Hej!

Jag skulle vilja avgränsa vår tomt mot vägen men kan inte komma på riktigt vad jag vill ha där... Vägen är en smal byväg och det finns inget dike heller, så i dagsläget "kryper" vägen upp på gräsmattan så den blir mindre och mindre. Det är detta jag hoppas kunna förhindra med nån sorts avgränsare!

Någon som har några tips? Jag vill inte ha nåt högt utan max 50-60 cm, men det måste vara tåligt (det blir snödrivor där på vintern) och lättskött. Gärna också vackert naturligtvis! ;)
 
Ett lågt järnstaket med vassa spetsar på! Är säkert inte billigt, men det skrev du inget om! ;)
 
...låg stenmur (där tar det också rejält stopp om de försöker köra på den)! :D
 
Varför inte bara en stor sten (eller flera...) vid det mest utsatta stället (ställena)?
 
...men en trevlig häck eller liknande vore trevligt! Då fyller det ju både ett funktionell och estetiskt syfte!
 
Rekommenderar också häcken i det här fallet. Tålig och till en viss grad självreparerande
 
Väljer man i detta fall en taggig häck fyller man ännu en funktion:rolleyes: .
Vresros är effektivt och klarar väl ganska bra även snöröjningen. En hagtornshäck är ngt av det snyggaste man kan ha - själva klippningen sker utanför taggarna. Däremot bör den vara högre än vad du önskar.

Annars klarar inte de flesta häckar snövallar. Saltas vägen bör man även tänka på detta.
 
...så tyvärr måste de förslagen sorteras bort :( jag gillar nämligen att gå barfota på sommaren och taggar i fötterna är det värsta jag vet....!

Vägen saltas inte och det är inga stora plogbilar som kör heller utan de snödrivor som blir är de vi handskottar upp. Så det är inga enorma snödrivor vi pratar om här.

Jag gillar syrén men finns det nån lågväxande sort? De flesta jag sett kräver hård ansning för att inte bli vildvuxna och jag är alldeles för lat av mig för det...
 
Vill du bara ha en sommaravskärmning kan en häck av plymspirea bli väldigt pampig - det räcker med 1 planta/m och sätter igång tidigt på våren. Definitivt mjukt för dina fossingar ;). Vissnar ner på hösten. Från köpt planta till maffigt ca 3 år om du vattnar & göder. Även detta lite högre än vad du önskar dig - ca 120-150 hög. Annars är en låg spireahäck lättskött och tålig. Syren kan du glömma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.