Vi har jättesnygga grindstolpar, men det har börjat luta. Förmodligen byggda i mitten av 1940-talet, men nu har de alltså börjat luta inåt och grindarna ser inte så snygga ut när man fäller dem inåt.

Hur rätar man upp grindstolpar?
 
Är de gjutna? Är det sten?

Om de är gjutna kan man bila ner dem litegrann och putsa/gjuta dem raka. Tyvärr har man ju inte löst orsaken till varför de "ramlar långsamt". Det beror ju troligen på att marken under stolpen ger vika av någon anledning.

Är det sten så får du nog tyvärr gräva upp dem och sätta om dem. Om man försöker rikta dem lär de sjunka tillbaka till sitt snea läge.

När jag tänker efter kan du kanske gräva ur runtom stolpen, rikta den och sen gjuta en stor sula runt stolpen. Tänk på att lägga ett rejält lager med grus under gjutsulan så att den står på dränerande grus.
 
I
Anledning till att dina grindstolpar börjat luta inåt är troligen att grindarna blivit dem för övermäktiga, eller rättare sagt vikten ggr. hävarmen som ger ett konsolmoment. (Det i sin tur = vikten av hela grindhalvan gånger halva grindhalvans bredd.)

Enklast hakar du av grindarna och gräver ett dike mellan stolparna, cirka lika brett som stolparna är tjocka och ett par decimeter djupt + cirka 10-20 cm (det sista som plats för ett täcklager med grus). Du får även tillfälligtvis gräva upp bakom stolparna och sen med hjälp av en domkraft och en snedsträva försöka trycka upp dem till lodrätt läge (eller dra dem rätt med en traktor och wire) och luckra lite under bottenkanten bakom dem.

Är de helgjutna brukar det inte bli något problem. Är de murade kan det bli problem. (De kan vilja dela sig.) Du kan eliminera en god del av det genom att ställa en kraftigt slipers lodrät mot stolparna insida och låta snedsträvan trycka/wiren dra mot den.

Sen gjuter du diket mellan stolparna fullt med grovbetong (vill du snåla in på betongen är det bättre att göra diket smalare på bredden än lägre på höjden) och i den kan du stjälpa väl tvättad sten från närmsta stenbrott (för att spara pengar) eller grustag om du inte kan plocka sådana i skogen eller på något annat ställe. (Btg. kan du köpa färdigblandad på brädgården i säck som bara ska tillsättas vatten.)

Det är också bra om du före det har packat in jordfuktig betong med en regelbit och handslägga under kanten på stolparnas insida, borrat ett par hål horisontellt (cirka 10 cm djupa) för ett par armeringsjärn i dimension fi sexton eller grövre cirak 10-15 cm upp från botten. Lägg då först ut btg. i diket till ett lager om 10-15 cm tjocklek innan du sticker in armeringsjärnen i hålen och sen stjälper i stenen och resten av betongen till totalt 25-30 cm höjd. Ovanpå det fyller du sen med grus så att kör-/gångytan ser ut som den inte var rörd.

Bakom stolparna kan du återställa marken på det sätt du finner lämpligt.

Låt betongen sen härda minst 8 dygn innan du hakar på grindarna igen.
 
Oj vad snabba ni är med tips! Kul!

Går det att fuska genom att be en hjullastare att försiktigt använda skopan och puffa rätt?

Jag är lite osäker på om det är sten/betong eller om det är tegelsten under. Ska försöka få tag på en kamera. Det skulle vara så smidigt att få lite hjälp med att putta grindstolpen med den starka hjullastaren och sedan fylla på med sten för att den ska stå kvar i det nya läget.

Grinsstolparna är ca 130 cm höga och har en kvadratyta på ca 30 x 30 cm. De står på ena sidan mot en asfalterad väg och på andra sidan är de instängda av stensatt mark. Verkar jobbigt att lossa på stenarna och sedan gräva, men det kanske är den bästa lösningen...

/Stefan
 
  • Gilla
Gurex00
  • Laddar…
I
Att bara 'puffa på' stolparna med hjullastarens skopa utan att gräva upp bakom och framför och luckra bakom, är dömt att misslyckas.Det blir för stort motstånd och större risk att knäcka dem och du kommer inte åt att stoppa under dem i grindöppningen så att stolparna står rakt och blir kvar i lodläget efteråt. Även om du inte tänker gjuta balk mellan dem.

Så det är bara att plocka fram spade, korphacka och spett och börja gräva :D
 
Okej, spade får det bli. Tack för råden!
 
Jag har ett gammalt tips/fusk/genväg från min tid på banverket, jag har rätat upp hur många stolpar som helst som börjat luta.

Ta en handfull sten i makadamstorlek och tryck ner på utsidan av stolpen (om stolpen lutar in mot tomten så menar jag på utsidan av staketet och tvärtom alltså).
Sen tar du ett spett och slår ner stenarna bredvid stolpen tills den reser sig.

Värt ett försök iallafall om du är ute efter en snabbfix... :)

/Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.