N nybyggarn3 skrev:
Gratulerar. Men jag hävdar fortsatt att det är normalt. Dels efter att läst på nätet och dels efter att ha pratat med sotaren. Vårat hus är extremt (på riktigt) tätt, vilket kanske spelar roll. Finns säkert fler saker som spelar roll, t.ex. längd på skorsten och möjligen modell av kamin.


I normala fall är det dock inget problem hos oss heller. Jag kör brasläge på kaminen i 15 minuter för att höja trycket. Sen kan jag aldrig köra köksfläkten på full mutter utan att öppna en dörr lite. Men då är vårat hus som sagt väldigt tätt och det blir ett sjukt undertryck när vi kör fläkten (Går rejält tungt att öppna ytterdörren).
Vårt är tätare än de flesta passivhus. 0,17 lps/ m² enligt mätningen. Vad sa er mätning?

Jag hade aldrig i ett nytt hus nöjd mig med en kamin som läcker in rök. Kaminen med sina 2 kanaler. 1 i botten och den andra uppåt via skorstenen är ju ett helt slutet system som sköter sig själv. Är luckan stängd och tät är det alltså fysiskt omöjligt att det kommer in rök.

Om man inte har tilluft i botten utifrån stämmer de som sotaren säger. Men du säger ni har tilluft korrekt utifrån via plattan så läcker det inte in.
 
Angående på vad som orsakat denna fadäs så tror jag att det var en kombination av olämplig ved och slarv med att tömma asklådan. Veden är väl grov och lång för kaminen. Vi har lite sån ved kvar som vi försöker elda upp. P.g.a. länden eldar vi den stående och grovleken gör att det kan va lite knepigt att få ordentlig fjutt.

Jag har tidigare upplevt att det är svårare att få upp ett bra drag när det är mycket aska i lådan, vilket det var nu.

Jag gissar att det som hände var att kombinationen av ved och akska gjorde att min fru inte fick riktigt bra fyr på elden, vilket ledde elden slocknade med lite ved kvar. Sen måste skorstenen ha kallnat men veden fortsatt att pyra och framförallt ryka. Med kall skorsten och kallt i kaminen blir röken kvar i kaminen (har sett det i samband med tändning). Vidare måste undertrycket av ventilationen göra att röken läckt ut i bostaden.
 
J Joonazz skrev:
Vårt är tätare än de flesta passivhus. 0,17 lps/ m² enligt mätningen. Vad sa er mätning?

Jag hade aldrig i ett nytt hus nöjd mig med en kamin som läcker in rök. Kaminen med sina 2 kanaler. 1 i botten och den andra uppåt via skorstenen är ju ett helt slutet system som sköter sig själv. Är luckan stängd och tät är det alltså fysiskt omöjligt att det kommer in rök.

Om man inte har tilluft i botten utifrån stämmer de som sotaren säger. Men du säger ni har tilluft korrekt utifrån via plattan så läcker det inte in.
J Joonazz skrev:
Vårt är tätare än de flesta passivhus. 0,17 lps/ m² enligt mätningen. Vad sa er mätning?

Jag hade aldrig i ett nytt hus nöjd mig med en kamin som läcker in rök. Kaminen med sina 2 kanaler. 1 i botten och den andra uppåt via skorstenen är ju ett helt slutet system som sköter sig själv. Är luckan stängd och tät är det alltså fysiskt omöjligt att det kommer in rök.

Om man inte har tilluft i botten utifrån stämmer de som sotaren säger. Men du säger ni har tilluft korrekt utifrån via plattan så läcker det inte in.
Det var ju iof också tätt. Dock blåste vi 0.05, så där ligger du i lä;) Kan du tända kaminen samtidigt som du kör köksfläkten för fullt?

Fysiskt omöjligt är det nog inte, handlar nog om tryckskillnad och hur tätt kaminen är. Utan att vara expert misstänker jag att de flesta kaminer är betydligt mindre täta en t.ex. en ytterdörr med gummilist.

Vi keddy (k900 tror jag den heter), som jag upplever som helt ok. Jag har även110 mm tilluft under plattan så det är nog inte det som är problemet.

Jag får kanske ringa till keddy och/eller sotaren och dubbelkolla om det är rimligt. I övrigt har jag nog inget annat val än att nöja mig eftersom jag både byggt huset och installerat kaminen och skorstenen själv.
 
Om det finns tillluft utifrån och denna inte är plomberad av t.ex möss, så låter det där inte normalt.

Du ska varken behöva undvika att köra köksfläkten när du eldar eller få in rök i huset med stängd lucka.

Luckan är högst sannolikt inte tät, eftersom det låter som en ganska ny installation gissar jag att installatören misslyckats att montera tätlisten på luckan.
 
  • Gilla
Joonazz
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Om det finns tillluft utifrån och denna inte är plomberad av t.ex möss, så låter det där inte normalt.

Du ska varken behöva undvika att köra köksfläkten när du eldar eller få in rök i huset med stängd lucka.

Luckan är högst sannolikt inte tät, eftersom det låter som en ganska ny installation gissar jag att installatören misslyckats att montera tätlisten på luckan.
Tack för svar.
Jag får ringa till leverantören av kaminen imorgon och kolla. Tycker dock att det ser bra ut på luckan.

