Efter att ha läst tråden om vad andra användare en kompressor till blev jag mer sugen att skaffa en. Då det inte är så långt bort till black friday så tänkte jag att det kanske dyker upp något där, men vad ska man tänka på?
Oljefri verkar smidigt då jag inte gillar att mecka med maskinen men är det så stort skillnad egentligen?
Jag kommer ha den i verkstaden så jag tror inte det spelar så stor roll om den är 24 liter eller mindre ur ett utrymmes perspektiv men hur stor skillnad är det att använda en 6 liters jämfört med en 24 liters?
Den behöver nog inte vara jätte tyst men jag vill helst inte ha en som låter onödigt mycket, finns det någon tumregel?
 
B
Liten kompressor är ju smidigt när man ska fylla däcken i bilen, eller nära runt på den till dyckertpistolen för att sätta några lister.

Men ska man blästra eller driva större luftdrivna verktyg kan en betydligt kraftfullare kompressor behövas... Och ska man måla så är ju reglerbarhet av tryck och flöde viktigt.

Tror du måste börja med att definiera vad den ska användas till, för att få bra råd.

Skulle gissa att 9 av 10 villaägare klarar sina behov på en liten kompressor. Och ibland kan man ju hyra maskiner vid sällsynta tillfällen, om maskinparken hemma inte räcker till. Så liten är väl mitt generella tips, utan att riktigt veta vad du ska använda den till.
 
  • Gilla
peves10 och 1 till
  • Laddar…
Har du en 6 liters så kommer den börja gå efter 2-3 blåsningar med luftmunstycket. En 6 liters är bra om man ska flytta runt den, tex. skjuta med dyckertpistol i huset eller ha med den i bilen.
Ska du ha den i ståendes så skulle jag rekomendera minst en 24 liters. Försök hitta en så tyst som möjligt, så väcker man inte grannarna när man måste dra igång den sent på kvällen. :p
Jag har hellre en som är lite tystare men som tar lite längre att fylla.
Oljesmord eller inte gör ingen skillnad tycker jag. Det är inte som med motoroljan i bilen att man behöver byta den varje år, bara kolla nivån då och då.
Då är det viktigare att man tömmer ut kondensvattnet i tanken regelbundet. (vilket jag inte gör :thinking:)
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Liten kompressor är ju smidigt när man ska fylla däcken i bilen, eller nära runt på den till dyckertpistolen för att sätta några lister.

Men ska man blästra eller driva större luftdrivna verktyg kan en betydligt kraftfullare kompressor behövas... Och ska man måla så är ju reglerbarhet av tryck och flöde viktigt.

Tror du måste börja med att definiera vad den ska användas till, för att få bra råd.

Skulle gissa att 9 av 10 villaägare klarar sina behov på en liten kompressor. Och ibland kan man ju hyra maskiner vid sällsynta tillfällen, om maskinparken hemma inte räcker till. Så liten är väl mitt generella tips, utan att riktigt veta vad du ska använda den till.
Jag tror att jag främst kommer använda den för att blåsa rent sågar, hyvel och mig själv.
Men det vore bekvämt att kunna fylla bil hjulen när man byter men det gör man bara 2 gånger så egentligen är det svårt att motivera ett inköp för.
Jag har en eldriven dyckert pistol men är inte helt nöjd med den då jag inte kan ställa trycket.
Men den kommer främst användas på plats i i garaget
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
Scheppach Air Force 2 resväskmodel på 6liter om endast ska blåsa bort dammkorn

Stanley fatmax har också en 6l liggandes model

elr en stående 24l så kan den får så i skamvrån ^^
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
Vill man ha nåt bra till lågt pris ä det bäst att leta efter nåt beggat. Fick en Biab kompressor med 11kw motor som utbyte för att jag hjälpte en vän med elinstallationer. Va bara att byta YD-start så fungerade den. Otroligt bra å kraftfull kompressor så den kan jag rekommendera.
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
Anderssjo Anderssjo skrev:
Efter att ha läst tråden om vad andra användare en kompressor till blev jag mer sugen att skaffa en. Då det inte är så långt bort till black friday så tänkte jag att det kanske dyker upp något där, men vad ska man tänka på?
Oljefri verkar smidigt då jag inte gillar att mecka med maskinen men är det så stort skillnad egentligen?
Jag kommer ha den i verkstaden så jag tror inte det spelar så stor roll om den är 24 liter eller mindre ur ett utrymmes perspektiv men hur stor skillnad är det att använda en 6 liters jämfört med en 24 liters?
Den behöver nog inte vara jätte tyst men jag vill helst inte ha en som låter onödigt mycket, finns det någon tumregel?
Hej!

Hittade du någon kompressor?

