harry73
Det är inte ovanligt att behöva sätta kamindörren på glänt när man startar elden, och då behöver man också ett fönster öppet.
När elden tar fart stänger man luckan och fönstret.
 
J Joonazz skrev:
Vår tilluft är typ 80 cm.
Det gör ju förstås skillnad.
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu vet jag inte vad jag mer har missat för detaljer (?) men vi valde, på inrådan av gubben som ritade vår ventilation, att inte ansluta im kanalen till ventilatiosaggregstet. Hade fått fara genom hela huset med im-kanalen.
Jag snackar elektrisk ingång såklart. Tror inte jag var otydlig. Imkanalen går rakt upp på taket och inte via FTX.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är inte ovanligt att behöva sätta kamindörren på glänt när man startar elden, och då behöver man också ett fönster öppet.
När elden tar fart stänger man luckan och fönstret.
Det har jag också hört. För oss fungerar det dock bra utan öppen lucka och fönster, bara jag inte kör köksfläkten.
 
J Joonazz skrev:
Jag snackar elektrisk ingång såklart. Tror inte jag var otydlig. Imkanalen går rakt upp på taket och inte via FTX.
Aha. Jag har en pluggad ingång för im kanal på mitt aggregat. Därför tänkte jag på det.

Elektrisk signal vet jag inget om. Kanske finns.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är inte ovanligt att behöva sätta kamindörren på glänt när man startar elden, och då behöver man också ett fönster öppet.
När elden tar fart stänger man luckan och fönstret.
Med en extern tillluft kopplad till kaminen?
Och vacuum inomhus så du knappt får upp ytterdörren?

Jag kör mitt FTX på vilken fart jag vill utan hänsyn till om jag eldar i kamin eller ej.

Jag har misslyckats med en tändning vid något tillfälle då jag slarvat med travning av klabbarna och snålast med tändkuber med enorm rökutveckling som följd, inte en gnutta kom in i huset.

Jag vidhåller att TS lucka inte är så tät som den bör vara, jag är försiktigt skeptisk till att det förefaller vara onormalt mycket undertryck i huset.

Jag hade personligen undersökt båda symptomen närmare.
 
ARJU ARJU skrev:
Med en extern tillluft kopplad till kaminen?
Och vacuum inomhus så du knappt får upp ytterdörren?

Jag kör mitt FTX på vilken fart jag vill utan hänsyn till om jag eldar i kamin eller ej.

Jag har misslyckats med en tändning vid något tillfälle då jag slarvat med travning av klabbarna och snålast med tändkuber med enorm rökutveckling som följd, inte en gnutta kom in i huset.

Jag vidhåller att TS lucka inte är så tät som den bör vara, jag är försiktigt skeptisk till att det förefaller vara onormalt mycket undertryck i huset.

Jag hade personligen undersökt båda symptomen närmare.
Jag ska kolla med leverantören om luckan. Vad det gäller tycket i huset är det i sin ordning. Till och från luft är uppmätt vid ovk.

Sen att det blir ett väldigt undertryck när jag kör fläkten är en annan sak. En direkt följd av att huset är tätt. Att koppla en styrsignal till ftx-aggregatet låter som en smart lösning. Har alla andra så? Det missade tyvärr jag när jag byggde huset. Dock ser jag det inte son ett jätteproblem. Energimässigt åker luften ändå ut och ska ersättas med kall luft. Det går fint att få ut stekos och till och med att elda samtidigt, om skorstenen är varm och jag inte kör fläkten på max.

Men att röken kan komma ut ur kaminen när köksfläkten är av känns fel. Ska definitivt följs upp det och återkommer.
 
J Joonazz skrev:
Jag kollar nästa gång jag eldar o återkommer. Är helt säker på jag kan köra köksfläkt när vi eldar. Det gör vi nästan alltid då de e mysigt med eld när man står i köket. Återkommer om de går bra när jag tänder brasan oxå.
Gör gärna det. Hade även varit intressant att veta om du har en styrsignal från köksfläkten till ventilationsaggregatet.
 
harry73
ARJU ARJU skrev:
Med en extern tillluft kopplad till kaminen?
Och vacuum inomhus så du knappt får upp ytterdörren?
Med extern tilluft, och har man så mycket vakuum i huset, borde man absolut öppna ett fönster om luckan står öppen under tändningen.

Men i ts fall kan det även vara att det rökte ur skorstenen och att röken sögs in i ventilationssystemet.

Vid vissa väderförhållanden kan vi få det problem
 
harry73 harry73 skrev:
Med extern tilluft, och har man så mycket vakuum i huset, borde man absolut öppna ett fönster om luckan står öppen under tändningen.

Men i ts fall kan det även vara att det rökte ur skorstenen och att röken sögs in i ventilationssystemet.

Vid vissa väderförhållanden kan vi få det problem
Tackar för svar. Nu tänder jag sälla kaminen med köksfläkten igång och då behövs inget öppet fönster.

Intressant tanke. Skorstenen går ut minst 5 meter över firskluftsintaget. Kan det verkligen bli så tokigt?
 
N nybyggarn3 skrev:
Det var ju iof också tätt. Dock blåste vi 0.05, så där ligger du i lä
Mitt hus är så tätt att guldfiskarna drunkar i sin skål. Blåste 0.000000000000001 på senaste mätningen, sen pajade mätutrustningen för att den inte fick nån luft.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Gör gärna det. Hade även varit intressant att veta om du har en styrsignal från köksfläkten till ventilationsaggregatet.
Ja det har jag. Kör som sagt 90/10 på ftx när köksfläkt igång.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Mitt hus är så tätt att guldfiskarna drunkar i sin skål. Blåste 0.000000000000001 på senaste mätningen, sen pajade mätutrustningen för att den inte fick nån luft.
Jajamän. Får tacka för ett intelligent och hjälpsamt svar. Ska man säga skål?
 
Redigerat:
J Joonazz skrev:
Ja det har jag. Kör som sagt 90/10 på ftx när köksfläkt igång.
Just det ja. Det gör förstås skillnad. Måste kolla om jag kan få till det i efterhand på något sätt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Gör gärna det. Hade även varit intressant att veta om du har en styrsignal från köksfläkten till ventilationsaggregatet.
Jag har det med. Det fanns ett kitt till min FTX som känner av lufttryck som man stoppar övanför existernade köksfläkt. Då man drar igång köksfläkten ändras trycket och FTX:en får då den signal om att gå över till "köksfläkt läge" (som man sen kan ställa hastigheterna på som man själv vill, så jag trimmade in det så att FTXn skickar in lika mycket luft som köksfläkten drar ut)

Byggde till en extra knapp så jag kan lura FTX:n att köksfläkten är på fast den inte är det, så FTXn skickar in mer luft i huset. Använder jag då jag ska göra upp en eld i öppna spisen.
Öppen spis = det ryker in extremt lätt ;)
Fungerar hur smutt som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.