J
A AndersS skrev:
Vad säger du om Bahnhofs kostnadsuppskattning, vi vet ju inte riktigt förutsättning, men visst känns den låg även om man kan montera och skarva i en fiberkassett/box på utsidan.
Borde påverka hur hårt ts vill driva på att byggföretaget ska ta kostnaden om det blir det dubbla, tredubbla......
Japp, men de utgår säkert från en schablon med gungor och karuseller. Ibland blir det billigare, ibland dyrare. Den tas säkert ut för att avskräcka från att över huvud taget komma på att röra uttag eller kabel.
 
Ett tips är att betala nätserviceavgiften eller va det heter och sen boka in servicen. Blir 75 procent billigare.

Helt sjukt system!

Jag skulle flytta min box och gick in och kollade vad det skulle Kosta. Fanns två kolumner, en för om du betalat en typ nätavgift och en för om du inte betalat avgiften.

Jag kollade med Open Infra om jag hade betalat den där avgiften och det hade jag inte gjort. Den är tydligen frivillig. De sa även att om jag först betalade avgiften och sen bokade servicen så skulle jag få den billigare taxan för ”flytt av box”. Vill minnas att prisskillnaden va typ 495 kr va 1995 kr. Nätserviceavgiften eller va den nu kallas va typ 125 kr.

jag kände mig som en vinnare efteråt :)
 
  • Gilla
  • Haha
bHANS och 1 till
  • Laddar…
De gipsade över eluttaget som var anledningen till att skivan behövde tas ner. Då är det såklart de som får lösa det utan att det skadas. Anser de att uttaget behöver monteras ner för att inte skadas så får de väl göra det. Men de står såklart för kostnaden. Eller står de nu för att laga det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S
M Mortsken skrev:
De gipsade över eluttaget som var anledningen till att skivan behövde tas ner. Då är det såklart de som får lösa det utan att det skadas. Anser de att uttaget behöver monteras ner för att inte skadas så får de väl göra det. Men de står såklart för kostnaden. Eller står de nu för att laga det.
Ja det här är så självklart att det knappt ens behöver vidare diskussion.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Det går på din villaförsäkring.
Kostar en självrisk.
 
S salkin85 skrev:
Det går på din villaförsäkring.
Kostar en självrisk.
Precis , tat via hemförsäkringen brukar vi ge som råd till kunder som råkar ut för detta, sen får kundens försäkringsbolag välja om de vill regressa mot firman som orsakat skadan.
 
Man får ju kolla i villkoren för försäkringen men jag är tveksam till att försäkringen täcker sådana skador som orsakats av tredje person, dvs någon utanför det egna hushållet, till exempel en hantverkare.
 
D Derbyboy skrev:
Man får ju kolla i villkoren för försäkringen men jag är tveksam till att försäkringen täcker sådana skador som orsakats av tredje person, dvs någon utanför det egna hushållet, till exempel en hantverkare.
Jag är ytterst tveksam, till din tveksamhet.. :)

Många hantverkare har inte möjlighet att reparera skador de orsakar, omfattas skadan av boendes villaförsäkring gäller oftast dennes försäkring sekundärt efter byggarens ansvarsförsäkring. Detta är under byggarens självrisk, så den kan gå direkt på villaförsäkringen.
 
När jag installera Ftx knäckte hantverkarna fibern på ett ställe.

Prata med arbetsledaren om detta, "inga problem betala så drar vi av det på fakturan" var svaret.

2500:- kosta det och dom drog av 3000 på fakturan.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ett tips är att betala nätserviceavgiften eller va det heter och sen boka in servicen. Blir 75 procent billigare.

Helt sjukt system!

Jag skulle flytta min box och gick in och kollade vad det skulle Kosta. Fanns två kolumner, en för om du betalat en typ nätavgift och en för om du inte betalat avgiften.

Jag kollade med Open Infra om jag hade betalat den där avgiften och det hade jag inte gjort. Den är tydligen frivillig. De sa även att om jag först betalade avgiften och sen bokade servicen så skulle jag få den billigare taxan för ”flytt av box”. Vill minnas att prisskillnaden va typ 495 kr va 1995 kr. Nätserviceavgiften eller va den nu kallas va typ 125 kr.

jag kände mig som en vinnare efteråt :)
Matte kan vara bra, Nätserviceavgiften är en månadskostnad som när du börjat betala den inte kan optas ut i från. Alltså kommer du betala nätavgift tills dess att du flyttar och med dagens pris kanske det tar lång tid att komma upp i 1995 MEN det finns inget som säger att man inte kommer höja månadsavgiften. Fasta kostnader som du inte kan styra är aldrig bra
 
Man får se till avtalsvillkoren. Jag tror inte du blir bunden för framtiden av att betala EN avgift men som sagt man får se till villkoren och vad som framkommit vid avtalstillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.