Mmm... den är tydligen rätt placerad enligt manualen. Jag har själv en Harvia styrenhet som är ganska lik den som TS har men den är väl några år äldre. Jag har satt sensorn i ögonhöjd (när man sitter på övre bänk) vid dörren och temperaturen blir ganska rätt jämfört med en vanlig termometer som sitter på samma höjd men på motsatt vägg. Nu hör det till saken att kaminen jag har är en "vanlig" kamin med tidur så den har eget överhettningsskydd och egen termostat, Därmed är det inte så noga i mitt fall att styrenhetens sensor kan fungera som överhettningsskydd.

I manualen för min styrenhet framgår det att det går att koppla in ytterligare en sensor som då ska sitta i typ samma höjd som brukarens huvud och på motsatt vägg jmf kaminen. Det är väl så de har tänkt sig det, att med en enda sensor får styrenheten gissa lite och man får ett överhettningsskydd, men med en dyr tillbehörssensor får man även en noggrannare temperaturreglering.
 
Hej,

Väcker denna tråd för att höra hur lösningen blev för trådstartaren?

Har en liknande set-up med en Harvia Glow Corner. Givaren sitter lite snett ovanför aggregatet enligt montageinstruktionen, men jag når max 60 grader i bastutemp när jag ställer in maxvärdet 110 grader i displayen. Återförsäljaren säger att givaren måste sitta där pga brandrisk.

Vi har mekanisk frånluft, med tilluftsintag ovanför aggregatet och frånluft och fläkten under laven i andra änden av bastun. Återförsäljaren är inne på att vår ventialtion påverkar givaren och att felet kanske ligger där. Tycker de är ute och cyklar, eftersom tilluften kyler ju snarare givaren vilket hade gjort att aggregatet inte bryter för hög värme så tidigt.
Har testat att täcka givaren med våt handduk, och då kommer vi lätt upp i temp inne i bastun. Min slutsats är att givaren sitter på fel ställe, men återförsäljaren säger att vi inte ska flytta den pga att värmeskyddet sitter där. De föreslår en extra givare med placering i ögonhöjd i motstående sida av bastun. Vi kanske testar detta innan vi flyttar ursprungsgivaren. Kostar dock 1000kr...
 
  • Bastuinteriör med Harvia Glow Corner-aggregat och en värmegivare placerad ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att konstatera felvisning så måste man ha givaren och en vanlig termometer på samma ställe. Skiljer det då mer än några grader så kan det vara nåt knas.
 
Vad jag kan se så är givaren direkt över aggregatet, Har för mig att den ska placeras 20-30cm till sidan? Som det är nu så sitter den direkt i varmluftströmmen från aggregat, och helt up under taket alltså varmaste platsen i hela bastun och begränsar således temperaturen för tidigt.
Jag skulle flyttat termostaten 10-15cm ned och til sidan...

Mvh
Sakke
 
  • Gilla
marikard
  • Laddar…
Ser at placeringen är ganska exakt rätt. Men avstånd til färskluft är nog för lite-måste vara så att ventilen påverkar luftströmmen in till givaren och orsakar felmätning?
Mvh
Sakke

3.3.1. Montering av temperaturgivaren
För att aggregatet skall fungera rätt, bör givaren placeras exakt på den angivna platsen.
Montera givaren enligt bild 8. Anslut givarekabeln till anslutningen i bastuaggregatet (kabel och anslut- ningar är färgmarkerade).
Bastuns tilluftsventil får inte vara nära tempe-
raturgivaren. Luftflödet nära ventilen kyler ner givaren och ger därmed felaktiga temperaturindika- tioner till styrenheten. Det kan innebära att aggre- gatet överhettas. Minimiavståndet mellan tilluftsven- tilen och temperaturgivaren (bild 5):
• •
runtomstrålande ventil: 1 000 mm
ventil som är riktad bort från givaren: 500 mm
Givaren ska monteras på det ställe som anges i anvisningen (bild 8). Om minimiavståndet inte upp- fylls, måste ventilationen ändras.
 
