Man måste montera strömsensorerna rättvänt eftersom de mäter både import och export. Annars blir det fel.
Det är 3 st separata färdiga strömsensorer med signalkabel ca 1,5 m som ska kopplas in med kontakt till sensorboxen. Det går troligen att enbart använda en enda strömsensor och inte koppla in de övriga två. Då tror väl datorn att det är 0 A ström på de oinkopplade. Vi har inte provat. Nu har vi inga strömsensorer alls inkopplade och laddboxen funkar.

Som datakommunikationskabel mellan sensorbox och väggladdbox kan en CAT-kabel användas. Det behövs bara 4 ledare, CAT-kabel har 6 tror jag. En CAT-kablel är väl ca 8 mm diameter. Men finns nog klenare.
Se installationshandledningen för Ratio Solar Box 37831.
https://digitaalaanleveren.nl/files/bladerboek/211004EV0803T/

Oklart om man kan/får förlänga kabeln( 2ledare) mellan strömsensor och sensorbox

Agynna, vad du vill undvika är väl att smälta av huvudsäkringarna 16A. Dina strömsensorer ska då mäta strömmen på varje fas som du förbrukar. Måste då bli vid "lilla huset" där du har första elcentralen och kan mäta total ström frö varje fas som tas ut från elnätsbolagets elnät.
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om ”Lilla huset har bara belysning och ett sällan använt elelement.” då gäller väl lastbalanseringen i huvudsak ” Storstugans förbrukare” d.v.s. det som är anslutet till elcentralen i storstugan.

I så fall är det ett kort avstånd mellan laddaren och platsen, där man kan i princip mäta den totala lasten och lastbalansera. Det är på samma hus.

När jag köpte huset var elpannan försedd med lastbalansering som bestod av tre strömtransformatorer som kopplades till elpannan. Strömtransformatorer placerades på lämplig plats i anläggningen.

Innebär alla system idag för lastbalansering att det görs vid elmätaren?

Vad har jag missat?
Idén var att ha just så - en mätare i huvudbyggnades central och styrning av laddeffekt baserat på den. Det finns ju många fabrikat som fungerar liknande här: Garo, ABB, Defa, etc. Problemet är att flexslangen som drogs för några år sedan inte har plats för styrkabeln, eftersom det inte då förutsågs att lastbalansering skulle bli mainstream. Så frågan är om det finns någon lösning som inte kräver vare sig en separat styrkabel eller en molntjänst (som Easee).

Men nu har jag äntligen fått tag på byelektriken när han inte stod ute i spenaten med tången i handen. Det sägs ju att duktiga hantverkare är upptagna hantverkare. I så fall är han världsmästare i elektrikeri. Jag lyckades i alla fall dra ur honom ett muntligt prisförslag, och han har lovat att han ska hitta på en lösning. Han återkommer om vad det blir.
 
Ni har alltså en befintlig "flexslang" från någon av era två "elcentralen" från vilken tror jag inte du anger. Ej heller vad det är för flexslang, diameter 16, 20, 25, 32, 40 eller 50 mm?
Datakommunikationskabel behöver inte går i samma flexslang som elkabeln. Den kan ju dras genom vägg och löpa på utsidan av huset från till väggladdboxen.

Behövs överhuvudtaget lastbalansering? Bekanta har en väggladdbox 3-fas, 400 volt, 16A, som de ställt på 8A. De har ingen lastbalansering alls. Huvudsäkringarna är 16A. De har direktverkande elvärme, elektrisk varmvattenberedare och en värmepump. Givetvis har de även kyl, frys, mikrougn, spis, ugn. De laddar en Renault Zoe 41 kWh alltså med 5,5 kW, går fin-fint sedan ca 1,5 år som de haft Zoen.

De som skaffar 1:a elbilen har föreställningen om att de ska kunna ladda elbilen hemma lika snabbt som de fyller bensintanken på bensinbilen på macken. Annars bryts deras livscykel fullständigt itu, tror de.De glömmer att de har elbilen stående hemma oanvänd kväll och natt fram till morgonen. Många timmar det, ofta uppåt 9 h. Varför inte ladda under den tiden?
 
Redigerat:
Förutsättningen här är att detta är en sommarstuga som ofta besöks över dagen. Vissa av besökarna saknar laddmöjlighet hemma men besöker flera gånger i veckan. De vill då gärna kunna ladda minst motsvarande körsträckan dit och tillbaka (8 mil) under besöket. Det är därför önskvärt att kunna fylla både en enfas hybrid och en betydande del av batteriet i en trefas elbil över dagen. Hade det varit ett hem som man bor i så hade behovet av snabb laddning, och därmed lastbalansering, varit mindre.

Flexslangar dras ju sällan i mark, så du kan nog räkna ut vilken central den går från om du tittar på bilden. Styrkabeln behöver inte gå samma väg. Poängen med frågan var om det är möjligt att undvika att klamra sig runt halva huset med antingen elen eller styrkabeln, vilket känns lite fånigt att göra eftersom det de facto är förberett för eldragning till just denna plats.

