M
Jag har varit nere och krypt lite extra under huset eftersom det finns ett ställe där jag misstänker fukt. En liten bit ifrån det stället sitter den här spiken med något vitt under.
Spik med vit tillväxt och brunaktiga objekt som liknar ägg på fuktig träyta under ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får ingen fuktindikation i brädan runtomkring spiken, utan det är stocken bredvid och på andra sidan den stocken som fuktmätaren ger högre utslag.
Samtidigt så har jag inte sett en enda spik med liknande tillväxt (eller vad det är? det kan lika gärna varit där hela tiden for all I know). Mellan brädan och spiken finns dessutom dom här bruna sakerna som ser ut som... alien-ägg?
En rostig spik i trä med vit tillväxt och bruna kornliknande former längs sprickor som tyder på potentiell mögel- eller insektsaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förutsätter att det här betyder att mänskligheten snart utplånas av små, men ilskna, rymdorganismer som kläcks ur de här äggen, men behöver jag också vara orolig för att huset kan vara angripet av mögel?

Bifogar några bilder på fuktmätning, så ser ni lite hur jag menar med var jag misstänker fuktproblem.
 
  • Hand håller fuktmätare vid träyta med spik omgiven av vit substans och bruna objekt som liknar ägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 18 på trästock under huset, nära vit beläggning och spik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användning av fuktmätare i mörkt utrymme under hus för att kontrollera fukt i trästock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
M MammaJohanna skrev:
Jag har varit nere och krypt lite extra under huset eftersom det finns ett ställe där jag misstänker fukt. En liten bit ifrån det stället sitter den här spiken med något vitt under.
[bild]
Jag får ingen fuktindikation i brädan runtomkring spiken, utan det är stocken bredvid och på andra sidan den stocken som fuktmätaren ger högre utslag.
Samtidigt så har jag inte sett en enda spik med liknande tillväxt (eller vad det är? det kan lika gärna varit där hela tiden for all I know). Mellan brädan och spiken finns dessutom dom här bruna sakerna som ser ut som... alien-ägg?
[bild]
Jag förutsätter att det här betyder att mänskligheten snart utplånas av små, men ilskna, rymdorganismer som kläcks ur de här äggen, men behöver jag också vara orolig för att huset kan vara angripet av mögel?

Bifogar några bilder på fuktmätning, så ser ni lite hur jag menar med var jag misstänker fuktproblem.
"Äggen" ser ut som vanlig kåda. Svårt att bedöma på bilderna vad det vita är, kanske lite mögel efter ökad kondens kring spiken? På den tredje bilden ser man även något vitt till höger om fuktmätaren som ser ut som isolering? Kanske kan vara karbamidskum, och då även runt spiken? Ser även att blindbotten m.m. är träskyddsbehandlad (det gröna), så om det är luktproblem i huset så kan det vara från pentaklorfenol om huset är från ca
60-70-tal.
 
Gissar att spiken är varmförzinkad, då är det vita bara zinkutfällningar.
Ägg, är dom mjuka? Ser ut som vanlig kåda :thinking:

32% är ju dock inge vidare. Ser även ut som något bor eller har bott där i stocken med, skulle nog vilja utesluta att det är ett pågående angrepp, kan ju bli tråkigt om man låter det fortgå.
 
M
Tack för svar!
M Muuuuurtin skrev:
På den tredje bilden ser man även något vitt till höger om fuktmätaren som ser ut som isolering? Kanske kan vara karbamidskum, och då även runt spiken?
Isoleringen är betydligt mindre vit i verkligheten än på bilden. Det är nån slags "ulligt" material. Det finns ju rätt många spikar där nere men jag har bara sett en enda med det där vita, vilket känns lite konstigt.

M Muuuuurtin skrev:
Ser även att blindbotten m.m. är träskyddsbehandlad (det gröna), så om det är luktproblem i huset så kan det vara från pentaklorfenol om huset är från ca
60-70-tal.
Jag tror att träskyddsbehandlingen är betydligt modernare än så, så som jag förstått det så är det gjort precis innan vi köpte huset (2016). Vi har inga luktproblem, det är ju skönt det iaf.

A ati skrev:
Ägg, är dom mjuka? Ser ut som vanlig kåda :thinking:
Jag klämde inte på dom, får våga det nästa gång jag är nere så får vi se

A ati skrev:
32% är ju dock inge vidare. Ser även ut som något bor eller har bott där i stocken med, skulle nog vilja utesluta att det är ett pågående angrepp, kan ju bli tråkigt om man låter det fortgå.
Nej precis, det känns inget vidare. Det är också så att i brädorna på högersidan av stocken så ger fuktmätaren ökat utslag ju närmare stocken jag mäter, så oavsett (o-)noggrannheten på mätaren så känns det som att det är fuktigare just vid den stocken, fast bara på ena sidan då.

Frågan är, vad gör jag nu? Jag tror inte att det finns så mycket mer jag kan undersöka underifrån, måste jag riva upp parketten i huset för att kolla under? Går det att lyfta på parkettgolv utan att förstöra det?
 
M MammaJohanna skrev:
Frågan är, vad gör jag nu? Jag tror inte att det finns så mycket mer jag kan undersöka underifrån, måste jag riva upp parketten i huset för att kolla under? Går det att lyfta på parkettgolv utan att förstöra det?
Vad finns precis ovanför stocken? Är det en vägg med vattenrör i? Kan du ha en liten läcka i något av dem?
 
