Hej!

Vi har nyligen flyttat in i ett hus i Gävle byggt 1958, det är vattenburen värme och innan vi flyttade in så värmdes det upp utav pellets. Men brännaren var sönder vid köp(vi visste om det) och måste åtgärdas. Vi har tidigare haft pellets i mina föräldrars hus som är betydligt större än vårat och tyckt att det har varit lite jobbigt att bära men inte så farligt när man är två eller flera. Om man dessutom köper bulk så är det ju ingen direkt fara, vi har heller ingen problem med utrymme i det rummet för att förvara pellets. Så själva bärandet är ingenting som jag är direkt orolig för, jag vill ha det som är smartast, sett ur en moder, effektiv och miljövänlig sida.

Anser att hela den här värmemarknaden är som en djungel, ingen kan riktigt ge några bra raka svar eftersom det är så väldigt individuellt.

Det jag undrar är.

Vad hade ni gjort i våran sits? Vi har en murstock som går rakt igenom huset så huset skulle med största sannolikhet må bäst av att ha eldad värme? Borde vi bara köpa en ny brännare á la 5-15k? eller borde vi köpa en helt ny enhet? Alltså brännare och panna? Är det stor effektivitetsskillnad på gamla oljepannor och helt nya moderna pannor?

Eller borde man gå bort från pellets helt och gå mot bergvärme/luft vatten?

Vi har även läst om kombipannor, ved och pellets som verkar ha ett väldigt gott rykte. Någon som vet mer om dom?

Lite andra uppgifter som ni kanske vill ha:

Huset är idag 70kvm levnadsyta 70kvm kallkällare, inom 5 år så ska en utbyggnad ske så att huset blir 150kvm men källaren förblir kall. Utbyggnaden kommer att vara över två våningar.

Mycket tacksam för svar,
G&F.
 
Olje pannor och dedikerade pelletspannor skiljer inte så mycket i verkningsgrad. Om det är vettigt gjort. Men en pelletspanna är smidigare att sköta. Den är byggd för att sotas och askas ur på ett bättre sätt. Det går att hitta relativt nya pelletspannor på blocket.
 
Vad är det för panna ni har? Vilken brännare satt det i? Kanske går den att reparera?
Kostnadsmässigt ligger det väl kring 15 för en brännare, 50 för en pelletspanna, 80 för luft/vatten och 130 för bergvärme. Valet mellan en ny pelletspanna eller en luft/vatten beror kanske mest på hur vinden är byggd? Skulle den må dåligt om ni slutade elda?

Ett alternativ kanske är att sätta in en begagnad brännare? Främst på vår och sommar är det många som kastar ut sina fullt fungerande system. Då kan man få en nästan ny brännare för 4-5000.
 
Mest ekonomiska: Köp en ny brännare. För husets bästa, ha det varmt i källaren oxå.
Om du ger upp pellets, måste du förse huset med ventilation.
Har själv haft precis som ni, fast 85+85 kvm -58 oljepanna/pellets, varmt i hela huset, typ 20 i källaren 22-23 bostadsvåningen.
Det gick åt 6-7 pallar pellets per år ink varmvatten då vi inte hade nån separat VVB (2 vuxna, 1 tonårsdotter)
Billigt, bra och lite motion.
Vi räknade givetvis på att byta oxå.
Värmepump 150.000:-
FTX ventilation 80.000:-
Tilläggsisolering/fönsterbyten 160.000:-
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Jag har kollat på en bagagnat brännare och panna på blocket för 15000, fördelen är att den är gjord för pellets och att pannan är betydligt mindre än den vi har idag. Är det smartare att bara byta brännare? Vi har idag Bild på en etikett på en Albin panna med specifikationer och lapp med anteckningar om elvärmning och lågtariff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal panna och brännare i ett pannrum, med olika rör och kontrollpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre brännare och panna designade för pellets, visar tecken på användning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre vit panna med elektronisk styrpanel och blå brännare i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan inte jag svara på, men din panna är toppmodern jämfört med den jag hade, en CTC från 1973.
 
Hemma hos oss har vi gått i steg från gammal kombipanna och stenåldersbrännare till en modern "riktig" pelletspanna och skillnaden är stor, både i pelletsförbrukning men framför allt i hur mycket underhåll och tillsyn som behövs.

