janwide
Lagade putssläpp på källarväggen i förrgår. Idag har det på ett ställe blivit som sockervadd som växt ut i överkant av den nya putsen. Vad kan detta vara? Första tanken var att det var spindelväv men det ser det inte ut som när man tittar närmre. Det luktar inte heller något. Kan det ha blivit någon kemisk reaktion så att det är någon sorts kalkfluff?
Fluffig vit substans som liknar sockervadd växer ut från nylagd puts på källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Saltfällning av fukt.
 
U
Hur blir man av med det?
 
Det långsiktiga tråkiga svaret är dränera.
Det kortsiktiga och i många fall fullt tillräckliga: Borsta bort.:cool:
 
U
Vi har samma fenomen i vår källare, som tyvärr inte går att dränera. Källaren är utgrävd i efterhand och huset står på torpagrund 1.5m utanför källarväggarna. :(
 
Eftersom det är nylagat är det bara att borsta bort.
 
janwide
Visserligen har vi lite putssläpp längst ner på några av väggarna. Annars är källaren i väldigt gott skick och vi uppfattar den som ganska torr. Innan jag putsade så blötte jag väggen. Så när det har torkat ut antar jag att "problemet" är borta. Tack för svaren (y)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C
janwide janwide skrev:
Så när det har torkat ut antar jag att "problemet" är borta.
Ser ut att vara en innervägg så det är väl troligt.
Annars är det nog ett fenomen man får räkna med lite då och då på hösten när man har en oisolerad källare.
 
Har samma problem på en punkt i min källare. Försvinner när jag drar på värmen och öppnar ventilen för frisk luft. Mitt problem är att jag har en blandning av sand och makadam som ledet fukten upp till bottenplattan.
 
janwide
N nallepu skrev:
Har samma problem på en punkt i min källare. Försvinner när jag drar på värmen och öppnar ventilen för frisk luft. Mitt problem är att jag har en blandning av sand och makadam som ledet fukten upp till bottenplattan.
Jag tolkar det som att du har samma symtom men inte samma problem som jag. Min saltutfällning kom av att jag lagt på ny blöt puts som gjorde att saltet vandrade ut. Så fort den nya putsen torkat var problemet borta.
I ditt fall verkar fukten komma utifrån och då lär det vara dränering som kan avhjälpa ditt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.