G
Hej.

Lagom nivå av clickbait, men det stämmer då underentreprenören jobbar åt dem.

Open Infra ska dra fiber längs den landsväg som korsar farsans mark. På just detta ställe är det en brant slänt på ena sida, berg under ett tunt jordlager på andra på andra och skogsmark överallt.
Aktuell sträcka finns bifogad som bild och den ursprungliga dragningen var lite mer till höger innan vägen korsas till den vänstra sidan.
Farsans mark är i mitten där det är vitt runt linjen och tot sträcka de ritat ut lite över 300m. Efter ett samtal med grävaren på plats så ville han dra fibern längre till höger i den nedre sektionen av bilden innan vägen korsas. Det kommer då att gå rätt genom ett parti skog som är ca 25 år. Helst av allt vill han gå längs den skogsväg som syns nere till höger för att sedan vika av vid byggnaden som syns på bild och gå direkt till där den korsar vägen. Detta är för att undvika att dra genom den mosse och bäck som finns mellan båda vägarna, men det kommer berörd markägare INTE gå med på enligt farsan.

Jag ska ut med grannen, farsan och grävaren imorgon och gå över sakerna på plats. Vad kan man då säga till honom om han vill plocka ner träden och gräva genom dem? Han påstår att de måste vara minst 7m från vägen (statlig väg) vilket sätter honom i slänten där han inte vill vara... Även här måste träd tas ner, men det är fortfarande inom vägområdet vilket vi tycker är ok. Att de måste söka tillstånd hos trafikverket för att gräva närmare är inte vårt problem tycker jag.

Tacksam om någon har åsikter och erfarenheter om hur vi ska fortsätta. Det är farsans skog och hans beslut, men jag vill inte att han ska släppa igenom vad som helst.
 
  • Flygbild av skogsmark och landsväg med markerad linje för planerad fiberdragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Problemet med att lägga kabeln i trafikverkets väg är att det är upp till ett års handläggningstid på tillstånden. Vill ni ha fiber så fort som möjligt så gäller det nog att hitta en lösning som går på privat mark.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte velat ha en fiberkabel genom min skog över huvud taget.

Med det sagt, är fibern de gräver för ert bruk eller för andra?
Hade de behövt passera min mark hade jag absolut velat ha kabeln längs med en väg, och som du säger, att de behöver tillstånd från trafikverket är deras huvudbry, inte ditt.
 
  • Gilla
PNI och 4 till
  • Laddar…
G
Farsan och grannen har redan fiber. Det är omgivande områden som ska få det. Men detta projektet har varit planerat i några år med olika dragningar. Därför jag tycker de borde sökt tillstånden sen innan, men de vill ju bara göra det så billigt som möjligt kan jag tänka mig.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
Såklart försöker företaget komma undan så enkelt och billigt som möjligt. Har de haft några år på sig har de också haft gott om tid på sig att söka de tillstånd som krävs.
Det är förstås synd om de som får vänta ytterligare år på sin fiber, men man kan inte vara snäll mot alla hela tiden.
 
  • Gilla
My Saxin och 6 till
  • Laddar…
För info så har Trafikverket en lagstadgad handlingstid för tillståndsansökan på max 4månader. Men det kan tyvärr ta lite längre tid i vissa fall.
Ang träden så kan man få dem stämplade för att veta ersättnings nivå så kan man ta ställning till det sen om det är aktuelltmed att ta ner så klart, antar att ni har fått ett markavtal (nyttjanderätt)? Läs på och se vad som gäller.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
C
G Grayscale skrev:
de vill ju bara göra det så billigt som möjligt kan jag tänka mig.
Låter i och för sig inte så billigt att gräva genom skogen, jämfört med alternativet att lägga den i öppen mark.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Fiber till era grannar bör inte kosta er något men samtidigt bör ni inte, som goda grannar, blockera för grannarnas möjlighet till infrastruktur.

Ni har ingen skyldighet att säga ja till något men ledningsägaren kan troligtvis tvinga sig till en sådan ledningsrätt via lantmäteriet. Det tar tid och är dyrt. Er ersättning blir då den ekonomiska skada ni lider (värdeminskning och annan skada) plus 25%. Ledningsägaren har därför stora anledningar att försöka komma överens.

Samtidigt är det ofta praktiskt för en större och på området erfaren verksamhet att bara dyka upp och säga "här måste vi gräva, skriv på pappret så får ni lite pengar, men gräva kommer vi" och ganska många kommer tyvärr bara acceptera buffligheten.

Ni bör uppskatta den ekonomiska kostnaden av vad ledningsägaren vill genomföra, lägga på en marginal för eventuell felräkning, och erbjuda detta. Då 25% är grunden i lagen är 50% den minsta marginal jag skulle erbjuda om det var någorlunda säkert, kanske 75-100% om era kostnader är mer osäkra (jag vet inte hur svårt det är att säkert bedöma kostnaden för fällda träd).