Jag såg att Jula säljer sin egna ”tystare” (och lite klenare) 24-litare för 999 kronor nu, istället för 2 999, se https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-016453/

Samtidigt säljer de starkare, men mer högljudd, för samma pris, se https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-013747/

Jag planerar att köpa en av dem men har ännu inte landat i vad som är viktigast; att den är tystare eller att motorn är starkare. Är det någon som har ett råd?

Användningsområden är att pumpa däck och bollar, blåsa rent bordsågen, driva en liten dyckertpistol och på sikt kanske en mutterdragare.

Mvh Mackk
 
M Mackk skrev:
Hej!

Hittade du någon kompressor?

Jag såg att Jula säljer sin egna ”tystare” (och lite klenare) 24-litare för 999 kronor nu, istället för 2 999, se [länk]

Samtidigt säljer de starkare, men mer högljudd, för samma pris, se [länk]

Jag planerar att köpa en av dem men har ännu inte landat i vad som är viktigast; att den är tystare eller att motorn är starkare. Är det någon som har ett råd?

Användningsområden är att pumpa däck och bollar, blåsa rent bordsågen, driva en liten dyckertpistol och på sikt kanske en mutterdragare.

Mvh Mackk
Nej jag funderar fortfarande.
Jag tycker att det ofta blir så när man är osäker på syftet, då försöker jag täcka allt vilket ofta blir dyrare än vad jag vill lägga på det verktyget
Jag återkommer om jag slår till med lite tankar
 
Jag har kommit fram till att det behövs två kompressorer.

En liten, flyttbar och tyst. 20-30 liter tank. Bra till allt där trycket är viktigare än flödet, spik/dycketpistol, pumpa däck, blåsa rent småsaker. Ett exempel från biltema

Sen, beroende på vad man behöver/vill göra får den andra bli någon kombination av stor tank och högt flöde/effekt.
Mutterdragare, färgspruta och många slipar gick bra att köra med en attack 502 (3kw, 90 liter). Från min erfarenhet är det minimum för att börja använda tryckluftsdriva verktyg, fick vänta på att tanken fylldes upp ibland.

Bytte upp mig till en ännu större för att kunna blästra utan att behöva tänka på kompressorns drifttid. Nu behöver jag inte fundera på att flytta kompressorn, den lämnar inte garaget före jag flyttar... 195 kg, 270 liter tank och 5,5kw :geek:


Tanken fungerar som ett luftbatteri, och motorn är laddaren.
Det går att ha endast en "stor" kompressor, men då kan det bli långa slangar för den är jobbig att flytta.
 
  • Gilla
Mackk och 2 till
  • Laddar…
Sticker in en fråga här: Tänkte också åka och köpa en av de nedsatta Jula maskinerna länkade ovan. Jag tänkte dock ha den kallt, vad är då bäst eller spelar det ingen roll? Tänkte oljan blir trög om det är minus, kan det skada?
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
leby leby skrev:
Sticker in en fråga här: Tänkte också åka och köpa en av de nedsatta Jula maskinerna länkade ovan. Jag tänkte dock ha den kallt, vad är då bäst eller spelar det ingen roll? Tänkte oljan blir trög om det är minus, kan det skada?
Svarar mig själv :) det blev en med olja som var lite kraftigare. Flera som säger att det funkar bra att ha kompressorn ute (man kan ju tänka på att inte ha för trög olja).
 
leby leby skrev:
Sticker in en fråga här: Tänkte också åka och köpa en av de nedsatta Jula maskinerna länkade ovan. Jag tänkte dock ha den kallt, vad är då bäst eller spelar det ingen roll? Tänkte oljan blir trög om det är minus, kan det skada?
Nej , det tror jag inte. Jag tror att en 1000W kompressor för runt 1000 kr är för de flesta. Detta med oljefri är jag lite skeptisk till. Själv är jag extrem, har 5 st olika kompressorer i olika storlek.
 
  • Gilla
Anderssjo
  • Laddar…
leby leby skrev:
Svarar mig själv :) det blev en med olja som var lite kraftigare. Flera som säger att det funkar bra att ha kompressorn ute (man kan ju tänka på att inte ha för trög olja).
Hej!

Jag valde i slutändan den svagare/tystare. Det skulle vara roligt att jämföra dem. Vi kanske får återkomma i tråden om ett år?

Mvh Mackk
 
M Mackk skrev:
Hej!

Jag valde i slutändan den svagare/tystare. Det skulle vara roligt att jämföra dem. Vi kanske får återkomma i tråden om ett år?

Mvh Mackk
Det får vi göra! Tror nog att båda funkar bra, jag ska som sagt ha min ute så ljudet var inte ett problem i sig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.