Hej,

Har några tomma systainers som skall inredas för diverse verktyg och maskiner (borrhammare, vinkelslip, skruvmejslar, tänger osv). För handverktygen hade jag tänkt bygga en insats liknande festools egna 491301 (Festool Sverige - elverktyg, tryckluftsverktyg och tillbehör för högsta anspråk)

För elverktygen vill jag ha något material som man kan skapa lämpliga urgröpningar i för att bara kunna lägga maskinerna rakt ner. Festools egna överdrivet dyra skumgummiinsatser är inte ett alternativ. Däremot funderar jag på om någon form av cellplast/frigolit skulle kunna användas? Min multimaster levererades i en plåtlåda med någon form av cellplast som insats vilket har fungerat bra. Dår var dock cellplasten skuren (eller pressad eler hur de nu gör det) från fabrik, och hade släta, "icke-smuliga" kanter. Kan man få den typen av kanter själv? Kanske med en glödgad metalltråd som man skär med?

Någon som har några tips eller förslag angående detta eller andra mer lämpade material?

//Daniel
 
teed skrev:
Hej!

Var jag dig så skulle jag vacuum forma efter maskinerna går fint att fixa med en damsugare och en el grill.
Så kan du få exakta mallar som passar alla verktyg.

här är två sider som förklarar hur man gör

Vacuum Form Table Plans by Ralis Kahn

VACUUMING THE HEATED PLASTIC

mvh Tobbe
Hej tobbe,

det verkar vara ett mycket intressant alternativ, men jag funderar över om jag vågan använda min borrmaskin som "form" känns inte som att jag vill trycka ner varm plast över den. Menar du att jag först bör göra en modell av min borrmaskin i tex lera innan jag gjuter plasten?

ps. har du gjort din egen stormtrooper-dräkt?

//daniel
 
Daniel_N skrev:
Hej tobbe,

det verkar vara ett mycket intressant alternativ, men jag funderar över om jag vågan använda min borrmaskin som "form" känns inte som att jag vill trycka ner varm plast över den. Menar du att jag först bör göra en modell av min borrmaskin i tex lera innan jag gjuter plasten?

ps. har du gjort din egen stormtrooper-dräkt?

//daniel
Jag har bara gjort lite små tester för att se hur det funkar, har provat med valiga verktyg typ skiftnyckel och sådant.
Men vi alla harvällnågon power craft maskin man kan testa med. Någon nytta a dom verktygen skalll man vel endå ha ;)
//Tobbe
 
En billigare varint att skapa en "skräddarsydd" lösning kunde vara att använda sk avstängarlister som man använder vid golvspackling.

De är ju självhäftande och hyfsat stabila

Klistra fast ett antal såna på längden eller tvären i systainern, karva ur listerna efter formen på din maskin.

Kanske inte riktigt motsvarar dina krav på finish..
 
Du kan testa fogskum i plastpåse. Tänk på:

Spraya vatten i påsen innan du skummar
Påsar med tryck (text och bilder) är behandlade så att skummet lättare fastnar.
Testa med vanligt, billigt skum och gå på dyrare elastiskt skum när du lärt dig tekniken.
Återkom med bilder som du redovisar här.
 
mattiasp skrev:
Du kan testa fogskum i plastpåse. Tänk på:

Spraya vatten i påsen innan du skummar
Påsar med tryck (text och bilder) är behandlade så att skummet lättare fastnar.
Testa med vanligt, billigt skum och gå på dyrare elastiskt skum när du lärt dig tekniken.
Återkom med bilder som du redovisar här.
är antagligen inte riktigt vaken än, och har lite svårt att hänga med, hur menar du lite mer detaljerat att jag skulle gå tillväga?

MVH

Daniel
 
Jag hade lite bråttom när jag skrev i morse. Jag har inte provat själv, men jag har sett förpackningsmaterial som troligen fungerar på det sättet.

Börja med att välja ut en lämplig plastpåse. Jag vet tyvärr inte vad som kännetecknar en lämplig plastpåse. Jag inbillar mig att den skall vara tunn. Spraya vatten i plastpåsen, eftersom fukt behövs för att härda fogskum. Tag fogskum och skumma ned i påsen. Gissningsvis ca hälften av den mängd du tror att du behöver. Stäng påsen med tex. buntband och lägg ned paketet i systainern.

Det är nog lämpligt att se till att förslutningen hamnar nedåt så att man slipper se den. Lägg sedan ned din utrustning på plastpåsen. kanske bör man lägga på något tungt.

Det kan nog vara en bra idé att vaxa insidan av systainern med bilvax innan man sätter igång. Då fastnar inte fogskummet om påsen skulle spricka eller läcka. Testa gärna första gången med något annat än den nyaste Festooldragaren.
 
Kolla med företag som:

Spectrum Cases - Transportlådor Plastväskor & Aluminiumboxar
Välkommen till Scandinavian Procase AB - Scandinavian Procase - Väskor för proffs
Linde & Larsen - Flightcase, Woody Box, förvaringslådor och verktygsväskor m.m.

de brukar sälja bara skum i olika hårdheter mm och det behöver inte vara så dyrt att dessutom få den tillskuren.

Alipack AB mellan Lund-Eslöv köpte jag måttbeställda grejor (väskor och inredningar) av för några år sedan och de blev riktigt bra.
 
mattiasp skrev:
Här är en länk:
Instapak Foam-in-Place Packaging - Sealed Air Europe, Middle East, Africa

Ser ju väldigt smidigt ut!
 
Det här verkar ju vara något av ett evigt problem. Det enda jag har lyckats åstadkomma för elvektyg - eller
rättare sagt ett tryckluftsverktyg i det här fallet är en insats av frigolitskiva som jag sågat ur konturen av dyckertpistolen
i det här fallet med sticksåg. Funktionen är fullgod men det ser ut som hej kom och hjälp mig. En glödskärare kanske
skulle kunna göra det enklare.

Nackdelen - potentiellt - med den här typen av inredning är att den slukar mycket utrymme runtomkring som man kanske hellre kunde haft till tillbehören. De brukar ju bli fler än det som kom med maskinen från fabrik.

Ingen som prövat att forma avloppsrör med varmluft till någon vettig form förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.