Hej,

Jag skulle behöva råd kring placering av en friskluftsventil. Jag bor i ett gammalt hus med självdrag men i just vardagsrummet där vi installerat en spiskassett så har vi inte tillräckligt med luft för att driva den ordentligt (något som sotaren påpekade när allt redan installerats…).

Med det sagt så tänkte jag installera en ventil för att få in mer luft i rummet. Det tyvärr är det inte ett alternativ att dra luften direkt till kaminen så jag är ute efter näst bästa.

Jag har ritat en bild för att illustrera ungefär hur det ser ut och två, enligt mig, möjliga placeringar (A, B).

Placering A är såklart närmare kaminen och kan täckas av vedkorgen vilket skulle vara bra rent estetiskt. Dock när jag försöker hitta råd så verkar de mest handla om att de ska vara nära fönster och högt upp. Således undrar jag vilken placering som skulle vara bäst på den bifogade väggen? (A, B eller kanske en annan?)
 
  • Handritad skiss av ett vardagsrum med förslag på placeringar (A, B) för en friskluftsventil nära en spiskassett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Placering bakom elementet tycker jag är bäst. Då värms uteluften när den kommit in och stiger uppåt i rummet.
 
A ,så kan du även underhålla kanalen
 
J Josth skrev:
Placering bakom elementet tycker jag är bäst. Då värms uteluften när den kommit in och stiger uppåt i rummet.
Ah det vore nog bra men att ta bort ett vattenburet element är över min kunskapsnivå. Vad vore det näst bästa?
 
H håbbe1961 skrev:
A ,så kan du även underhålla kanalen
Ja det är ju helt klart den snyggaste lösningen. Men är det marginell effektförsämring mot att ha det 10 cm från tak som tillverkaren rekommenderar? (Eller är det bara en gammal sanning att man ska sätta dem på den höjden?)
 
Den här ventilen du skall montera känns inte enbart som det är för kaminen utan även för att förbättra ventilationen i huset, då tycker jag i överkant fönster är den bästa……
 
Ska du sätta den ovanför fönstret så var försiktig så att du inte kapar/borrar i avlastningen för fönstret.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ska du sätta den ovanför fönstret så var försiktig så att du inte kapar/borrar i avlastningen för fönstret.
Hmm, kan man kolla det på något sätt innan man borrar?
 
mattssok mattssok skrev:
Hmm, kan man kolla det på något sätt innan man borrar?
öppna upp väggen eller försök förstå hur huset är byggt. Var en kille här nyligen som borrade ett stort hål rakt igenom. Ditt hussar väl typ 60-tal så det finns säkert ritningar. Alternativt sätte ventilen till sidan (tillräckligt långt ut) från fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.