Renoverar lite i källaren och konstaterat att väggen lutar ~6cm vilket inte är accepterbart.

Vissa säger gips med luftspalt, vilket jag inte vill ha.
VT-Minerit verkade ju en trevlig produkt, men det är 10m vägg vilket skulle bli väldigt dyrt om jag förstått allt rätt. Inte sätt några priser på de skivorna men såg att de som inte var för våtrum kostade 600:- eller liknande på beijer.
Gypsum läste jag att den inte var lämpad för badrum.
Sen fanns det en trave olika putsbruk och detta känns som en djungel.

Väggen är någon form av hålsten. En bit är tidigare kaklad så där sitter någon form av bruntputs/spackel som verkar sitta bra i väggen. Sen kommer en bit som är målad med någon form av plastfärg eller liknande som jag planerar att försöka få bort. Sista biten satt det någon dålig puts som jag knackade ner då den satt dåligt.

Kan fixa lite bilder senare om det hjälper vet jag inte. Men det känns som att putsa upp väggen är den bästa lösningen. Skulle väl vilja ha väggen putsad och klar för kakling om en månad så de är väl även de ett argument som måste med i beräkningarna.

// Johan
 
Det är alltså badrum du renoverar? Gypsum fungerar utmärkt i badrum, men är inte att rekommendera i badrum just i källare, då den sannolikt kommer utsättas för för hög fukthalt.

Ett B- eller C-bruk borde ju vara det som gäller för dig.
 
Jag som försökte vara tydlig så missade jag den detaljen. ~40% av väggen i badrum, ~20% i tvättstuga och resterande i hallen.
B och C-bruk läggs 10mm åt gången och skall hållas fuktigt 3 dygn va? När kan man sedan applicera nästa lager?
 
Mycke puts blir de... Snart klart, slutar nog strax över 1 pall putsbruk :)
 
Du har inte lust att återkomma med en rapport om hur du gjorde? Gärna med bilder?
 
Finns lite bilder här:
http://larrys.mine.nu/bilder/kallare2007/
Jag åkte till plåtslagaren och bad de bocka till några skenor som jag hade att dra av mot. Använde plastslang som distanser för att få det rakt. Sen var det bara att bita ihop och lägga på så gått det gick. Max 10mm åt gången fick nog jag upp utan att ha allt på golvet. Vattnade väggen först med ogrässpruta mellan varje lager. Sedan tog jag bort plåten när jag började bli nöjd med resultatet och fyllde upp den biten också. Vart sedan lite ojämt så vi valde att lägga på lite tunt överallt och riva av det så vi fick det som vi ville. Gick nog en 60 säckar eller liknande innan det blev klart för badrummet. Återstår en liten bit i en tilltänkt hall. Kan ta en bild där om jag kommer ihåg det ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.