Hej,
Hade tänkt installera tvättmaskin och tänkte då ta vatten från befintlig anslutning vid handfatet (se bild). Borde jag ha en ballofix mellan anslutningen och slangen till tvättmaskinen, och är det isåfall lätt att sätta dit själv? Vit handfat med vattenanslutning och avloppsrör, badrumskakel och kattlåda i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M msvenssion skrev:
Borde jag ha en ballofix mellan anslutningen och slangen till tvättmaskinen, och är det isåfall lätt att sätta dit själv?
Ja du bör ha en ballofix, om det är lätt att sätta dit beror ju på om du har någon avstängning för vattnet till badrummet och din rörläggare förmåga
gissar på att det är en lägenhet du bor i
 
Om du skall följa säker vatten, så ja.

2.4 (sakervatten.se)

"Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha avstängningsventil med manöveranordning som är synligt placerad och lätt åtkomlig."
 
T tergo skrev:
Ja du bör ha en ballofix, om det är lätt att sätta dit beror ju på om du har någon avstängning för vattnet till badrummet och din rörläggare förmåga
gissar på att det är en lägenhet du bor i
Ja avstängning för vattnet finns.
 
Och för att förtydliga, med "lätt att sätta dit själv" menade jag typ om det finns gängad ballofix som man bara kan skruva dit på anslutningen. Som ni märker saknar jag efarenhet av sånt här :) .
 
Till min maskin finns det en backventil. Den ska hindra att vatten kan sugas från tvättmaskinen in i ledningarna. Detta krav är borta nu?
 
oobum oobum skrev:
Om du skall följa säker vatten, så ja.
Och även om du skiter i det bör du ha en kran. Du vill kunna byta maskin utan att stänga (hela husets) vatten. Du vill kunna stänga vattnet snabbt när maskinens inloppsslang spricker. Du vill kunna stänga vattnet när du inte använder maskinen (på ett tag) så att maskinens inloppsslang inte spricker...
 
  • Gilla
Stefan Allemyr
  • Laddar…
M msvenssion skrev:
om det finns gängad ballofix som man bara kan skruva dit på anslutningen.
ja det finns
 
M msvenssion skrev:
Hej,
Hade tänkt installera tvättmaskin och tänkte då ta vatten från befintlig anslutning vid handfatet (se bild). Borde jag ha en ballofix mellan anslutningen och slangen till tvättmaskinen, och är det isåfall lätt att sätta dit själv?[bild]
stäng av vattnet skruva dit en ballofix på extraröret som är pluggat ta först bort kopplingen som sitter där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.