Hej,

Jag har en Easee laddbox som installerats av elektriker för ett halvår sen som inte lirar som den ska. Har inte brytt mig nämnvärt tidigare men nu blir det 2 elbilar hemma istället för 1 och då behöver boxen fungera fullt ut.

Mitt problem: boxen fungerar utmärkt på 1 fas laddning och kan utan problem gå upp på Maxkapacitet på 1 fas. Men när jag slår över till 3 fas (spelar ingen roll vilken nivå) laddning och boxen börjar skicka ström på bilen så går jordfelsbrytare inne i proppskåpet.

Bilen klarar av att ta emot hög ström på andra boxar så bilen är inte problemet.

1. Ska verkligen boxen gå genom jordfelsbrytare inne i huset? Den har ju egen inbyggd?
2. Varför funkar det på 1 fas men inte på 3 fas?
 
Jag känner inte till ease-väggladdboxar, men måste man slå om någon brytare för att välja mellan 1-fas och 3-fasladddning. Det verkar litet besynnerligt. Vi bara kopplar in laddhandsken i i bilen och väggladdboxen börjar helt själv att ladda 3-fasigt. Inga knappar behöver tryckas på. Vi har emellertid ingen ease-box. Vi har inte provat än att ladda 1-fasigt med den boxen. Det är en Heidelberg Wallbox Home Eco, 11 kW, 16A 400 Volt, ingen lastbalansering, inga krusiduller. Laddar med fast ström max 8 A.

Jag läste någonstans att varje väggladdbox ska ha en egen jordfelsbrytare. Men jag vet inte om en i väggladdboxen inbyggd AC-jordfelsbrytaren 30 mA räknas då.
Väggladdboxarna brukar ha inbyggd DC-felströmsavkännare 6 mA, som gör att det räcker med en extern billig vanligt hederlig jordfelsbrytare av TypA.

Vad är det för elbil du försöker ladda med 3-fas och inte fungerar? Vad har den för ombordladdare?
 
Redigerat:
Behövs säkert en app.
Inte ens korv kan man köpa utan en sen-app.
Protte
 
  • Haha
Macarus och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Jag känner inte till ease-väggladdboxar, men måste man slå om någon brytare för att välja mellan 1-fas och 3-fasladddning. Det verkar litet besynnerligt. Vi bara kopplar in laddhandsken i i bilen och väggladdboxen börjar helt själv att ladda 3-fasigt. Inga knappar behöver tryckas på. Vi har emellertid ingen ease-box. Vi har inte provat än att ladda 1-fasigt med den boxen. Det är en Heidelberg Wallbox Home Eco, 11 kW, 16A 400 Volt, ingen lastbalansering, inga krusiduller. Laddar med fast ström max 8 A.

Jag läste någonstans att varje väggladdbox ska ha en egen jordfelsbrytare. Men jag vet inte om en i väggladdboxen inbyggd AC-jordfelsbrytaren 30 mA räknas då.
Väggladdboxarna brukar ha inbyggd DC-felströmsavkännare 6 mA, som gör att det räcker med en extern billig vanligt hederlig jordfelsbrytare av TypA.

Vad är det för elbil du försöker ladda med 3-fas och inte fungerar? Vad har den för ombordladdare?
Hej,

Man ändrar i appen mellan 1 och 3 fas.

Vad jag förstått från andra trådar här har easse boxen inbyggd typ B (och typ A om jag förstått det rätt) brytare vilket i min värld leder till att kabeln som går till boxen inte behöver gå via jordfelsbrytaren i skåpet. Min egen spaning är att elektrikern har tagit 0an från jordfelsbrytaren istället för innan jordfelsbrytaren. Men det förklarar inte varför jordfelsbrytaren går vid just 3 fas laddning och inte på 1 fas laddning.

Bilen i fråga jag laddar nu är en Renault Zoe 2015 r240, om några veckor kommer en tesla model Y och då blir det tidsbrist om vi ska ladda bilarna med 1 fas, jag vill kunna köra på med 3 fas (dock begränsat till typ 10 A så jag slipper problem med överbelastning av huset).
 
