Hej! Har köpt ett torp som verkar vara uppfört på 1700-talet och ombyggt nån gång mitten av 1800. I köket finns en murstock med fungerande vedspis som vi eldar i. Det finns en bakugnslucka som vi inte provat och man kan ha en öppen eld i hörnet vilket vi inte heller provat.
Nu blev vi sugna på att prova bakugnen och testade att elda lite papper. Det rök in som bara den.
Är det någon som har koll på var röken borde gå ut till denna ugn? Och hur man ska bära sig åt om man vill elda i den?

Det verkar sitta någon slags kanaler precis i framkant, alltså bakom den vågiga järnbalken i taket på ugnen. (Syns på sista bilden som är fotad uppåt, inuti ugnen.)
Men jag kan inte räkna ut var spjället sitter, om det finns ett.
Eller ska röken gå ut genom spiskåpan, alltså genom det stora spjället?
Och vad är den lilla vitmålade luckan i framkant? (under den röda burken i bild.) Den är igenmålad så vi har inte testat att öppna den.
 
  • Gammaldags kök med vitmålad murstock, fungerande vedspis, och ovanlig bakugnslucka under en röd burk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild inuti en gammal bakugn som visar en svart rökbelagd välv och en vitmålad vägg med en igenmålad lucka och rep.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen bakugnslucka i ett gammalt kök med en vedspis, som visar stenklädda väggar och en vågig järnbalk i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en gammal bakugn med valvtak av sten och synliga sotspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en gammal bakugn med synliga sotspår och vågig järnbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en gammal bakugn med synliga stenar och möjliga rökgångar, oskärpa nära kameran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lilla luckan är säkert en sotlucka för ugnen, öppna och se om det är fullt med sot i gången, fullt då blir det inget drag. Lämpligt är att elda i spisen så skorstenen blir varm och det blir drag i den först.
 
Hej jonaserik. Tror du verkligen att det är en sotlucka, den sitter ju 70 cm från ugnen? Fast man får väl öppna och kolla.
Det jag framför allt undrar är ju hur man ska göra med röken från bakugnen, jag fattar inte om det ska finnas ett spjäll nånstans som kanske är igensatt (fast varför skulle man bara sätta igen spjället och inte tex hela ugnen i så fall?) eller om den här typen inte ska ha spjäll? Eller menar du att det kommer att börja ryka uppåt av sig självt om man bara skapar drag genom att elda försiktigt först?
 
Dessa bakugnar av lite större format brukar bli K-märkta, så säg inget. Ser lite mer på dina foton, uppe till höger ser det ut som ett spjäll och är nog för vedspisen, kan var ett vridspjäll , luckan sitter på sin mittdel, till vänster är det en stång och det är nog ett spjäll det med , troligen klaffspjäll, där luckan sitter på ena sidan på en axel. När du vrider på den till höger, så hörs bara att något går runt eller ett lätt kluck. Den till höger smäller det nog bra om när man öppnar full. dom brukar öppnar nedåt, faller ned. Och stänga genom att trycka stången uppåt. Sotlucka bör finnas till ugnen och finns Börja undersök
 
R rimligen skrev:
Är det någon som har koll på var röken borde gå ut till denna ugn?
På den här bilden:

verkar det vara en rökutgång mitt i, en stenrad ut från bakre väggen?
Sen, vad jag vet, eldar man "bara" upp den i temp, rakar ur/undan aska och glöder och bakar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.