E Emil_K skrev:
Utan ventil, så att ytan där packningen ska ansluta syns ordentligt
Javisst, återkommer med en ny bild imorgon, tack!
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Köp en rörtång USA-modell för 149 kr. Den har bra gripvidd och är inte så åbäkig. Den minsta klarar över spec och jag använder den för PEM 32mm-kopplingar med 50mm muttrar.
[länk]
Grymt! Jag har faktiskt köpt mig en Knipex Polygriptång som har ett gap på 60 mm. Så den verkar duga fint till jobbet.
 
ådal ådal skrev:
Packningen mellan bottenventilen och det vita avloppsröret finns?
Jepp, en svart gummipackning som sitter monterad på änden av det vita röret. Så länge jag drar åt plastgängan läcker det inte där i alla fall. Utan problemet verkar finnas någonstans mellan själva badkaret och metallmuttern.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
På bilden av insidan av karet med ventilen monterad så ser det ut som att kanten är fasad och då räcker nog inte skumgummi packningen till. På monteringsanvisningen är det ju en plan yta.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
På bilden av insidan av karet med ventilen monterad så ser det ut som att kanten är fasad och då räcker nog inte skumgummi packningen till. På monteringsanvisningen är det ju en plan yta.
Ja, jag har gått lite i samma tankar. När jag spolar och tittar ned på ventilen uppifrån ser jag nämligen även hur vatten långsamt försvinner ned genom "ytterkanterna" på ventilen (sett ovanifrån som på bilden). Alltså det vattnet som ansamlats runt ventilen på bilden sakta rinner igenom ett mellanrum mellan ventilens ytterkanter och själva borrhålet i badkaret, dvs. förbi/genom skumpackningen.

Hade inte tänkt på det, men jag ser nu att monteringsanvisningen utgår från en plan yta. Mitt badkar är lite fasad runt avloppshålet som du såg. Hmm ...

Är det värt att prova att byta eller komplettera med en ytterligare packning här? Vad ska jag skaffa mig i så fall?

Stort tack till alla som svarar! Det ger lite hopp om att få slut på ett dropp :)
 
Ja är tätytan fasad behöver du en profilpackning.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
En extra packning verkar inte så dyrt om du har nära till Hornbach värt att testa? [länk]
Toppen, tack! Ska prova detta. Håller tummarna för att det gör susen. Återkopplar oavsett!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ja är tätytan fasad behöver du en profilpackning.
Ja, den är ju det. En profilpackning säger du. Kan du förklara närmare vad det är eller länka till var jag kan köpa en sådan? Vilket material pratar vi om?

Tack på förhand!
 
God kväll alla hjälpsamma forumiter!

Problemet tycks nu vara åtgärdat. Har använt badkaret som vanligt sen i lördags utan att hitta en enda droppe under rören. Jag följde ett par av tipsen här i tråden och gjorde enligt följande.

För det första bytte jag ut avloppsröret i plast till ett flexibelt avloppsrör. Detta för att utesluta risken för att avloppsröret "stöter mot" och flyttar på utloppsventilen under badkaret. Bytet tycktes hjälpa men inte helt stoppa läckaget. Eftersom det var svårt att hitta en packning i rätt storlek köpte jag sådana här ark hos Clas Ohlson: Packningssortiment | Clas Ohlson. Jag använde det svarta arket av neoprengummi och klippte till en packning i rätt storlek och placerade denna innan skumpackningen på ovansidan av popup-ventilen. Sen drog jag åt lite lagom med tången och vips - läckaget är ett minne blott. Förmodligen var det - som några här var inne på - att fasningen i badkaret vid utloppet resulterade i att den tunna skumpackningen inte var tillräckligt för att täta utloppet. Dessutom upptäckte jag vid mätning att hålet i badkaret inte heller var borrat i centrum av fasningen, utan förskjutet 0,5-1,0 cm åt ett håll. Undrar om det inte var lite fel på badkaret - eller i vart fall på instruktionerna och/eller medföljande packningar.

Nåja, slutet gott allting gott verkar det som. Tack igen för all hjälp!
 
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
sällan sånt här tätar ordentligt med enbart packningar. Bättre att montera allt sånt här med mjukt vvs kitt. Det formar sig efter delarna och man behöver inte dra så hårt och det kletar inte fast som silicon gör.
 
  • Gilla
Mucklorna
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
sällan sånt här tätar ordentligt med enbart packningar. Bättre att montera allt sånt här med mjukt vvs kitt. Det formar sig efter delarna och man behöver inte dra så hårt och det kletar inte fast som silicon gör.
Ja, det där såg himla fiffigt ut. Antar att du menar något sådant här: Avloppskitt | Ickehärdande | UNIPAK Unigum | Jula. Ska definitivt prova med det i framtiden om det börjar läcka lite igen. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.