1. Huruvida du behöver en särskild JFB för ledningen till laddboxen beror på vad installationsanvisningen/specen till din laddbox säger, inte vad trådar på ett forum säger. Det är av intresse att veta exakt vilket skydd som finns i din laddbox. Jag antar att den JFB som löser i din anläggning är av typ A?

Det är också intressant att veta hur "de andra" laddboxarna är skyddade för att kunna dra några slutsatser av detta prov, och om du laddade med trefas även där, och om samma anslutningssladd användes.

Och om du har möjlighet att bjuda hem någon med en elbil av ett annat fabrikat än Renaut så vore det också väldigt värdefullt.

Jag antar också att du har andra belastningar i huset som belastar alla faser så att vi kan utesluta grav felkoppling av en fasledare genom din JFB?

2. Det enda jag kan komma på i hastigheten är DC-läckströmmar eller övertoner, ev i kombination med EMC-filter. Om t.ex fas och nolla är omkastade i laddutrustningen borde en säkring lösa istället. Så jag ser en signifikant chans att Tesla är bättre än fransmannen. Ja det finns ju ingen tvekan om det, troligen även på denna punkt.
 
Vi har en ganska ny Zoe Inten 41 kWh 2018.
Men trådstartaren anger Renault Zoe 2015, och då är det en äldre Zoe med litet batteri på 22 kWh. Och ombordladdaren kanske är av äldre typ? Jag har för mig att äldre Zoeer sände ut mycket övertoner från ombordladdaren(caméléon) till elnätet. Man har hört om mikrovågugnar i huset som börjat pipa när Zoen laddats.
Det kanske påverkar en jordfelsbrytare.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Vi har en ganska ny Zoe Inten 41 kWh 2018.
Men trådstartaren anger Renault Zoe 240 2015, och då är det en äldre med litet batteri på 22 kWh. Och ombordladdaren kanske är av äldre typ? Jag har för mig att äldre Zoeer sände ut mycket övertoner fråm ombordladdaren till elnätet. Man har hört om mikrovågugnar i huset som börjat pipa när Zoen laddats.
Det är sant, kan mycket väl vara bilen men tycker att det borde bli problem även med 1 fas då?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Huruvida du behöver en särskild JFB för ledningen till laddboxen beror på vad installationsanvisningen/specen till din laddbox säger, inte vad trådar på ett forum säger. Det är av intresse att veta exakt vilket skydd som finns i din laddbox. Jag antar att den JFB som löser i din anläggning är av typ A?

Det är också intressant att veta hur "de andra" laddboxarna är skyddade för att kunna dra några slutsatser av detta prov, och om du laddade med trefas även där, och om samma anslutningssladd användes.

Och om du har möjlighet att bjuda hem någon med en elbil av ett annat fabrikat än Renaut så vore det också väldigt värdefullt.

Jag antar också att du har andra belastningar i huset som belastar alla faser så att vi kan utesluta grav felkoppling av en fasledare genom din JFB?

2. Det enda jag kan komma på i hastigheten är DC-läckströmmar eller övertoner, ev i kombination med EMC-filter. Om t.ex fas och nolla är omkastade i laddutrustningen borde en säkring lösa istället. Så jag ser en signifikant chans att Tesla är bättre än fransmannen. Ja det finns ju ingen tvekan om det, troligen även på denna punkt.
Tack för utförligt svar!

1. boxen har (citerat från användarguiden) "Inbyggd jordfelsbrytare Typ-B (30mA AC / 6mA DC)". De rekommenderar att man kopplar till extern jordfelsbrytare för att skydda mot brott på matningskabeln.

Jag har laddat med samma kabel i snabbladdare "på stan" utan problem, ombordladdaren klarar att ta emot 22 kw vilket jag upplever sällan händer men jag har definitivt legat över motsvarande 1 fas i tryck.

Andra belastningar finns, värmepump som går på trefas, induktionshäll etc vilket fungerar utan problem, tom bytt pannan nyligen.

