Hej! Jag planerar att bygga en typ av loftsäng, men inte särskilt hög då det ”bara” ska vara förvaring under den. Har sett denna lösning på lite bilder och tycker det verkar smart :)
Jag tycker jag är hyfsat kapabel med mått, verktyg och montering men inte lika bra på typ hållfasthet… Så jag skulle bli jätteglad om nån kunde kika på mina skisser o ge råd om lämplig dimension på reglarna och även hur jag ska tänka med stöttande reglar för att det ska bli stabilt! Eller ja alltså hur långt man Max bör ha mellan stöttande reglar lodrätt liksom. Och om man behöver fixera med en tredje horisontell regel nånstans på halva höjden?? vill helst inte vakna av att ekipaget välter

Se bilder
Första inspirationsbilden kommer från Pinterest. Sista bilden är min egen planskiss. Alla ritningar är egna skisser.

Info kring förutsättningarna:
Eftersom sängstommen ska stå i en hyresrätt kommer jag inte kunna montera den i väggen utan den ska vara helt fristående men i en sovalkov där den når vägg till vägg.
Madrassen är 120x200cm och jag vill ha stommen 100cm hög då det möjliggör att montera en klädstång undertill. Ritningen är i nuläget anpassad för 2st Ikea malm-byråer (2x80cm) men jag har nog kommit fram till att det blir bättre att använda en byrå som är ca 120x100cm istället för dessa två (betydligt enklare att ta sig in under stommen med ca 70cm bredd på öppningen än 35cm ). Då rummet är litet ska alltså stommen helst byggas på plats men kan ju funka att skjuta den på plats också! Kommentera gärna vad jag missat att tänka på :) taaaaack!
 
  • Loftsäng med förvaringsutrymme nedanför, vita skåp, beigea gardiner och en växt ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en loftsäng med måttangivelser och utrymmen för förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning på rutat papper av en fristående loftsäng med mått och plats för byrå undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en planerad loftsängs stomme med måttangivelser och frågor om stöttande reglar för struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en sängstomme på rutat papper med mått och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en loftsängsplanering med mått och placering av reglar och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planskiss av en lägenhet med utmärkta mått för kök, sovalkov och möblemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dotterns säng byggd ovanpå vita Ikea köksskåp och reglar med lakan och gosedjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord sängplattform ovanpå Ikea köksskåp och träreglar, med papper och böcker under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dotterns säng, står på Ikea köksskåp och reglar
 
Frustrator Frustrator skrev:
[bild] [bild]
Dotterns säng, står på Ikea köksskåp och reglar
Ja jag har sett att det är många som väljer köksskåpen också, men tyvärr blir det för lågt för att ha hängande förvaring då.
 
Till sängen jag byggde är det totalt fyra vertikala stöd. Ovanpå ligger det en plywoodskiva och sen själva sängen. Det håller för 150kg belastning utan problem. (Dvs en pappa och två barn som sover)
Det beror lite på vad man tänkt ska hända i sängen också. Ska man bara sova är det fullt tillräckligt, ska man hitta på annat kul där så kan det vara bra att bygga än rejälare.
 
Jag tror det är svårt att bygga något som inte håller för vikten... Jag hade vågat sova på en säng som enbart stod på två byårer och en regel ordentligt fastsatt i väggen på långsidan.

Däremot tror jag att skjuvning (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skjuvning) är ett större problem.
 
Garderobssnickarn
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror det är svårt att bygga något som inte håller för vikten... Jag hade vågat sova på en säng som enbart stod på två byårer och en regel ordentligt fastsatt i väggen på långsidan.

Däremot tror jag att skjuvning ([länk]) är ett större problem.
Håller med, om du täcker sidorna med någon typ av skivor tex plywood. Så kommer kommer din säng att tåla skjuvkrafter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.