Hej!

Vi håller på att renovera hemma och nu idag skulle jag ta bort golvlister och tapet.
När jag fick bort golvlister som är vägg i vägg med kyl och frys så är det svart bakom listen.

Jag antar att det kan vara svart mögel :(
Ingen av de andra väggarna hade samma och när vi renoverade köket 2019 så märkte vi inget när vi flyttade på kyl och frysen heller. Denna vägg är alltså på andra sidan av kyl och frysen. Och jag vet att det kan vara ganska varmt vid väggen och skåpen ovanför kyl och frys.

Är det vanligt att mögel kan uppstå här ?
Och ska man riva väggen själv och säkra upp och byta eller bör man prata med försäkringsbolag som får komma ut ?
Eller hur bör man bete sig i läget ?

Jag har dessutom senaste 2 åren (hemma jobbare under pandemin) blivit snuvig konstant sen jag började vara hemma mer.
Vi har haft folk ute som kollat luften samt ventileringen som ej visade på fel då men det kan ju vara detta som är boven i dramat......
 
  • Svartmögel bakom borttagen golvslist vid kylens vägg, tecken på fukt eller mögelskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H husbygget19 skrev:
Hej!

Vi håller på att renovera hemma och nu idag skulle jag ta bort golvlister och tapet.
När jag fick bort golvlister som är vägg i vägg med kyl och frys så är det svart bakom listen.

Jag antar att det kan vara svart mögel :(
Ingen av de andra väggarna hade samma och när vi renoverade köket 2019 så märkte vi inget när vi flyttade på kyl och frysen heller. Denna vägg är alltså på andra sidan av kyl och frysen. Och jag vet att det kan vara ganska varmt vid väggen och skåpen ovanför kyl och frys.

Är det vanligt att mögel kan uppstå här ?
Och ska man riva väggen själv och säkra upp och byta eller bör man prata med försäkringsbolag som får komma ut ?
Eller hur bör man bete sig i läget ?

Jag har dessutom senaste 2 åren (hemma jobbare under pandemin) blivit snuvig konstant sen jag började vara hemma mer.
Vi har haft folk ute som kollat luften samt ventileringen som ej visade på fel då men det kan ju vara detta som är boven i dramat......
Är det blött eller torrt på väggen? Om du har stopp i kylskåpsdräneringen kan vattnet börja läcka framåt ut genom kylskåpsdörren istället. Utan skvallermatta kan det sedan rinna in mot väggar som då blir fuktiga och med tiden blir det mögel. Hände här hemma för ett antal år sedan.
 
Hej!
Det är torrt, ah okej kanske ska ta och skjuta fram kyl och frysen och se om det kan vara något sådant som har hänt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.