Hej!

Har tagit över ett gammalt hus som har en luftvärmepump men är förövrigt uppvärmt med gamla direktverkande plåtelement.
Kommer inte ge mig på bergvärme eller liknande, det får fortsatt bli el-element och ev. bli ytterligare en luftvärmepump,
Om jag byter ut de 30+ år gamla plåtelementen, vad ska jag byta till ?
Oljefyllda, Glaselement(?), det finns ju tom Wifi-styrda?
Vilken typ ger bäst ekonomi och kommer jag spara något på ett utbyte ?
 
Redigerat:
  • Gilla
ljs-s
  • Laddar…
Att spara el med nyare element blir svårt, i princip fungerar ju det så att skickar du in 100W i ett elelement får du ut 100W värme oavsett årsmodell.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Att spara el med nyare element blir svårt, i princip fungerar ju det så att skickar du in 100W i ett elelement får du ut 100W värme oavsett årsmodell.
Jag tänkte att det skulle finnas lite att hämta med termostatstyrningen, ev värmemagasinering mm.
Det borde ha hänt något utvecklingsmässigt på 30-40 år tänkte jag.
Behöver oavsett komplettera till några rum.
 
Det enda du kan spara med är elektroniska termostater som håller jämn temperatur, eller som Henrik Schyffert sänka till 12 grader.
Protte
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det som hänt är väl bättre termostater som håller temperaturen mer exakt och minskar risken för övertemperatur när solen tittar fram mellan molnen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det enda du kan spara med är elektroniska termostater som håller jämn temperatur, eller som Henrik Schyffert sänka till 12 grader.
Protte
I vår familj får man INTE önska.
 
J JanneGuleböj skrev:
Jag tänkte att det skulle finnas lite att hämta med termostatstyrningen, ev värmemagasinering mm.
Det borde ha hänt något utvecklingsmässigt på 30-40 år tänkte jag.
Behöver oavsett komplettera till några rum.
Termostaterna har kanske blivit något mer exakta med åren, men verkningsgraden är fortfarande 100% på direkt-el.
Det du kan vinna på att byta till exempelvis oljeradiatorer är att det upplevs som en jämnare värme. Och så slipper du lukten av bränt damm första gången du sätter på elementen på hösten!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
30 år låter gammalt.
Jag monterade nya Asea Scandia Roundline med elektronisk termostat för 29 år sen i min dåvarande villa, de värmde väldigt jämt o fint och var tysta. Men de drog inte mindre ström än de tidigare från 60 talet.
 
Det man möjligen kan spara lite el på är att välja konvektionsradiatorer eller sektionsradiatorer framför panelradiatorer. Panelradiatorer får en spalt på några centimeter med varm luft mellan radiatorn och väggen, vilket skickar mer värme ut i väggen. Hur stor skillnad detta gör har jag däremot ingen aning om.
 
köp element med elektronisk termostat så får du en jämnare värme. Mot ett med bimetall termostat som fortfarande finns. Där elementet då kan ge fel indikering på av och på ett par grader. Vilket ger en ojämnare värme.

Sedan är det upp till dig och fundera på om du vill ha någon typ av styrning av värmen och luft/luftvärmepump.
 
Satsa dina pengar på värmepump av något slag. Allr annat är slöseri med pengar
 
Jag får nog förespråka Adax elementen, har satt in 2 st i barnens rum som är Wi-Fi styrda, väldigt nöjd över hur dessa fungerar, kör för övrigt med en luft värmepump också.
 
Har man någon praktiskt nytta av wifistryning och liknande, eller är det bara lull-lull?
Direktel är dyrt att föda med el, men det jag ser som fördel är enkel och relativt billig installation, samt att ett singelfel bara kan sänka ett eller ett par element. Det sistnämnda slår man ju hål på med någon central styrning? Dessutom brukar diverse "appar" och moderna trådlöserier inte direkt vara optimerade för driftsäkerhet?
 
Redigerat:
Vi har Adax Neo och är väldigt nöjda med dom, stilrena och snygga till skillnad mot våra gamla oljefyllda Gnosjö.
Använder dem mest som reserv ifall värmepumpen skulle gå sönder vilket den har gjort ett par gånger.
Sen är det bra med element ifall men har (tonårs)rum där dörren ska vara stängd ;)
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vi har Adax Neo och är väldigt nöjda med dom, stilrena och snygga till skillnad mot våra gamla oljefyllda Gnosjö.
Använder dem mest som reserv ifall värmepumpen skulle gå sönder vilket den har gjort ett par gånger.
Sen är det bra med element ifall men har (tonårs)rum där dörren ska vara stängd ;)
Håller med ADAX neo funkar helt perfekt, har dom i sommarstugan och styr med wifi med bra funktioner.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.