Som merbanan skrev så finns det en standard för styrning över elledningarna, vilket vore smidigt. Dock så verkar det idag inte finnas någon lämplig produkt på marknaden som implementerar detta, vilket jag tackar denna tråd för att ha hjälpt mig reda ut. Nu har ju elektrikern lovat lösa problemet för en rimlig summa, så jag litar till hans kompetens!
 
Redigerat:
Ni har väl alltid möjlighet att öka huvudsäkringarna från 16 A till 25 A. Större huvudsäkring brukar inte gå att ha i en mätartavla för enfamiljshus, som är konstruerade för max 25 A huvudsäkring.
Ökning av huvudsäkringen kostar i högre elabonnemang, men det kan ni kolla vad kostar. Om ökad huvudsäkring, då kanske ni kan undvika lastbalansering.

Många elbilar har ombordladdare som kan ta emot växelström max 16A. Vilken väggladdbox ni än har, kan den då aldrig ta emot mer än högst 16A. Kolla upp det också!
 
A Agynna skrev:
...//... Finns det några andra boxar på marknaden förutom Garo som lastbalanserar via en separat mätare i centralen snarare än elbolagets mätare? Och som kommunicerar med med mätaren antingen med styrkabel, wifi, egen radio eller någon annan metod?
Easee kör väl lastbalanseringen via Wifi med elmätaren Watty om jag inte missminner mig. Står själv och funderar på exakt samma lösning som dig, och kan inte bestämma mig mellan Garo och Easee. Jag har förvisso nätverk draget och i drift mellan husen, så trådat eller trådlöst kvittar för mig om det trådade kan går över vårat lan.
 
A Agynna skrev:
Så frågan är om det finns någon lösning som inte kräver vare sig en separat styrkabel eller en molntjänst (som Easee).
Nexans EQLQ Styr, deras 5g2,5+2x0,75 har en yd på 15,6mm. Tidigare så fanns även 5g1,5+2x0,75 med yd på 15mm men den kan ha utgått. Skulle fungera tillsammans med tex Garos laddbox. Vad är det för slang dragen?
 
Det finns 5G kabel med integrerad parkabel. Både 2,5 och 6.

Mätaren behöver inte sitta vid inkommande mätare. Huvudsaken är bara att den mäter all förbrukning huset har.

Även Eldon har en laddbox där lastvakten kopplas via PLC.

Till Charge-Amps funkar även nGenics lastvakt.
 
Watty fixar Tp med om du nu har kabel. Jag har det, finns ingen anledning att köra Wi-Fi om du har kabel.

Vispen74 Vispen74 skrev:
Easee kör väl lastbalanseringen via Wifi med elmätaren Watty om jag inte missminner mig. Står själv och funderar på exakt samma lösning som dig, och kan inte bestämma mig mellan Garo och Easee. Jag har förvisso nätverk draget och i drift mellan husen, så trådat eller trådlöst kvittar för mig om det trådade kan går över vårat lan.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
F
A Agynna skrev:
Idén var att ha just så - en mätare i huvudbyggnades central och styrning av laddeffekt baserat på den. Det finns ju många fabrikat som fungerar liknande här: Garo, ABB, Defa, etc. Problemet är att flexslangen som drogs för några år sedan inte har plats för styrkabeln, eftersom det inte då förutsågs att lastbalansering skulle bli mainstream. Så frågan är om det finns någon lösning som inte kräver vare sig en separat styrkabel eller en molntjänst (som Easee).

Men nu har jag äntligen fått tag på byelektriken när han inte stod ute i spenaten med tången i handen. Det sägs ju att duktiga hantverkare är upptagna hantverkare. I så fall är han världsmästare i elektrikeri. Jag lyckades i alla fall dra ur honom ett muntligt prisförslag, och han har lovat att han ska hitta på en lösning. Han återkommer om vad det blir.
Har du tittat på Zappi? Trådlös kommunikation mellan lasbalanserare och laddbox utan inblandning sv nåt moln tror jag.
 
A aldabergr skrev:
Watty fixar Tp med om du nu har kabel. Jag har det, finns ingen anledning att köra Wi-Fi om du har kabel.
Perfekt, då kan man köra Easee trådat såväl som trådlöst då mellan laddbox och mätaren i huvudskåpet:ok:
 
A aldabergr skrev:
Watty fixar Tp med om du nu har kabel. Jag har det, finns ingen anledning att köra Wi-Fi om du har kabel.
Om man kör kabel Easee box och Watty, är man fortfarande beroende av att internetförbindelse finns för att lastbalanseringen ska funka?
 
ja och nej. Man sätter ett säker offlineläge, där man får höfta vad som är Max laddaren får dra utan internet.
Vispen74 Vispen74 skrev:
Om man kör kabel Easee box och Watty, är man fortfarande beroende av att internetförbindelse finns för att lastbalanseringen ska funka?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.