Hej!
Precis blivit erbjuden hustomt utefter tomtkö och får välja mellan 39 tomter. Sen om/vilken vi får beror på köpoäng. Jag och min sambo velar lite över fördelar/nackdelar med tomterna och hör gärna fler åsikter.

Kvarter G och Kvarter A på kartan känns absolut mest eftertraktade då man bör få söder-/väst-sol på den "naturliga" baksidan. Speciellt tomt 4 i kvarter G då den dessutom är störst i området. Detta kvarter har också skog i anslutning till söder som möjligen kommer få vara kvar. Enligt texten i detaljplanen är där våtmark och översvämningsområde med en mosse. Kvarter B och C har skog i nära anslutning som kommer stå kvar men nackdelen är att den "naturliga" baksidan av huset kommer vara i norrläge varför de tomterna inte är av intresse. Kvarter E och F är för tätt omgivna av grannar enligt oss.

Tomterna närmast vägen i mitten känns mindre eftertraktade då de kommer bära mycket trafik inklusive busslinje. Tomterna österut, kvarter D och H är vi osäkra på. Utsiktsmässigt är det inga problem men det känns som att det kan bli svårare att få till ett söderläge/västerläge på en ev. altan i framtiden.

Det känns som att vi ratar väldigt många tomter baserat på sol, buller, hur tätt det är till granne m.m.
Hur hade ni själva resonerat? Missar vi några fördelar eller tycker några nackdelar är större än vad de egentligen är? Eller är det "rimliga" kvar om man ändå inte har någon stress att flytta utan hellre vill att allt ska bli bra.

Bifogar bild på detaljplan samt en mer illustrativ karta över tomterna där jag skrivit i storlek och solens läge under sommaren.
 
  • Karta som visar detaljplan för hustomter med solens läge under sommaren, storlekar och kvarterbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljplan och illustrativ karta över hustomter med beteckningar och omgivande natur.
A Apoptos skrev:
Hej!
Precis blivit erbjuden hustomt utefter tomtkö och får välja mellan 39 tomter. Sen om/vilken vi får beror på köpoäng. Jag och min sambo velar lite över fördelar/nackdelar med tomterna och hör gärna fler åsikter.

Kvarter G och Kvarter A på kartan känns absolut mest eftertraktade då man bör få söder-/väst-sol på den "naturliga" baksidan. Speciellt tomt 4 i kvarter G då den dessutom är störst i området. Detta kvarter har också skog i anslutning till söder som möjligen kommer få vara kvar. Enligt texten i detaljplanen är där våtmark och översvämningsområde med en mosse. Kvarter B och C har skog i nära anslutning som kommer stå kvar men nackdelen är att den "naturliga" baksidan av huset kommer vara i norrläge varför de tomterna inte är av intresse. Kvarter E och F är för tätt omgivna av grannar enligt oss.

Tomterna närmast vägen i mitten känns mindre eftertraktade då de kommer bära mycket trafik inklusive busslinje. Tomterna österut, kvarter D och H är vi osäkra på. Utsiktsmässigt är det inga problem men det känns som att det kan bli svårare att få till ett söderläge/västerläge på en ev. altan i framtiden.

Det känns som att vi ratar väldigt många tomter baserat på sol, buller, hur tätt det är till granne m.m.
Hur hade ni själva resonerat? Missar vi några fördelar eller tycker några nackdelar är större än vad de egentligen är? Eller är det "rimliga" kvar om man ändå inte har någon stress att flytta utan hellre vill att allt ska bli bra.

Bifogar bild på detaljplan samt en mer illustrativ karta över tomterna där jag skrivit i storlek och solens läge under sommaren.
Jag hade gillat tomterna i kvarter E och F, de som har tomten på syd/väst om gatan.
 
Jag hade undvikit de områden som skulle kunna vara fuktiga och som du själv skriver, de områden med risk för buller och närhet till vägar.

Annars svårt tycker jag, är inget fan av dylika områden så jag är väl inte rätt person att fråga.

/Jonas
 
Tomt 1 i kvarter B. Stor tomt, lugnt hörnläge med kvällssol på den avskilda gaveln. Därefter tomterna 1-3 i kvarter A.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jag som inte är så mycket för södersol och att sitta av tiden i en vilstol med solkräm i ansiktet tänker kanske lite väl annorlunda, men du får mina tankar ändå.

Mittentomterna går bort, då jag vill ha fritt åt minst ett håll. Såklart är G4 som ligger bra och är störst mest intressant, men har ni inte flest poäng kommer ni inte få den.

Jag skulle gå för B1. Lite större än övriga, i hörn med två fria riktningar. Placerar man huset bra så har man en sida med sol större delen av dagen på framsidan (när solen når över grannens thujahäck) och en del ut mot hörnet med eftermiddag och kvällssol på ytan med minst insyn och utan någon häck som skymmer solen när den står lågt. Nu vet jag inte hur den vita ytan ser ut i verkligheten, men hellre gångstråk alla dagar i veckan än grannarnas eländiga thujior. För är det nybygge får man räkna med att alla vill ha hög och tät häck.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Karlia
B1 eller C3. Om inte C3 är skuggigt/blött. Annars långt från buss och hörntomt.
 
H1, H2, men då har jag inte preferens för söderaltan.
 
Karlia Karlia skrev:
B1 eller C3. Om inte C3 är skuggigt/blött. Annars långt från buss och hörntomt.
Långt från buss är jag med på. Sedan är jag inte med. Menar du "långt från hörntomt", alltså "nej till hörntomt" eller "hörntomt" som i "ja till hörntomt"?

Själv skulle jag välja bort alla hörntomter som har hela hörnet mot bilväg. Jag vill gärna ha fullhög häck runt tomten, och det får jag inte på en hörntomt med bilväg på båda sidorna.

G2 är också ett bra val. Stor tomt med kvällssol på baksidan. Där är det väl kvarter I som avskräcker. Vad vet man om kvarter I? Det ser ut som om det kan bli en BRF eller eventuellt hyresrätter där. Max. tre våningar är klart, men frågan är hur tätt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Långt från vägen om inte de tomterna jag nämnde känns bra. Tydligt i mitt huvud är inte alltid tillräckligt. G4 kanske?
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!

Hep Hep skrev:
Jag skulle gå för B1. Lite större än övriga, i hörn med två fria riktningar. Placerar man huset bra så har man en sida med sol större delen av dagen på framsidan (när solen når över grannens thujahäck) och en del ut mot hörnet med eftermiddag och kvällssol på ytan med minst insyn och utan någon häck som skymmer solen när den står lågt. Nu vet jag inte hur den vita ytan ser ut i verkligheten, men hellre gångstråk alla dagar i veckan än grannarnas eländiga thujior. För är det nybygge får man räkna med att alla vill ha hög och tät häck.
Jättebra argument! Vi har fått upp ögonen lite mer för den tomten. Bara man tänker till innan man placera hus och garage bör man ändå lyckas få en del sol samt avskärmad tomt. Då tomterna B och C ligger ca 2 meter högre än tomterna G (som dessutom har dagvattenansamling söderut) så bör de hålla sig lite torrare.

En djungel allt detta med för- och nackdelar. Tack för alla kloka tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.