Ni kan också välja att föreslå att ni gör röjningen eller att entreprenören gör röjningen, som ni föredrar.

Ni kan även föreslå dragningar som för er är mer gynnsamma även om just grävaren inte är nöjd med dessa.

Om de säger det är för dyrt så föreslå att de gräver någon annan stans men det är vad ni uppskattar era kostnader till och önska dem lycka till.

I grunden är ni i förhandling där ni har ganska starka kort eftersom entreprenören har lite bråttom och alternativet är dyrt för denne samt ändå ger er ersättning, men ni bör för era grannars skull inte sätta er helt på tvären eller be om astronomiska summor.
 
  • Gilla
Grejarn och 13 till
  • Laddar…
G
Visst ska grannarna få fiber, men då det redan är upplåtet en yta för infrastruktur så får de hålla sig där. Jag är ute efter att de ska ta sitt ansvar och hålla sig till det området utan att ösa ur sig massa ursäkter.

Fick igår reda på att de redan gjort övergången under vägen utan att ha godkända underskrifter på avtalet. Sedan om man kolla avtalet så står det på förläggningsdjup att de lägger sig grundare än vad robust fiber säger.
 
G Grayscale skrev:
Visst ska grannarna få fiber, men då det redan är upplåtet en yta för infrastruktur så får de hålla sig där. Jag är ute efter att de ska ta sitt ansvar och hålla sig till det området utan att ösa ur sig massa ursäkter.

Fick igår reda på att de redan gjort övergången under vägen utan att ha godkända underskrifter på avtalet. Sedan om man kolla avtalet så står det på förläggningsdjup att de lägger sig grundare än vad robust fiber säger.
Vad är orsaken till att de lägger grundare?
Skulle kräva att man följer Robust fiber, underlättar om det senare uppstår problem att ha något att hänvisa till.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
G Grayscale skrev:
Visst ska grannarna få fiber, men då det redan är upplåtet en yta för infrastruktur så får de hålla sig där. Jag är ute efter att de ska ta sitt ansvar och hålla sig till det området utan att ösa ur sig massa ursäkter.

Fick igår reda på att de redan gjort övergången under vägen utan att ha godkända underskrifter på avtalet. Sedan om man kolla avtalet så står det på förläggningsdjup att de lägger sig grundare än vad robust fiber säger.
Då har du en enligt mig rimlig och god inställning till det hela.

Påpeka att de ännu inte har rätt att gräva något alls.

Be dem ta bort eller lägga sig så djupt ni önskar eller betala vad ni anser att grund förläggning på fel plats är värt.

Fortsätter de utan avtal så varna att nästa steg är handräckning av kronofogde för att ta bort olovlig ledning.

Om ni så vill, erbjud ett ordentligt pris för vad de nu inlett att göra utan avtal. "vill ni fortsätta så här kostar det nnn.nnn kr".
 
  • Gilla
Staffan_V och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om dom lägger fibern för grunt, som nästan är kutym, så lär väl riskera gå sönder sen när skogsmaskiner ska bruka skogen.
Eftersom det är dyrt att skarva fiber så lär det bråkas om kostnaden.

Att gräva längs vägen måste ju vara det optimala stället? Vanligen finns det ju väg överallt där det finns bostäder som vill ha fiber också.
 
  • Gilla
speed296 och 6 till
  • Laddar…
A
vem är så dum att man lägger fibern i skogsmark?
Med växande skog och rötter som kommer att väva in den där till nystan..

Sedan kommer maskiner.. Och manuellröjare.. sticker kabeln upp följer den med eller sågas av..

Sedan om skogen blir dålig eller annat sker så markberedning måste till... Då kommer denna kabel ligga över hela hygget...

Ska de utföra detta så ska de ha en ledningsgata med grävt djup... Då kan man iallafall nyttja den som basväg... Men detta låter som rena idiotin... typiskt fiberfirmor...
 
  • Gilla
Noramasen och 12 till
  • Laddar…
G Grayscale skrev:
Visst ska grannarna få fiber, men då det redan är upplåtet en yta för infrastruktur så får de hålla sig där. Jag är ute efter att de ska ta sitt ansvar och hålla sig till det området utan att ösa ur sig massa ursäkter.

Fick igår reda på att de redan gjort övergången under vägen utan att ha godkända underskrifter på avtalet. Sedan om man kolla avtalet så står det på förläggningsdjup att de lägger sig grundare än vad robust fiber säger.
Vad hindrar dem då från att gräva närmare den allmänna vägen, de verkar ju strunta i vad de få göra?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H
Hos oss drog dom fiber på Berg.
Så la dom pansar rör tror jag dom kallade det över som skydd.
Så det är inga problem för dom att passera partier med berg.
 
  • Gilla
Allt-i-alloMarion och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.