A
"Strömspiken uppstod efter att man drog igång strömmen igen hos Svenska Kraftnät, detta efter att ett elavbrott hade skett. Det uppstod en stor tillfällig spänningshöjning som gjorde att 2 000 kunder bland annat fick kortslutning i sina elmätare."

Då är ju svenska Kraftnät vållande till skadan.. Så varför skulle någon annan betala för vad svenska Kraftnät ställt till med?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Det kvittar. Slutkunden måste ta det via den som är deras leverantör. De är ansvariga för vad de levererar.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar. Slutkunden måste ta det via den som är deras leverantör. De är ansvariga för vad de levererar.
Jo men fortfarande så bör ju bolagets ansvarsförsäkring kliva in oavsett...
Detta ska ju betalas av någon i slutet ändå...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Svenska kraftnät är en myndighet,det innebär normalt att dom inte har någon ansvarsförsäkring utan att staten ansvarar för eventuella skadeståndsskyldigheter.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Sen ser jag väl att dom kanske inte ska ersätta med nytt för 140000 utan en likvärdig eller reparera den som är trasig.
Men hade min bergvärmepump gått sönder så vill man ju ha en ny.
Det är typ det som erbjuds. Du installerar en ny och betalar mellanskillnaden mellan värdet på den gamla (0kr) och den nya (140 tkr). Alltså 140 tkr. Försäkringsbolag värderar dina saker så...
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
A
L Lorpar skrev:
Svenska kraftnät är en myndighet,det innebär normalt att dom inte har någon ansvarsförsäkring utan att staten ansvarar för eventuella skadeståndsskyldigheter.
Det är ett affärsverk med krav på avkastning..
Denna avkastning skall finansiera verksamheten, systemansvarig myndighet förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el... även elberedskapsmyndighet
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Blir dyrt för oss skattebetalare det...
SVK går med miljardvinst fn...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är ett affärsverk med krav på avkastning..
Denna avkastning skall finansiera verksamheten, systemansvarig myndighet förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el... även elberedskapsmyndighet
Svenska myndigheter och skadestånd är tyvärr lika vanligt som is i helvetet.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonas Arvidsson och 3 till
  • Laddar…
H
S sjoelund skrev:
Det är typ det som erbjuds. Du installerar en ny och betalar mellanskillnaden mellan värdet på den gamla (0kr) och den nya (140 tkr). Alltså 140 tkr. Försäkringsbolag värderar dina saker så...
de värderar den till noll nu ja.
Men att köpa en likvärdig som fungerar kostar pengar.
Så bara kräva en likvärdig det av svk
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Svenska myndigheter och skadestånd är tyvärr lika vanligt som is i helvetet.
Japp... oavsett så är det skattemedel som ska fram..
 
A
K karlmb skrev:
SVK går med miljardvinst fn...
vinst som kommer från vad då?
oss skattebetalare skulle jag tro.. iallafall det mesta...
 
A
har de släppt på så in i helvete från något vattenkraftverk eller vad är det som skett egentligen.. :thinking:?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B
Har för mig att t.ex. blixtnedslag inte heller ger ersättning från elnätsägaren. Antar att man förväntas montera in ett överspänningsskydd? Elektrikern monterade in ett sådant i mitt hus, när han var och rotade i centralen. Har för mig att det kostade under 1500kr. Vet inte hur bra de är, men jag har i alla fall inte haft några skador från blixtnedslag efter installationen (hade 2 skador före installationen).

Så här skriver I alla fall vattenfall i sina avtalsvillkor:
"Den skadelidande parten ska vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar den skadelidande parten det kan ersättningen reduceras i motsvarande mån."
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
När man startade upp elen igen efter ett elavbrott uppstod en strömspik som förstörde elutrustning hos hundratals.

Du kan läsa artikeln här: Strömspik slog ut värmepannan men försäkringen täcker inte
Detta borde ni förklara så att man kan förstå vad som hänt. Vad skulle en sk "strömspik" komma ifrån och vad skulle den orsaka för skada. Tänk på att många som läser detta har svårt att förstå vad begreppen ström och spänning inbär och hänger ihop.
Mvh
 
C
S SNf skrev:
Vad skulle en sk "strömspik" komma ifrån och vad skulle den orsaka för skada.
Gissar att det var ett problem med flytande nolla eller liknande som man försökt översätta till lekmannatermer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.