Vi började vår pelletsresa med pannan som fanns i huset när vi köpte det. En Euronom kombipanna med en stenåldersbrännare från Altbergs plåt utan eltändning och med internförråd på några få säckar. Påfyllning ungefär 2-3 gånger i veckan och upptändning manuellt med tändvätska och tändare. Mellan tändningarna stod den på underhållsglöd och matade in lite pellets varje kvart (!) för att inte stanna. Vi bytte snabbt denna till en Viking Bio-brännare i samma panna. Denna brännare gick såklart mycket bättre och förrådet var nu 10 säckar. Bännaren krävde uraskning och rengöring av rostret var 5-7:e dag ungefär, annars stannade den. Asklåda fanns inte men jag fick tömma pannan på aska ungefär var annan/var tredje vecka när jag sotade.

Efter nått år gick pannan läck och vi beslutade oss för att köpa en CTC Ecoflex begagnat på blocket för 6000kr och sålde Viking Bion för några tusenlappar i samma veva. CTC-pannan var fin men brännaren krävde renovering för cirka 2000kr. Sotning gör jag en gång i månaden och då rengörs brännarkoppen samtidigt "bara för att". Sota vill jag göra en gång i månaden för att hålla effektiviteten uppe men pannan går flera månader utan bekymmer så länge det finns pellets i förrådet. Verkningsgraden minskar såklart med mycket sot och aska i tuberna men det ska väldigt mycket till för att den ska stanna. Asklådan töms 2 eller max 3 gånger per år.

Enda driftstoppen jag haft med Ecoflexen på 4 år är slitna slussvingar en gång och några gånger då jag missat att fylla på pellets :crysmile:

Pelletsförbrukningen med gamla kombipannan var cirka 5 pallar per år utan varmvatten som då gjordes i elberedare året om. Med Ecoflexen är det 5 pallar per år inkl. varmvattentillverkning september-april/maj. Under sommaren kör vi på elberedaren istället och stänger av pannan. Varmvatten finns det för övrigt väldigt gott om då Ecoflexen har inbyggd plattvärmeväxlare och kan köra 20kW pellets och elpatronerna ihop om det behövs.

Jag kan starkt rekommendera Ecoflex om du funderar på en begagnad pelletspanna (eller ny för den delen). För vår del stod det mellan CTC Ecoflex och Ariterm/Thermia Biomatic som är en liknande typ av panna med samma brännare. Biomatic är kanske till och med snäppet vassare då de nyare varianterna har lambdasond och därmed kan den till viss del justera in sig själv.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vad är det för fel på brännaren? Går nog att reparera bara felet lokaliseras. Går den att starta? Blir det felmeddelanden?
Brännaren är ju en riktig Eurofire M2 och en sådan köper man inte begagnad på Blocket.Där säljs mest skräp. Förmodligen den bästa och driftsäkraste brännaren av alla men har inte automatisk uraskning.
Att byta ut en kombipanna med möjlighet till vedeldning idag när extremister ordnat till en elkris är riktigt dumt. Cirkulationspumpen från pannan går nog att driva med ett litet elverk så har du varmt när andra får problem.
 
Varmvatten finns det för övrigt väldigt gott om då Ecoflexen har inbyggd plattvärmeväxlare och kan köra 20kW pellets och elpatronerna ihop om det behövs.[/QUOTE skrev:
En undran angående plattvärmeväxlare: Klarar en sådan av att flera duschar efter varandra och varmvattnet räcker till? Vi är två vuxna och två tonåringar. Måst byta det vi har i dag, kombipanna mot tank med vvb 120L. Har kikat på Biomatic 20+, och ta bort acktanken.
 
B
@KlovhedenRock en plattvärmeväxlare värmer ju varmvattnet direkt, till skillnad från en beredare som i huvudsak värmer upp vattnet innan dusch.

Om plattvärmeväxlaren är ansluten till en panna med tillräckligt hög effekt så kan man ju duscha kontinuerligt hur länge som helst utan att varmvattnet tar slut. Är effekten för klen i pannan kommer plattvärmeväxlaren ge ljummet vatten efter en stund.
 
Efter 2 erfarenheter av värmeväxlare för varmvatten, så väljer jag beredare alla dagar i veckan.
 
Primaved i gråbo heter numera vedmästarna och är enligt mej uppenbart oseriösa.
Även jag blev blåst av dom för några år sedan. Jag kunde i och för sig använda veden året efter även om det inte hör till saken då de dyrt och heligt försäkrade mej om att vedan var "absolut torr". Har kört förbi och kollat in på deras gård nu vid senare tillfälle och det ser inte ut att blivit någon bättring. Mitt antagande är att dom pumpar ut helt nykluven ved.

Så köp INTE av vedmästarna eller primaved eller om dom nu byter namn på grusvägen i Gråbo
 
tack för all svar ni har givit, vi bet i det sura äpplet och beslutade oss för att investera i bergvärme. Men vi sparar pannan utifall, den går att laga om det skulle bli kaos och tar ingen onödig plats i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.