Vi köpte ett hus byggt 2004 för knappt fem år sedan, och vi har ett litet rum i som fungerar som vinkällare. Förra ägaren (som lät bygga huset) var lite av en Oppfinnar-Jocke och såg till att kyla rummet genom att hänga upp en Volvo-kylare i taket och på något sätt koppla den till bergvärmens köldpump. Det funkade okej, vinrummet var några grader svalare än resten av huset även om det inte var några tolv grader, eller för den delen speciellt jämn temperatur. Köldsystemet i bergvärmen pajade förra året, och gänget som kom dit för att undersöka och fixa problemet kopplade ur systemet — de menade att det var draget på ett märkligt sätt som gjorde att de inte kunde fylla på ny köldbärarvätska. Jag vet inte vilka rör som går vart, eller för den delen var man fyller på ny vätska. Så jag nickade, de kopplade förbi systemet, och nu har jag värme i huset men ingen kyla i vinrummet längre.

Jag har tagit hit två firmor för att höra med dem om det går att få till en bättre lösning nu. Den första firman sade att nej, pumpar man ner värme i borrhålet så kommer det inte att bli tillräckligt svalt på sommaren, bättre att sätta dit en luft-luft utanför och låta den göra jobbet oberoende av bergvärmen.

Det andra gänget tyckte precis tvärtom: du har ju rören dragna, varför då installera en brummande energislukande grej? Med en större kylare (plus fläkt) kan man absolut få bra flås med köldsystemet, så länge man ställer pumpen till att alltid vara igång. Dessutom skulle bergvärmen bli mer effektiv på vintern eftersom man värmt borrhålet lite extra. Dock lämnade de brasklapp för att man inte vet riktigt status på rören: det kanske är något blockage i dem, det kanske finns en massa luft som gör att det bara kaviterar. Den här killen kunde inte riktigt svara på varför de kopplat förbi systemet för att hälla i ny vätska heller.

Så jag frågar alla kylexperter här — vad tror ni blir bästa lösningen? Rummet är ca 2x1.5m och jag vill inte ha kallare än kanske 18 grader då det inte är så där värst isolerat mot resten av huset. Viktigare då att det är jämn temperatur.

Bifogar lite slarviga bilder på hur det ser ut: jag TROR att det är PEX-slangarna som sticker upp från bergvärmen som går till vinrummet, det går i alla fall ner en på vardera sidan av Volvo-kylaren så de känns mest misstänkta. Här är bergvärmen:
Isolering, rör och en expansionskärl i ett värmesystem, möjligtvis kopplat till en vindkylare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är Volvokylaren i all sin prakt:
Volvo-kylaren monterad i taket med sladdar ovanför spritflaskor i ett hemmagjort vinrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är de två slangarna som kommer ner på vardera sidan av den.
En bilkylare hängande från ett träbjälktak med slangar synliga, använd som del av ett hemmagjort kylsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Volvo-kylare hängande i ett tak med synliga rostfläckar och anslutna PEX-slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att kyla ett helt hus med frikyla från borrhålet så den volymen borde du kunna få rejält kallt. Men tänk på att du riskerar få kondens så se till att det går att leda av kondensvatten någonstans. Du kommer knappast kunna värma upp borrhålet så det ens är mätbart bara genom att kyla den lilla volymen. Tror den där kylaren borde räcka för att kyla rummet men du kanske får sätta en fläkt på den så blir den mer effektiv. Dock kvarstår problemet med kondens och det blir ingen reglering av temperaturen. Problemet med luft löser du med avluftare på högsta punkterna på kretsen.
 
Redigerat:
Det du söker heter frikyla.
Det är när du pumpar bergvärmevätskan, kallat brine, genom en fläktkonvektor för att kyla ett rum.

Rören måste vara kondensisolerade vilket dina inte är.

Gör om och gör rätt.
 
Du behöver en fläktluftkylare. Alltså med inbyggd fläkt.
Dessutom så är PEX-slangarna alldeles för klena. Ev behöver pumpen bytas till en större också.

Expansionskärlet måste också bytas till ett tryckkärl.
 
Okej, så det finns massor av kapacitet i borrhålet med andra ord, och det borde inte vara ett problem. Andra firman sade att en fläkt skulle göra kylningen bättre och det låter ju rimligt. De sade även att man kunde fixa temperaturregleringen med en magnetisk bypass? Någon sorts switch som kopplade förbi systemet om det inte behövde kylas mer.

Men slangarna kan eventuellt vara ett problem då. Systemet har ju varit i drift i nästan femton år, visserligen inte med världens fräs i men det har ändå fungerat. Att byta rören låter dyrt och svårt och det vet jag inte om jag orkar göra, då kanske det är enklare att sätta dit en luft-luft.

lordi: vad är det som avgör när jag behöver byta pump? Det är nog inte mer än sju-åtta meter från vinrummet till bergvärmen och de är på samma våning, förändrar det något?
 