2. Att tesla är bättre än Renault på detta är jag HELT övertygad om. Kör inte zoen som andrabil för att den är en fantastisk maskin om jag säger så. Kan mycket väl vara så, kanske får acceptera faktum och köra 3 fas på teslan och 1 fas på Zoe tills jag inte orkar med det längre och byter ut Zoen till en nyare modell.
 
J Johannest1991 skrev:
Tack för utförligt svar!

1. boxen har (citerat från användarguiden) "Inbyggd jordfelsbrytare Typ-B (30mA AC / 6mA DC)". De rekommenderar att man kopplar till extern jordfelsbrytare för att skydda mot brott på matningskabeln.

Jag har laddat med samma kabel i snabbladdare "på stan" utan problem, ombordladdaren klarar att ta emot 22 kw vilket jag upplever sällan händer men jag har definitivt legat över motsvarande 1 fas i tryck.

Andra belastningar finns, värmepump som går på trefas, induktionshäll etc vilket fungerar utan problem, tom bytt pannan nyligen.

2. Att tesla är bättre än Renault på detta är jag HELT övertygad om. Kör inte zoen som andrabil för att den är en fantastisk maskin om jag säger så. Kan mycket väl vara så, kanske får acceptera faktum och köra 3 fas på teslan och 1 fas på Zoe tills jag inte orkar med det längre och byter ut Zoen till en nyare modell.
Har du de motsvarande skydden i din box som det verkar behöver du inte lägga den under din andra i centralen. Det finns ju vissa möjligheter att den felinstallerats då det du beskriver inte har någon direkt klar logisk grund dvs att det löser ut när du aktiverar 3-fas det kan du ju kolla och reda ut först. Finns också möjligheten att du totalt i anläggningen ligger så till att det triggar din JFB när du lägger om boxen men mer osannolikt att det skulle ske så regelmässigt varje gång.

Det är enkelt att mäta upp och kolla de olika skälen som kan ligga bakom men du får försöka få tag i någon som är någorlunda kompetent. I första skedet kanske du om det inte går via de som gjort jobbet kan anlita någon annan för en liten utredning. Att lägga laddboxar så skiljt, parallellt med övriga delar av installationen som möjligt är en bra grundregel som ofta är enkel att följa oberoende vilka skydd man vill/bör/ska ha vid källan. Man kan undra hur snett mycket är i beskrivningar som man rekommenderas följa är när ytterligare JFB rekommenderas som skydd pga brott på en fast installerad box.
 
  • Gilla
Johannest1991 och 1 till
  • Laddar…
Här på detta tyska forum är det en som har problem med att Zoen(äldre från 2013) löser ut jordfelsbrytaren. De säger att tidiga Zoer gjorde så att jordfelsbrytaren löser ut. Tydligen löser vissa fabrikat av jordfelsbrytare ut vid laddning Zoe, andra inte.
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=23761

Om du har andra jordfelsbelastningar på samma krets som väggladdboxen kan de andra källorna kanske ligga på 20 mA jordfelsström, som inte räcker för att lösa ut jordfelsbrytaren. När sedan Zoen ansluts blir det några 10 mA ytterligare jordfelsström och den löser ut. Kan det vara orsaken? Jag har för mig att tvättmaskiner kan ha litet jordfelsström i storleken 10 mA, men det löser inte ut jordfelsbrytaren Typ A.

En Zoe-ägare Zoe 2016 22 kWh i tyska forumet som hade felet att jordfelsbrytaren löste ut direkt vid start laddning av Zoen, löste problemen genom att ha en separat jordfelsbrytare för väggladdboxen(faktiskt precis en sådan vi har Heidelberg Wallbox Home Eco). Han hade tydligen först 2 st jordfelsbrytare i serie.