Vad är takhöjden och avstånd från toppen av aggregat til taket?
Mvh
Sakke
 
Harvia suger. Jag köpte en CF9 kontrollpanel och den kommer förvisso upp i temperatur men pendlar mycket i temperatur mellan till och frånslag.
Ingen vidare support heller. :mad:

/Höghus
 
Att tempen pendlar , beror helt på att givaren sitter på varmaste stället, blir sådär närmare 100 C uppe vid taket och stänger aggregatet av , givaren svalnar och start igen. Hur är det monterat , går givaren bakom panelen eller ut på andra sidan väggen och in längre upp. Det är säkert en bulb med ett tunt rör ner till aggregatet, precis som en vanlig termostat för att hålla koll på vattentemp i pannor.
 
J jonaserik skrev:
Att tempen pendlar , beror helt på att givaren sitter på varmaste stället, blir sådär närmare 100 C uppe vid taket och stänger aggregatet av , givaren svalnar och start igen. Hur är det monterat , går givaren bakom panelen eller ut på andra sidan väggen och in längre upp. Det är säkert en bulb med ett tunt rör ner till aggregatet, precis som en vanlig termostat för att hålla koll på vattentemp i pannor.
Nej, NTC-motstånd monterat enligt installationsanvisning, rakt ovanför aggregat.
Det funkar lika eländigt dåligt om jag sätter sensorn en bit ifrån aggregatet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/harvia-cf9-kontrollenhet-skraep-eller-otur.401003/
Harvia suger och har usel support.

/Höghus
 
OK ett aggregat med panel och elektronik i , vet du vad det är för NTC , typ på det, märke fabrikat, prova med ett nytt och lång kabel och flytta runt i bastun. Har du gjort det redan så kan givaren fått fnatt vid vissa temperaturer
 
Climb_76 Climb_76 skrev:
Hej,

Väcker denna tråd för att höra hur lösningen blev för trådstartaren?

Har en liknande set-up med en Harvia Glow Corner. Givaren sitter lite snett ovanför aggregatet enligt montageinstruktionen, men jag når max 60 grader i bastutemp när jag ställer in maxvärdet 110 grader i displayen. Återförsäljaren säger att givaren måste sitta där pga brandrisk.

Vi har mekanisk frånluft, med tilluftsintag ovanför aggregatet och frånluft och fläkten under laven i andra änden av bastun. Återförsäljaren är inne på att vår ventialtion påverkar givaren och att felet kanske ligger där. Tycker de är ute och cyklar, eftersom tilluften kyler ju snarare givaren vilket hade gjort att aggregatet inte bryter för hög värme så tidigt.
Har testat att täcka givaren med våt handduk, och då kommer vi lätt upp i temp inne i bastun. Min slutsats är att givaren sitter på fel ställe, men återförsäljaren säger att vi inte ska flytta den pga att värmeskyddet sitter där. De föreslår en extra givare med placering i ögonhöjd i motstående sida av bastun. Vi kanske testar detta innan vi flyttar ursprungsgivaren. Kostar dock 1000kr...
En bastu med träväggar och bänkar med en svart bastuugn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har jag min
 
marikard marikard skrev:
[bild] Så har jag min
Ser ut att vara ungefär samma placering som jag har. Får du det att funka, får du upp tempen i bastun ordentligt?
 
Har nu testat med Harvias tillvalsgivare WX325. Den är placerade i motstående sidan mot aggregatet inne i bastun ca 60 cm ned från tak, enligt Harvias instruktion.
Nu verkar det som att den tar nåt medelvärde av temperaturerna från båda givarna, men bastun kommer inte upp i mer än 60grader i alla fall, om man kör börvärde 110 grader i displayen. Testade att täcka givaren över agggregatet med blöt handduk, och då ökar tempen inne i bastun och displayens temp stämmer nästan exakt med bastutermometern som är pålacerad bredvid tillvalsgivaren.

Min slutsats är att givaren över aggregatet ställer till temperaturmätningen även med tillvalsgivaren inkopplad. Hade nått bra funktion i bastun om tempen reglerades enbart med tillvalsgivaren, men behöver ju ha ett fungerande överhettningsskydd vid aggregatet också.

Nån som har tips på hur jag kan komma vidare?
 
D drsakke skrev:
Vad är takhöjden och avstånd från toppen av aggregat til taket?
Mvh
Sakke
Hej Det är 2100 i takhöjd och givaren sitter 100mm ned från tak. Avstånd aggregat till tak är 1000mm.
 
Climb_76 Climb_76 skrev:
Ser ut att vara ungefär samma placering som jag har. Får du det att funka, får du upp tempen i bastun ordentligt?
Inställd på 105gr blir
70gr. Det räcker. Blir ju döden när man öser på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.