Synd att det är bortkopplat, annars kunde du ha testat att ställa en vanlig bordsfläkt och blåsa på kylaren några timmar för att se om det kyler tillräckligt. Om det gjorde det hade du säkert kunnat kondensisolera rören i efterhand. Kräver dock att du kommer åt rören överallt så du kan tejpa skarvar. Kondensisolering kräver att det är tätt. Annars kommer det börja droppa.
Även med en luft-luft måste du leda bort kondensvatten samt kondensisolera rören mellan inne och utedel men de brukar vara färdigisolerade på rulle.
Det kommer inte dra mycket el för att kyla ner den lilla volymen några grader men det är en dyr investering. Jag hade försökt fått liv i Volvokylaren igen men jag är nog lite som den tidigare ägaren..
 
H Hejsna skrev:
Men slangarna kan eventuellt vara ett problem då. Systemet har ju varit i drift i nästan femton år, visserligen inte med världens fräs i men det har ändå fungerat. Att byta rören låter dyrt och svårt och det vet jag inte om jag orkar göra, då kanske det är enklare att sätta dit en luft-luft.

lordi: vad är det som avgör när jag behöver byta pump? Det är nog inte mer än sju-åtta meter från vinrummet till bergvärmen och de är på samma våning, förändrar det något?
Det beror på motståndet i kylbatteriet man sätter dit, samt tryckfallen i rören. Pumpen är en liten VVC-pump med begränsad kapacitet. Allt hänger på vilken kyleffekt man behöver plocka ut. Ev kan det räcka om du ställer in värmepumpens köldbärarpump så att den alltid är igång, även om kompressorn står still.

Du kan ju testa med de rören du har först, men det är lite tveksamt. Du måste ha en fläktluftkylare i vilket fall som helst. Det funkar dåligt utan fläkt.
Det går att göra en enkel styrning med en termostat som stoppar fläkten och cirkulationspumpen samt stänger en magnetventil, när det inte är kylbehov.
 
Och kondensavledning och noggrann isolering behövs, som påpekats av Höga Berget.
 
Tack för svaren! Jag har kollat lite närmare på slangarna och de sitter ju i en svart "strumpa":
Rörklädda med isolerande strumpa vid genomföring ovanför kylare i ett innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kommer ut på samma sätt ovanför kylaren. Det är inte så att det kan vara kondensisolering?

Jag vill nog hemskt gärna att det skall funka med frikyla och nuvarande rör. Det känns väldigt lockande att sätta dit en bättre kylare med fläkt, och att leda ut kondensvattnet från den. Allt är framdraget och det hade känts drygt att sätta upp en massa nya apparater. Men jag vill såklart inte ha en massa vatten i innertaket.
 
Ser att det är en gammal tråd men undrar hur det gick?
De verkar som den där strumpan är kondensskydd på rören iaf, konstigt att inte fläkt användes på volvokylaren.
Kylaren har iaf en ordentlig effekt och det krävs då en motor kräver mycke kylning, finns nån tråd på forumet där en passatkylare med orginalfläktarna användes men för att värma garage. Tror den skulle ge 8 kW vid 30 grader vattentemp om jag inte minns fel (kan varit vid 25 grader också)
Med fläkt så skulle du ha ett kylrum med kylskåpstemp
 
2 2an skrev:
Ser att det är en gammal tråd men undrar hur det gick?
De verkar som den där strumpan är kondensskydd på rören iaf, konstigt att inte fläkt användes på volvokylaren.
Kylaren har iaf en ordentlig effekt och det krävs då en motor kräver mycke kylning, finns nån tråd på forumet där en passatkylare med orginalfläktarna användes men för att värma garage. Tror den skulle ge 8 kW vid 30 grader vattentemp om jag inte minns fel (kan varit vid 25 grader också)
Med fläkt så skulle du ha ett kylrum med kylskåpstemp
Vi hittade en kille som drog nya rör från bergvärmen längs ytterväggen istället, och satte upp en rejäl kylare med fläkt i vinrummet! Den låter som bara den men behöver bara gå igång ett par minuter om dagen så man hör den inte och vi kan nästan använda rummet som frysrum nu om vi vill. Det är väldig fart i den. Den styrs av en termostat som sitter i rummet och stänger av fläkten när rummet är lagom temperatur.

Jag vill inte ha för stor skillnad mellan temperaturen där inne och resten av huset så termostaten står på 17.5 grader nu. Det blev superbra!
 
  • Gilla
2an
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.