Jag måste se över elen i vårt gamla hus.

Jag vill återanvända de strömbrytare och kontakter som finns idag (backelit o porslin) och komplettera med nya/beg från tillexempel Gysinge eller Byggfabriken.

Är det dumt att ha ojordade kontakter i hela huset och får jag det? (jag bygger nytt badrum i lillkammaren= nybyggnation). Eller ska jag köpa helt nytt från renova serien? Kan jag vill jag gärna behålla de nuvarande.

Hur har ni löst det här?

Räcker det med en jordfelsbrytare?
 
Jag tror att jag har sett en tråd ang detta antingen i byggvård eller elsidan.
Sätt bara dit jordat.
Jag tycker att renova är plastig.Gysinge har snygga runda uttag för 90kr.
Gammla strömbrytare kan bli varma och börja brinna, ev kan man ta isär och rengöra kontakterna, men........
 
Det finns en tråd "strömställare och kontakter" i byggvård men den behandlar inte ämnet jordat/ojordat.

Var inne på Gysinge centrum för byggnadsvÃ¥rd - Start och ser att deras kontakter är jordade. Det är bra.

Men då måste jag byta kontakter på alla gamla lampor jag har.

Är det så ni andra har gjort?
 
Drängstugan skrev:
Det finns en tråd "strömställare och kontakter" i byggvård men den behandlar inte ämnet jordat/ojordat.

Var inne på Gysinge centrum för byggnadsvÃ¥rd - Start och ser att deras kontakter är jordade. Det är bra.

Men då måste jag byta kontakter på alla gamla lampor jag har.

Är det så ni andra har gjort?
Om du ska sätta nya uttag och tycker att Renova är plastiga så kan man köpa samma serie som på Gysinge fast direkt från tyskland, Manufactum Deutschland: Startseite / Produkte. Det lönar sig ganska fort.
 
Du skriver inte riktigt vad det är du vill göra, bara "se över elen".

När det gäller elinstallationsbestämmelser för gamla hus beror det på vad man vill göra. Ska du bara byta ut eller sätta upp något enstaka vägguttag till så får man montera ett ojordat, om det nu är det man har innan. Renoverar man elsystemet helt och hållet, byter kablar och elcentral etc, så måste alla ojordade uttag bytas mot jordade och hela installationen måste uppfylla kraven i ELSÄK-FS 2004:1.
Uttag idag ska vara petsäkra, alternativt skyddade med jordfelsbrytare 30mA. De uttag som refereras till ovan är inte petskyddade, även om det påstås skickas med petskydd till dem. Petskydd ska vara inbyggt i konstruktionen.

Övrigt när det gäller jordat/ojordat är att det ska vara antingen eller. Man får alltså inte blanda ojordade och jordade uttag i ett rum.
 
Sawsaw skrev:
Renoverar man elsystemet helt och hållet, byter kablar och elcentral etc, så måste alla ojordade uttag bytas mot jordade och hela installationen måste uppfylla kraven i ELSÄK-FS 2004:1.
Vad innebär ELSÄK-FS 2004:1?

Jag skulle vilja montera dessa kontakter clipsal.com - Power Points and Light Switches - Heritage i huset, där all el är utbytt under vintern. Frågan är bara om de är godkända för montering i Sverige, vår elkille är tveksam.. Det finns ett CE-godkännande på dem, men är det tillräckligt?

/ Fredrik
 
Beställer jag via internet eller telefon från Manufaktum? Går det bra med engelska? (min tyska är mycket begränsad).

Vi kommer troligen att renovera hela elsystemet, byter kablar och elcentral. Jag litar inte helt på de kablar som är idag, några är lite nyare.
 
Tornhill skrev:
Vad innebär ELSÄK-FS 2004:1?

Jag skulle vilja montera dessa kontakter clipsal.com - Power Points and Light Switches - Heritage i huset, där all el är utbytt under vintern. Frågan är bara om de är godkända för montering i Sverige, vår elkille är tveksam.. Det finns ett CE-godkännande på dem, men är det tillräckligt?

/ Fredrik
ELSÄK-FS 2004:1 är Elsäkerhetsverkets föreskrift om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda, du hittar den här:

http://www.elsak.se/download/18.fc40aefe938efb7180003099/2004_1.pdf

Beträffande Heritage-prylarna så blir jag ju också ytterst tveksam. Särskilt när de saluförs av ett företag på andra sidan jordklotet. Deras europeiska agent är visserligen välrenommerade Schneider Electric men ändå.
CE-märkning är tyvärr det enda som krävs och den säger egentligen inte dig som konsument någonting. Görs den rätt så är materielen tillverkad enligt särskilt uppställda krav och allting är frid och fröjd. Görs den fel så är det många gånger ren skit och bortkastade pengar. Får Elsäkerhetsverket tag i en sådan produkt leder det till säljförbud i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.