M
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad finns precis ovanför stocken? Är det en vägg med vattenrör i? Kan du ha en liten läcka i något av dem?
Jag är ganska säker på att det är en vägg ovanför, den väggen som går igenom mitten av huset (som är ett äldre timrat hus). Jag har svårt att veta exakt var jag är när jag är under huset och kryper, men jag har försökt mäta mig fram och det verkar rimligt. Jag har däremot ingen aning om var/hur vattenledningar går i huset. Det är mycket möjligt att det går ett rör där. Finns det något annat sätt att ta reda på det än att riva upp golvet?
 
M MammaJohanna skrev:
Jag är ganska säker på att det är en vägg ovanför, den väggen som går igenom mitten av huset (som är ett äldre timrat hus). Jag har svårt att veta exakt var jag är när jag är under huset och kryper, men jag har försökt mäta mig fram och det verkar rimligt. Jag har däremot ingen aning om var/hur vattenledningar går i huset. Det är mycket möjligt att det går ett rör där. Finns det något annat sätt att ta reda på det än att riva upp golvet?
Du kan utifrån var du har inkommande vatten, tappställen, vvb et cetera försöka resonera dig fram till var rören borde vara.

Mät fukten i väggen ovanför också. Det är ju en bra indikator på om vattnet s.a.s. kommer ovanifrån. Det skulle jag tro eftersom det är så stora skillnader. Vore det markfukt skulle det vara ungefär lika fuktigt i allt trä.

Hur är taket? Det kan ju läcka in där och rinna längs med timret. Men jag tycker att det borde torka ut mellan varven och dessutom borde det då vara som fuktigast högst upp på väggen, så om fukten är konstant och mest nere i grunden gissar jag på vattenläcka.
 
Redigerat:
Orolig bör du inte vara. Det är ett nedbrytande tillstånd som inte för något gott med sig och som inte heller hjälper ett dugg. Nu gäller det att hålla huvudet kallt.

Min tolkning av bilder och text ger att den stocken, precis där du mäter höga fuktvärden, är rutten.
Du måste göra knivtricket. Dvs ta en vass morakniv och hugg/tryck till rejält runt omkring stället där du mäter 32% fuktkvot, och alla andra ställen som ser suspekta ut. Om träet är friskt kommer spetsen på kniven inte att tränga in många mm, men om det är ruttet så går den betydligt djupare.

Det svarta man ser på bilderna ser i mina ögon ut som ruttet trä. Det vita runt spiken är troligtvis mögel.

Att det kan vara fuktskada indikeras även av alla trägnagarhålen man ser i den grova dåliga stocken. Trägnagare tycker om fuktskadat trä. Dessutom, om det gröna är ngn form av träskydd som smetats på nyligen (inför försäljning?), så är det också en mkt stark indikator på fuktskada.

Dock förefaller det endast vara delar av den grova stocken som är dålig/ankommen. Lokal vattenläcka inifrån är en tänkbar orsak till lokala skador.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
M
Oldboy Oldboy skrev:
Orolig bör du inte vara. Det är ett nedbrytande tillstånd som inte för något gott med sig och som inte heller hjälper ett dugg. Nu gäller det att hålla huvudet kallt.
Det är ju lättare sagt än gjort :crysmile:
Men nu när jag börjat ta tag i det hinner jag iaf. inte känna någon oro!

Jag lyckades lyfta på en "tröskel" utan att skada parketten (skönt), härifrån tror jag att jag är alldeles rakt ovanför där jag tog bilderna i krypgrunden.

Parkettgolv med upplyft tröskel som exponerar isolering med hyvelspån och grått ull-liknande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Isoleringen" är hyvelspån och nåt slags grått ull-liknande material. Hur stor är risken att det är giftigt eller farligt på något sätt?
Gammal isolering med hyvelspån och ull-liknande material vid en tröskel i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att jag annars sopar undan det där så att jag kan se tydligare och försöker komma åt att mäta lite fukt här också. Stack ner mätaren lite snabbt på måfå och fick värden runt 16-17%, vilket inte är lika högt som i krypgrunden men fortfarande högre än vad jag tänker att det borde vara. Men jag tänker att jag behöver få undan isoleringsmaterialet först så jag kan se ordentligt.

Och återigen, tack till alla er som svarat, det hjälper massor :heart:
 
M MammaJohanna skrev:
Det är ju lättare sagt än gjort :crysmile:
Japp! :) Nu när jag har börjat (den enkla biten) så är resten ditt jobb. :D

M MammaJohanna skrev:
"Isoleringen" är hyvelspån och nåt slags grått ull-liknande material. Hur stor är risken att det är giftigt eller farligt på något sätt?
Det är vanlig glas- eller stenullsisolering. Inget direkt farligt, men otrevligt att handskas med.

M MammaJohanna skrev:
jag tänker att jag behöver få undan isoleringsmaterialet först så jag kan se ordentligt.
Ja, det behövs så du vet vilka mtrl och tillstånd som är där nere i trossbotten.

M MammaJohanna skrev:
Stack ner mätaren lite snabbt på måfå och fick värden runt 16-17%, vilket inte är lika högt som i krypgrunden men fortfarande högre än vad jag tänker att det borde vara.
Det är nog för höga värden. Om man tänker sig ett tvärsnitt genom trossbotten där hela trossbotten är uppfuktad av t ex långvarigt läckande vatten på golvet. Då kommer fukthalten i massivträ (golvreglar/bjälkar) att vara lägst uppe vid golvet där det är varmast och torrast för att sedan öka allt eftersom och vara max längst ner i den kalla och fuktiga krypgrunden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.