Hej vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det?

Har testat att trycka in en röd knapp vid elskåpet men den slår till igen direkt.

Display på värmesystem som visar larm [E061] Maxtermostat med en röd varningsikon och knapp för att återställa larmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CTC EcoZenith i360 värmepumpsdisplay som visar 99 grader Celsius och olika statusikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning,
Torbjärn
 
99 grader? Har du känt på röret? Ingen givare som gett upp/tappat kontakten?
 
Fotografen Fotografen skrev:
99 grader? Har du känt på röret? Ingen givare som gett upp/tappat kontakten?
Vilket rör är det som ska vara så varmt? Pannan installerade i fredags så jag har inte hunnit lära mig den än :love:
 
Ser ut som symbolerna pekar på framloppet till radiatorerna, den ska inte vara 99 grader. Är det på nollan ute så ska väl en hyfsat modern kåk ha kanske 40 där?
 
Kanske är kortslutning i någon givare om den visar "99"?
 
Jag har känt på alla rören och de är inte 99 grader iaf.

I vattenfördelarskåpet till golvvärmen står de på ca 20 grader.

Tror ni jag kan köra den pannan med felmeddelandet eller är det bättre att stänga av den helt?
 
T
Eftersom anläggningen är ny så är det troligen luft som ställer till det.

Fyll på systemet och testa att öppna 2,5bars säven på toppen av pannan. :thinking:
 
Det är nog bäst att ringa till den som installerade den?
Du lär ju ha någon form av garanti får man hoppas?
 
Har installatören avluftat den enligt anvisningarna i manualen?
Dessa är lite knepiga att få ur all luft ur, och man måste tvångsköra pumpar mm.
 
T tobbetk skrev:
Eftersom anläggningen är ny så är det troligen luft som ställer till det.

Fyll på systemet och testa att öppna 2,5bars säven på toppen av pannan. :thinking:
Kan jag göra det själv tror du?
 
Stängde av den i några timmar. Slog på den nu och det var 36 grader istället för 99. Men den stod och tickade regelbundet som att ett relä slår till och av. Sen efter 5 min visade den 99 grader igen och rött larm. Så nu stängde jag av den igen på huvudströmbrytaren.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Stängde av den i några timmar. Slog på den nu och det var 36 grader istället för 99. Men den stod och tickade regelbundet som att ett relä slår till och av. Sen efter 5 min visade den 99 grader igen och rött larm. Så nu stängde jag av den igen på huvudströmbrytaren.
Jag skulle ringt installatören imorgon. Det låter konstigt, men det kan bero på kvarvarande luft.
Har du en värmepump ansluten till den? Isf går den igång?
Den borde synas på displayen dock

Om ingen värmepump är ansluten så måste de två röranslutningarna för värmepump byglas ihop, inte proppas.
 
Redigerat:
L lordi skrev:
Jag skulle ringt installatören imorgon. Det låter konstigt, men det kan bero på kvarvarande luft.
Har du en värmepump ansluten till den? Isf går den igång?
Den borde synas på displayen dock

Om ingen värmepump är ansluten så måste de två röranslutningarna för värmepump byglas ihop, inte proppas.
Utedelen har inte kommit än… leveransproblem :sweat: så vi kör på elpatron.

Den har två automatiska avluftare på taket samt en manuell man kan skruva på, dock hände det inte så mycket när jag testade att skruva upp den.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Utedelen har inte kommit än… leveransproblem :sweat: så vi kör på elpatron.

Den har två automatiska avluftare på taket samt en manuell man kan skruva på, dock hände det inte så mycket när jag testade att skruva upp den.
OK. Viktigt är att man tvångskör pumparna och växelventil när man luftar, enligt instruktioner i manualen.
Dessutom måste rören till och från värmepump kopplas ihop om utedel ej är ansluten. (de två rören som sticker upp i höger bakkant)
 
L lordi skrev:
OK. Viktigt är att man tvångskör pumparna och växelventil när man luftar, enligt instruktioner i manualen.
Dessutom måste rören till och från värmepump kopplas ihop om utedel ej är ansluten. (de två rören som sticker upp i höger bakkant)
Aha jag får låta röris lufta så kan jag lära mig hur man gör.

Ja rören som ska in i utedelen är ihopkopplade och isolerade utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.