon.
2. Standardhöjd för uttagen i övriga rummet/huset. Skulle planlösningen i köket ändras så går det då att nyttja uttaget som vanligt utan att det ser ut att sitta "fel"
 
E Emil_K skrev:
1. För att i diskbänkskåpet finns redan ström i form av uttaget till diskmaskinen, då behöver ingen mer kabel dras fram till det skåpet. Det går bra att byta ut det befintliga uttaget till ett tvåvägs, eller fyrvägs om det blir fler än ett drivdon.
2. Standardhöjd för uttagen i övriga rummet/huset. Skulle planlösningen i köket ändras så går det då att nyttja uttaget som vanligt utan att det ser ut att sitta "fel"
Stort tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.