Hej! Tyvärr har jag ingen golvbrunn nära där jag vill installera en tvättmaskin, så jag måste ha avloppsslang kopplad till handfaten. Problemet är det är redan 105cm mellan den extremitet där tvättmaskinen kommer att stå och handfaten. Maskinen måste stå max 1,2 meter från befintliga uttag då de slangar och anslutningar som levereras är av denna längd. Mest av tvättmaskiner har avloppsslang på höger.

Den enda märke jag har hittat till nu som har avloppsslang på vänster är Miele, men de är ganska dyra (https://www.tretti.se/vitvaror/tvat...Jg3QCXk_NSzbrgrrM_oaAnprEALw_wcB&gclsrc=aw.ds). Kännner ni andra märke som har avloppslangen på vänster?
 
  • Badrum med toalett och handfat, måttlinje visar avståndet 105cm från toalett till handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en extra slang, slangnippel och två slangklämmor så är du hemma!
 
  • Gilla
Stefan Allemyr
  • Laddar…
A
A aurelien33 skrev:
Hej! Tyvärr har jag ingen golvbrunn nära där jag vill installera en tvättmaskin, så jag måste ha avloppsslang kopplad till handfaten. Problemet är det är redan 105cm mellan den extremitet där tvättmaskinen kommer att stå och handfaten. Maskinen måste stå max 1,2 meter från befintliga uttag då de slangar och anslutningar som levereras är av denna längd. Mest av tvättmaskiner har avloppsslang på höger.

Den enda märke jag har hittat till nu som har avloppsslang på vänster är Miele, men de är ganska dyra ([länk]). Kännner ni andra märke som har avloppslangen på vänster?
Asko
 
N NoOne2k skrev:
Köp en extra slang, slangnippel och två slangklämmor så är du hemma!
Är det fackmannamässigt att göra så? Jag har pratat med en rörmokare som sa att han hade inte rätt att lägga till en avlopsslang förlängning, men han kanske var fel.
 
A aurelien33 skrev:
Är det fackmannamässigt att göra så? Jag har pratat med en rörmokare som sa att han hade inte rätt att lägga till en avlopsslang förlängning, men han kanske var fel.
Det är ett sätt att lösa det hela, om det är fackmannamässigt eller inte kan jag inte svara på.

Ett sätt att göra det fackmannamässigt är att göra anslutningen mot avloppet med hårda avloppsrör (gråa eller vita).
 
Eller så gör du såhär med en spilltratt med vattenlås till höger om toa.
Här blev det använt grå 50 mm avloppsrör, men du kan göra liknande med 40 mm vita rör.
Protte
Grått 50 mm avloppsrör installerat som spilltratt med vattenlås i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aurelien33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.