Hej!
I september beställde vi torr björkved och snabbt därefter började veden mögla.

Förra året staplade vi exakt som vi gjort nu och inget möglade.

Gör vi fel?
Dom står på lastpallar och bra med ventilation ( kanske inte tillräckligt? )

Vi har alltid lagrat lite inomhus så det hinner vara inomhus ett litet tag innan det eldas men det känns ju inte helt optimalt att göra det med möglig ved?
 
  • Staplade björkvedsloggar på lastpallar i ett öppet vedskjul med ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplad björkved med synliga tecken på mögel på vedregal inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel av kluven björkved med synliga tecken på mögel och missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte farligt. Men det är så det ofta blir med ved på hösten. Köp ved på våren nästa år och låt den torka på liknande sätt, så minskar risken för grön päls på veden.
 
  • Gilla
Bellys och 1 till
  • Laddar…
A
B Bellys skrev:
Hej!
I september beställde vi torr björkved och snabbt därefter började veden mögla.

Förra året staplade vi exakt som vi gjort nu och inget möglade.

Gör vi fel?
Dom står på lastpallar och bra med ventilation ( kanske inte tillräckligt? )

Vi har alltid lagrat lite inomhus så det hinner vara inomhus ett litet tag innan det eldas men det känns ju inte helt optimalt att göra det med möglig ved?
Det där kommer ge sig när kylan kommer.
Det är för fuktigt och varmt ännu... mögels bästa vän... (y)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det ska jag absolut göra! Tack för tipset
 
Vid travning av ved som du gjort är det lätt att få mögel, travarna ska vara med min 5 cm mellanrum så det kan ventilera mellan dom. Det görs enklast med att vid travning av nästa trave så skjuts in en bit med jämna mellan mot den inre. Då kommer det att bli ett mellanrum och den bit som skjuts in låses med nya ovanpå, Det är en klassiker när ved travas att det blir för tätt mellan travarna och då kan inte ev fukt gå ur veden.med ev mögel som följd. Ved torkar även på vintern ( frystorkar ) men tar längre tid. Trava på våren/försommartid och elda till vintern.
 
  • Gilla
Bellys
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det där kommer ge sig när kylan kommer.
Det är för fuktigt och varmt ännu... mögels bästa vän... (y)
Det ska jag absolut göra! Tack för tipset
 
J jonaserik skrev:
Vid travning av ved som du gjort är det lätt att få mögel, travarna ska vara med min 5 cm mellanrum så det kan ventilera mellan dom. Det görs enklast med att vid travning av nästa trave så skjuts in en bit med jämna mellan mot den inre. Då kommer det att bli ett mellanrum och den bit som skjuts in låses med nya ovanpå, Det är en klassiker när ved travas att det blir för tätt mellan travarna och då kan inte ev fukt gå ur veden.med ev mögel som följd. Ved torkar även på vintern ( frystorkar ) men tar längre tid. Trava på våren/försommartid och elda till vintern.
Det ska jag definitivt göra nästa gång.
Orkar inte ta ut allt och göra om men nästa gång gör jag mellanrum.
 
Att trava in torr ved på det sätt du gjort är närmast exemplariskt, om den är torr vill säga

Om veden är nykluven och fuktig vill jag hellre ha den ute på rus i vårsolen så att vind och sol får torka.

Jag skulle inte trava in nyhuggen björkved ved ens i din luftiga bod med 10cm mellan travarna, ett traditionellt mått var ju att katten skulle ta sej mellan travarna och musen mellan ved träna i traven, men jag skulle inte chansa i en bod med väggar och tak.

Skicka gärna bilden till din ved leverantör och tala om att du vill ha vinterhuggen ved som är kapad och kluven före påsk nästa ggn, har han stolthet och vill leverera även fortsättningsvis ordnar han det och sannolikt nån extra m3 för att kompensera vad du fått denna gång.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att trava in torr ved på det sätt du gjort är närmast exemplariskt, om den är torr vill säga

Om veden är nykluven och fuktig vill jag hellre ha den ute på rus i vårsolen så att vind och sol får torka.

Jag skulle inte trava in nyhuggen björkved ved ens i din luftiga bod med 10cm mellan travarna, ett traditionellt mått var ju att katten skulle ta sej mellan travarna och musen mellan ved träna i traven, men jag skulle inte chansa i en bod med väggar och tak.

Skicka gärna bilden till din ved leverantör och tala om att du vill ha vinterhuggen ved som är kapad och kluven före påsk nästa ggn, har han stolthet och vill leverera även fortsättningsvis ordnar han det och sannolikt nån extra m3 för att kompensera vad du fått denna gång.
Jag köpte torr björkved.
Jag ska absolut trava med mellanrum nästa gång.
Jag ska skicka bilder och se vad dom säger.
Har köpt utav dom förra året och travade som jag gjort på bilden och det kom inget mögel.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bellys skrev:
Jag köpte torr björkved.
Jag ska absolut trava med mellanrum nästa gång.
Jag ska skicka bilder och se vad dom säger.
Har köpt utav dom förra året och travade som jag gjort på bilden och det kom inget mögel.
Ser ju ut som en luftig och bra bod, du har nog bara haft otur med vedleveransen
 
A
B Bellys skrev:
Jag köpte torr björkved.
Jag ska absolut trava med mellanrum nästa gång.
Jag ska skicka bilder och se vad dom säger.
Har köpt utav dom förra året och travade som jag gjort på bilden och det kom inget mögel.
hela sommaren och hösten har det funnits fukt i hög grad... Det är ett sådant år bara..
vet många som köpt mögelved..
Jag har sorterat ur någon m3 men har haft tur ändå...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hela sommaren och hösten har det funnits fukt i hög grad... Det är ett sådant år bara..
vet många som köpt mögelved..
Jag har sorterat ur någon m3 men har haft tur ändå...
Hugger man björk nu när det är frost, klyver den före påsk och tar in den när den torkat någongång mellan pingst och midsommar är man nästan säker på att ha torr ved till nästa eldningssäsong, själv föredrar jag att ha minst ett par torra färdigkluvna årsförbrukningar under tak, för att ha marginal för oförutsedda händelser, dåligt torkväder, kalla vintrar osv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Hugger man björk nu när det är frost, klyver den före påsk och tar in den när den torkat någongång mellan pingst och midsommar är man nästan säker på att ha torr ved till nästa eldningssäsong, själv föredrar jag att ha minst ett par torra färdigkluvna årsförbrukningar under tak, för att ha marginal för oförutsedda händelser, dåligt torkväder, kalla vintrar osv.
jovisst så är det.
Men vissa vedförsäljare köper in Björk ved året om.. Vilket kan göra att den innehåller mer fukt.. Sedan när den ligger i välta så finns mer fukt bundet i vältan..
alla är inte lika seriösa med att få ner fukten vid försäljning... Och vädret gör ju sitt till...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.