Möss hoppas jag inte att jag har i tilluften. Där emot är jag inte övertygad om att det måste vara något fel för att det ryker in när jag kör köksfläkten för fullt. Blir som sagt ett väldigt undertryck i huset. När jag och sotaren proveldade provade vi köra köksfläkten. Han ryckte på axlarna och konstaterade att jag får öppna dörren lite om jag ska steka bacon när kaminen är tänd.

Kolla och lyssna på klippet när jag öppnar dörren efter att ha kört köksfläkten för fullt i dryga 10 sekunder så kanske du förstår vad kaminen har att kämpa mot.
 
  • Gilla
hrundi och 3 till
  • Laddar…
Hur lång kanal har du i plattan ut till frisk luft?
 
J Joonazz skrev:
Hur lång kanal har du i plattan ut till frisk luft?
Kanske 6 meter. Har några böjar på slutet samt ett galler med nät.

Kan hända att tilluften kunde vara bättre men jag tror inte att det är problemet. Brinner fint när jag fått upp draget, t.om. om jag kör köksfläkten på medelhög fart. Stänger jag tilluften dör elden direkt.
 
J Joonazz skrev:
Hur lång kanal har du i plattan ut till frisk luft?
Hur var det för dig, kan du köra köksfläkten för fullt? T.o.m. när du tänder kaminen?
 
Bikarbonat och vatten är en trevlig blandning som tar bort lukt med.
(dock kan blandningen lämna efter sig saltliknande utfällningar då det torkar om man använder det som spray) Jag har trollat bort röklukt från en tygsoffa med att spreya den med bikarbonatsvatten, vänta ett dygn och sen våttorka soffan (för att få bort de saltliknande utfällningarna som blev)

https://www.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/p/34-259
är just bikarbonat och vatten som man stoppat i flaska och tar löjligt bra betalt för.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar.
Jag får ringa till leverantören av kaminen imorgon och kolla. Tycker dock att det ser bra ut på luckan.

Möss hoppas jag inte att jag har i tilluften. Där emot är jag inte övertygad om att det måste vara något fel för att det ryker in när jag kör köksfläkten för fullt. Blir som sagt ett väldigt undertryck i huset. När jag och sotaren proveldade provade vi köra köksfläkten. Han ryckte på axlarna och konstaterade att jag får öppna dörren lite om jag ska steka bacon när kaminen är tänd.

Kolla och lyssna på klippet när jag öppnar dörren efter att ha kört köksfläkten för fullt i dryga 10 sekunder så kanske du förstår vad kaminen har att kämpa mot.
Min kunskapsnivå gällande passivhus och FTX kunde vara högre.

Men man kan ju fundera kring kalibreringen av systemet också, nyttan med ett lågenergihus som bygger vacuum istället för att ventilera ut matos, känns inte sådär våldsamt energieffektivt.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hur var det för dig, kan du köra köksfläkten för fullt? T.o.m. när du tänder kaminen?
Jag kollar nästa gång jag eldar o återkommer. Är helt säker på jag kan köra köksfläkt när vi eldar. Det gör vi nästan alltid då de e mysigt med eld när man står i köket. Återkommer om de går bra när jag tänder brasan oxå.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Min kunskapsnivå gällande passivhus och FTX kunde vara högre.

Men man kan ju fundera kring kalibreringen av systemet också, nyttan med ett lågenergihus som bygger vacuum istället för att ventilera ut matos, känns inte sådär våldsamt energieffektivt.
Någon får rätta mig om jag har fel men ju tätare hus desto bättre. När man kör köksfläkten måste lika mycket luft in som åker ut. I vårat hus tar det lite längre tid innan luften hittat in, jämför med genomsnittet.

När vi inte kör köksfläkten bidrar går nästan all luft som kommer in eller ut genom ventilationsaggregatet, vilket är optimalt. Hur bra luft du har inne har inget samband med hur tätt ditt hus är. Kanske tvärt om eftersom du med ett tätt hus kan styra exakt var du vill att luften ska komma in och ut.

Så bara fördelar helt enkelt, förutom när man ska elda då;)
 
ARJU ARJU skrev:
Min kunskapsnivå gällande passivhus och FTX kunde vara högre.

Men man kan ju fundera kring kalibreringen av systemet också, nyttan med ett lågenergihus som bygger vacuum istället för att ventilera ut matos, känns inte sådär våldsamt energieffektivt.
Därför kopplar man köksfläkt till en ingång på FTXen som gör att det blir 90% till och 10% från på fläktarna när köksfläkt kör. Låter som TS missat denna detaljen oxå.
 
N nybyggarn3 skrev:
Kanske 6 meter. Har några böjar på slutet samt ett galler med nät.

Kan hända att tilluften kunde vara bättre men jag tror inte att det är problemet. Brinner fint när jag fått upp draget, t.om. om jag kör köksfläkten på medelhög fart. Stänger jag tilluften dör elden direkt.
Vår tilluft är typ 80 cm.
 
J Joonazz skrev:
Därför har vi kopplar vår köksfläkt till en ingång på FTXen som gör att det blir 90% till och 10% från på fläktarna när köksfläkt kör. Låter som TS missat denna detaljen oxå.
Nu vet jag inte vad jag mer har missat för detaljer (?) men vi valde, på inrådan av gubben som ritade vår ventilation, att inte ansluta im kanalen till ventilatiosaggregstet. Hade fått fara genom hela huset med im-kanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.