Hejsan! Jag har en luft/vatten värmepump som jag installerade förra vintern och som jag inte får iordning på. Den bygger massa is så den orkar inte avfrosta utan det blir bara mer och mer is. Det är kopplad direkt till golvvärmen i garaget via en liten byggpanna som jag hade låg, den elpatronen är inte kopplad ihop med vp utan den startar jag manuellt när jag tycker. Garaget är 120m2 stort med 6M i tak och sen har jag ett gym/kontor på 55m2. Garaget har 4 slingor på ca 80m styck och en rumstemp på 17grader, gymmet kör på 2 slingor på ca 80m styck och en rumstemp på 22grader. Har en skillnad på ut och inkommande vatten på 4grader. Problemet jag har är att pumpen inte vill leverera mer än 24grader ut, så jag kommer aldrig upp i framlednings tempen, och jag tror att det är det som gör att den inte avfrostar ordentligt. Fick en felkod i veckan där den hade slagit av sig pga att det va för kallt -30 å då det va +2 ute så började jag fundera på utesensorn, hittade den begravd under en dm is på baksidan av vp i fläktdraget så inte konstigt att den visade fel temp, har Luft/vatten värmepump helt täckt med ett tjockt lager is utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen manual som visar inställningar och definitioner för en värmepumps parametrar med förinställda värden och noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med expansionskärl, cirkulationspump och golvvärme fördelningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump märkt "Lyfco" med synlig isbildning och en snöbelagd övre kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggpanna med anslutna rör och mätinstrument i ett garage som används i ett värmesystem för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
flyttat den till sidan så länge å då ger den rätt ute temp. I morgon ska jag ut å frosta av den igen men nu skulle jag vilja veta hur jag ska ställa in parametrarna bifogar en bild på dom, jag har ställt tillbaka allt till de förinställda värderna, så utgå från d och berätta. Mvh Stefan
 
Kan eventuellt bero på att den är underdimensionerad. Räknar man 30 W/m³ och 175 × 6 så blir det 31,5 kW vid -20 °C. Den orkar inte upp till mer än 24 grader och det krävs en varm insida för att avfrosta ordentligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan eventuellt bero på att den är underdimensionerad. Räknar man 30 W/m³ och 175 × 6 så blir det 31,5 kW vid -20 °C. Den orkar inte upp till mer än 24 grader och det krävs en varm insida för att avfrosta ordentligt.
Hur får du fram dom där siffrorna? Den ska klara 220m2 enligt produktbeskrivningen och hela plattan är ju 190m2 så då borde den ha överkapacitet? Lägger in en bild på lappen som satt på sidan. Hur många KW behöver jag komma upp i för att slippa att elpatronen ska gå in hela tiden? Denna är på 15,9.
Har läst att man inte får ha för kallt inne också, stämmer det? Vill helst ligga på 12-15grader i garage delen. Specifikationsetikett för värmepump med modellnummer, kapacitet och effektförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isar den igen på det viset, så får du ta dit en kylgubbe som kollar upp den, fyrväggsventilen kanske bråkar eller dåligt med kylmedel. Varmvatten går bar att frosta av med, men finns mycket av is där, häll sakta över förångaren ribbpaketet
 
J jonaserik skrev:
Isar den igen på det viset, så får du ta dit en kylgubbe som kollar upp den, fyrväggsventilen kanske bråkar eller dåligt med kylmedel. Varmvatten går bar att frosta av med, men finns mycket av is där, häll sakta över förångaren ribbpaketet
Har ingen varmvattenbredare så då behövde jag ingen fyrvägsventil enligt montageanvisningen. Skulle vilja utesluta alla andra eventuella fel innan jag tar dit en kyltekniker för att eventuellt fylla på.
 
Tyvärr så är ju detta märke känt för sin kvalite....
 
  • Haha
Krokben och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Tyvärr så är ju detta märke känt för sin kvalite....
Jo hade lite velande innan jag slog till, fick ett så jäkla bra erbjudande så jag kunde inte avstå sen.
 
S Steffe80 skrev:
då behövde jag ingen fyrvägsventil
OK missuppfattning av oss båda kanske. Det med 4-vägs är den som sitter i VP på utsidan och ska växla för avfrostningen.
 
