Har köpt en tvättmaskin med stickproppkontakt. I tvättstugan har jag endast fasta installationer. Vad är då smidigast? Klippa kabeln på tvättmaskinen och installera i fasta dosan eller byta ut dosan mot ett vägguttag?
 
M morlin1 skrev:
Har köpt en tvättmaskin med stickproppkontakt. I tvättstugan har jag endast fasta installationer. Vad är då smidigast? Klippa kabeln på tvättmaskinen och installera i fasta dosan eller byta ut dosan mot ett vägguttag?
Var i samma sits för ett tag sen. Satte vägguttag.
Har för mig att det påverkade garantin på maskinen negativt om man klippte kabeln.
 
M morlin1 skrev:
byta ut dosan mot ett vägguttag?
går bra om du har jordfelsbrytare
 
T tergo skrev:
går bra om du har jordfelsbrytare
Det har jag.

Så det ska inte vara några större problem då? Det får man göra själv med vad jag förstått
 
T tergo skrev:
teoretisk får du inte byta fast uttag till vägguttag krävs behörigthet om jag nu minns rätt

Detta får du göra själv med el | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)
Där står det att du får montera stickproppar och sladdströmbrytare själv? Infaller väl i den kategorin?
 
nej du får inte göra Förändringar i fasta installationer, hade där suttet ett vägguttag från början så hade du fått byta det
sen finns det folk som gör det ändå
 
M morlin1 skrev:
Där står det att du får montera stickproppar och sladdströmbrytare själv? Infaller väl i den kategorin?
Nej det är om du sätter stickpropp på maskinen, ditt andra alternativ alltså. Byta från dosa till uttag är en ändring. I praktiken inte svårt om du har kunskap, jag har gjort samma själv. Var dock observant på om det finns flera faser i dosan.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Kan du så gör det, men klipp då stickproppen, det finns nog några tusen tvättmaskiner i Sverige som är kopplade direkt med avklippt stickpropp., se bara till att det är bara 400 V i dosan ., så det blir fel spänning i TM
 
P Pin skrev:
Nej det är om du sätter stickpropp på maskinen, ditt andra alternativ alltså. Byta från dosa till uttag är en ändring. I praktiken inte svårt om du har kunskap, jag har gjort samma själv. Var dock observant på om det finns flera faser i dosan.
Då är jag med på noterna.

Ska nog ta mig en funderare. Klippa kabeln är nog det smidigaste idag men byta kontakt så slipper man samma bekymmer nästa gång maskinen ska bytas
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M morlin1 skrev:
byta kontakt
Finns jordfelsbrytare, ett måste när uttag finns i våtutrymme
 
J jonaserik skrev:
Finns jordfelsbrytare, ett måste när uttag finns i våtutrymme
inlägg 4
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.