Hej

Söker tips på upphängning / montering ventilationsrör mot tak eller vägg.
Vanligt hålband har jag redan koll på, men nu behöver jag stabilare montering där kanalen/röret skall hängar ca 5cm från tak och på vissa ställen 5-10cm från vägg.
Ett gummerat svep som bilden/länken nedan visar bör fungera fint för att pendla ned röret från tak. Gissar att jag får använda någon sorts hylsa i taket som jag sedan sätter gängstång i lämplig längd (är väl m5-m6 skulle jag gissar).
Frågan är hur ett sådant svep orkar hålla i ett väggmonterat rör. Med tyngden från röret och om det skall vara 10-15cm från vägg behöver man nog starkare än typ m5-m6 som nedan svep ser ut att ha.
Finns det någon typ av konsol eller liknande som jag kan använda istället som monteras i rät vinkel ut från vägg och så hänger man sedan röret i konsolen i ett svep?
https://www.hornbach.se/shop/Rorsvep-spiroror-125mm-6-pack/10032395/artikel-detaljer.html
 
  • Ett gummerat rörsvep med metallband och två gängade bultar, avsett för upphängning av ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta på kanalstöd, kan vara ett alternativ. Annars brukar man bara hänga dom i hålband
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Sök på kanalstöd, sådana har jag på några ställen som upphängning till sprirorören.
 
Men kanalstöd är väl för att få upp spirorören på en viss höjd från golvet, eller hur menar ni att ni använder dem i taket?
Metalliskt kanalstöd med U-form och fästhål, tänkt för montering av rör.
 
R RichardRR skrev:
Men kanalstöd är väl för att få upp spirorören på en viss höjd från golvet, eller hur menar ni att ni använder dem i taket?
[bild]
De sitter i taket och har även någon på väggen. Har funkat än så länge i alla fall :)
 
A anhack skrev:
De sitter i taket och har även någon på väggen. Har funkat än så länge i alla fall :)
OK, låter bra. Är det samma som på bilden jag bifogade? Det är vad jag får fram om jag söker på kanalstöd. Då det är som en öppen halvcirkel kommer ju röret trilla ur, därav min fråga... :)
 
R RichardRR skrev:
OK, låter bra. Är det samma som på bilden jag bifogade? Det är vad jag får fram om jag söker på kanalstöd. Då det är som en öppen halvcirkel kommer ju röret trilla ur, därav min fråga... :)
De jag har böjs/formas runt rören (tunn plåt) och är därefter skruvade med en skruv i varje fläns.
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
A anhack skrev:
De jag har böjs/formas runt rören (tunn plåt) och är därefter skruvade med en skruv i varje fläns.
Är nog denna du har:
https://bevego.se/kategorier/ventilation/kanalsystem/kanalstod
Metalliskt kanalstöd för ventilationssystem på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är ett bra alternativ.
Ihop med något liknande detta
https://www.stonefactory.se/badrumsinredning/toalettstolar/tillbehor/cinderella-vaggfaste-110-mm-ror (anpassar dock med annan dimension på svep och infästning) blir nog vägen framåt.
Tack för svar
Ventilationskanalstöd med ring och infästningsarm mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.