Trådskaparen anger att det är jordfelsbrytaren i hans "proppskåp" som löser ut när han försöker ladda sin Zoe.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Här på detta Forum är det en som har problem med att Zoen(äldre från 2013) löser ut jordfelsbrytaren. De säger att tidiga Zoer gjorde så att jordfelsbrytaren löser ut. Tydligen löser vissa fabrikat av jordfelsbrytare ut vid laddning Zoe, andra inte.
[länk]
Har du exempel på att de löser de inbyggda skydden i en box av typen TS har? Annars inget konstigt med att vissa JFB kan lösa av andra skäl än de fel de är tänkta aktiveras av.
 
Jordfelsbrytaren inne i en Esae-boxen är tydligen en DC-felströmavkännare >6 mA. Alltså ingen AC-jordfelsbrytare Typ A. Jag tittar då på Easee Home Black 22 kW, 400 Volt 32A, 3-fas. Men trådskaparen kanske har annan ease-box?
 
A Arnodt skrev:
Jordfelsbrytaren inne i en Esae-boxen är tydligen en DC-felströmavkännare >6 mA. Alltså ingen AC-jordfelsbrytare Typ A. Jag tittar då på Easee Home Black 22 kW, 400 Volt 32A, 3-fas. Men trådskaparen kanske har annan ease-box?
Det är en sådan box jag har!
 
A Arnodt skrev:
Här på detta tyska forum är det en som har problem med att Zoen(äldre från 2013) löser ut jordfelsbrytaren. De säger att tidiga Zoer gjorde så att jordfelsbrytaren löser ut. Tydligen löser vissa fabrikat av jordfelsbrytare ut vid laddning Zoe, andra inte.
[länk]

Om du har andra jordfelsbelastningar på samma krets som väggladdboxen kan de andra källorna kanske ligga på 20 mA jordfelsström, som inte räcker för att lösa ut jordfelsbrytaren. När sedan Zoen ansluts blir det några 10 mA ytterligare jordfelsström och den löser ut. Kan det vara orsaken? Jag har för mig att tvättmaskiner kan ha litet jordfelsström i storleken 10 mA, men det löser inte ut jordfelsbrytaren Typ A.

En Zoe-ägare Zoe 2016 22 kWh i tyska forumet som hade felet att jordfelsbrytaren löste ut direkt vid start laddning av Zoen, löste problemen genom att ha en separat jordfelsbrytare för väggladdboxen(faktiskt precis en sådan vi har Heidelberg Wallbox Home Eco). Han hade tydligen först 2 st jordfelsbrytare i serie.

Trådskaparen anger att det är jordfelsbrytaren i hans "proppskåp" som löser ut när han försöker ladda sin Zoe.
Ja jag har tidigare haft lite problem bland annat med en frys som proppen gick på ibland (nu utbytt) men problemet kvarstår, kanske är det så att jag ligger med något litet fel och att det blir för mycket när 3 fas går igång men återigen tycker jag att det borde bli problem även på 1 fas i så fall.
 
GK100 GK100 skrev:
Har du de motsvarande skydden i din box som det verkar behöver du inte lägga den under din andra i centralen. Det finns ju vissa möjligheter att den felinstallerats då det du beskriver inte har någon direkt klar logisk grund dvs att det löser ut när du aktiverar 3-fas det kan du ju kolla och reda ut först. Finns också möjligheten att du totalt i anläggningen ligger så till att det triggar din JFB när du lägger om boxen men mer osannolikt att det skulle ske så regelmässigt varje gång.

Det är enkelt att mäta upp och kolla de olika skälen som kan ligga bakom men du får försöka få tag i någon som är någorlunda kompetent. I första skedet kanske du om det inte går via de som gjort jobbet kan anlita någon annan för en liten utredning. Att lägga laddboxar så skiljt, parallellt med övriga delar av installationen som möjligt är en bra grundregel som ofta är enkel att följa oberoende vilka skydd man vill/bör/ska ha vid källan. Man kan undra hur snett mycket är i beskrivningar som man rekommenderas följa är när ytterligare JFB rekommenderas som skydd pga brott på en fast installerad box.
Ja jag landar nog i att jag får ha någon annan elektriker att komma hit och titta. Borde kanske anat ugglor i mossen när jag fick hjälpa elektrikern som installerade att färdigställa uppkoppling och inställningar på boxen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.