Finns det någon sorts maskin för att gräva ner rör hemma på tomten? Ingen stor grävare alltså utan något som kan hjälpa en att gräva grunda diken i gräsmattan för att lägga ner PEM-slang till bevattning. Typ en jordfräs fast med "kniv" som skär ett dike istället för att gojsa sönder allt.

Inget kul att gräva några hundra meter grund dike för hand :(
 
Kolla entrepenadföretagen i närheten, kanske någon som sitter på en kabelplog

ditchwitch.jpg
 
Tack för tipset. Ska kolla vad som finns i närheten men det måste ju vara en maskin som är snäll nog mot marken så det går att köra den på gräsmattan.
 
Om det är fin mark kan du testa med fyrhjuling och gammal enskärig hästplog a lá Farfar. imgres
 
Spade kanske är en ide?
 
Något som va vanligt när kabelTV drog fram över landet va mindre kedjegrävare som då grävde bara ett 1 till 2 dm brett spår. Om jag minns rätt så va dessa inte större än en mindre snöslunga.
Kedjegrävare är för de som inte vet något som ser ut som en stor motorsåg som man "sågar" gräver sig fram i backen med.
 
Jo, klar att en spade är snällast mot marken men inte så kul att gräva så mycket för hand som sagt. Speciellt inte för en med dålig rygg som jag.

Vi har en åkgräsklippare med rätt mycket kraft men jag tror inte den skulle klara att plöja utan att slira sönder marken mer än den gör nytta.

Kedjegrävare verkar ju också vara ett intressant förslag att kolla. Fler tips? Jag lär ju inte vara den första som vill göra något liknande i en befintlig trädgård och grässvål är ju ett rent helsike att gräva i.
 
Jordfräs med potatisplog på? Eller en liten jordfräs för att luckra upp jorden så går det fint att gräva ner slangen
 
Fast med en jordfräs blir det svårt att lägga tillbaka gräsmattan.
 
Försök att hyra någon sån här (helst banddriven):

3695176453.jpg

Har själv grävt ned måånga meter kabel-TV med en liknande :)
 
Titta där hitta någon en bild på en kedjegrävare oxå. :D
Fick för mig att de va mindre än så där men minnet sviker nog. ;)
Lagade många telekablar då kabelTV bolagen drog fram över södra Stockholm med dessa maskiner.
 
Haha så pyttignuttig
såg en sådan kedjegrävare på TV som gjorde ett tre meter brett och 10 meter djupt dike.

//Palm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.