Först skulle jag flytta ut den från väggen ett par decimeter minst.

Förövrigt:
Vid temperaturer ute strax över noll kan det bildas mycket is i utedelen, så det är viktigt att avfrostningen fungerar bra. En tröst är att om den isar igen på det viset så fungerar sannolikt kylningen av utomhusluften bra och det är inte gasen som är problemet.

Inrikta energin på att hitta problemet med av-isningen. Kylgubbe låter som en bra idé.
 
J jonaserik skrev:
OK missuppfattning av oss båda kanske. Det med 4-vägs är den som sitter i VP på utsidan och ska växla för avfrostningen.
Okej. Nja den har jag inte kollat. Men det är en monoblock som jag har, och då har man ju ingen innedel va jag förstår. Jag satt just nu och funderade på om det är där boven ligger, att jag inte har nån tank med vatten till golvvärmen, att vattnet i golvslingorna inte räcker för att avfrosta vp
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
M multix skrev:
Först skulle jag flytta ut den från väggen ett par decimeter minst.

Förövrigt:
Vid temperaturer ute strax över noll kan det bildas mycket is i utedelen, så det är viktigt att avfrostningen fungerar bra. En tröst är att om den isar igen på det viset så fungerar sannolikt kylningen av utomhusluften bra och det är inte gasen som är problemet.

Inrikta energin på att hitta problemet med av-isningen. Kylgubbe låter som en bra idé.
Ja man kanske får krypa till korset och erkänna sig besegrad så småningom
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
S Steffe80 skrev:
Okej. Nja den har jag inte kollat. Men det är en monoblock som jag har, och då har man ju ingen innedel va jag förstår. Jag satt just nu och funderade på om det är där boven ligger, att jag inte har nån tank med vatten till golvvärmen, att vattnet i golvslingorna inte räcker för att avfrosta vp
Jepp den ska skifta och kompressorn knuffar då ut värme till förångaren så den blir varm, det sitter en bulb/termostgivare instucken i förångaren som ska känna av om det blir för kallt. Den startar då avfrostningen och i bland är det på tid och i bland på temp. På dom äldre CTC ECOAIR så är det som en klocka ( ett tidur ) som frostar varje timma. Kolla så den inte har flyttat sig ur läge. Det brukar höras rätt bra när VP går över i avfrost. Ett fel i den eller givaren så har du en igloo,


Edit Du måste nog få bort all is först för att hitta den
 
S Steffe80 skrev:
Hur får du fram dom där siffrorna? Den ska klara 220m2 enligt produktbeskrivningen och hela plattan är ju 190m2 så då borde den ha överkapacitet? Lägger in en bild på lappen som satt på sidan. Hur många KW behöver jag komma upp i för att slippa att elpatronen ska gå in hela tiden? Denna är på 15,9.
Har läst att man inte får ha för kallt inne också, stämmer det? Vill helst ligga på 12-15grader i garage delen.[bild]
När man räknar värmebehov i lokaler med högt i tak finns det en schablon på 30 W per kubikmeter. Det är en väldigt stor skillnad att ha 2,40 m eller 6 m i takhöjd. Blir ju som ytan ökar ×2,5 om man räknar kvadratmeter på golvet.
 
J Josth skrev:
När man räknar värmebehov i lokaler med högt i tak finns det en schablon på 30 W per kubikmeter. Det är en väldigt stor skillnad att ha 2,40 m eller 6 m i takhöjd. Blir ju som ytan ökar ×2,5 om man räknar kvadratmeter på golvet.
Okej, så då ska jag alltså räkna ut kubiken först och gångra med 30, ska jag dela med nått, för att få fram vilken storlek på pump jag ska ha? Den formeln som jag räkna på va från polarpumpen och då va det 55*kvadraten / 1000 och då fick jag fram 9,5 kw så då tyckte jag att denna va väl tilltagen men det va fel alltså ‍♂️
 
Ja man får fram uppskattat värmebehov om det inte finns något annat bättre att gå på. Sedan kanske man väljer en värmepump som har ca 70% av den effekten så det blir 30% el-patron när det är som kallast. Ger hög energitäckningsgrad eftersom det är kortvarigt när det är som kallast. Polarpumpens formel har jag inte sett men det passar nog ett vanligt genomsnittligt småhus med ca 2,40 m takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.