Hej alla!
Jag har funderat sen i somras över en sak, vi köpte en ny krusbärsbuske på en handelsträdgård i våras. Då och då under sommaren så dog det någon gren och andra lossande när man gick förbi med gräsklipparen.

När jag tittade närmare på ”busken” så bestod den bara av ett dryga tiotalet individuella ”pinnar” i princip utan rötter - jaaaag hade i alla fall tänkt mig att den skulle bestå av typ en central del/stam som grenade sig…

Vad tycker ni, är det en ”buske” om man bara sticker ned ett antal ”pinnar” utan rötter i en kruka? :)

Cheers!
Rikard
 
Om pinnarna inte har några rötter låter det inte som mycket till buske. Ett foto skulle nog underlätta.
 
halper halper skrev:
Om pinnarna inte har några rötter låter det inte som mycket till buske. Ett foto skulle nog underlätta.
Har tyvärr inga bilder, allt är täckt av snö här uppe också nu. Men de pinnar som lossnat och de som dött har inte haft några rötter.

Men jag har ju liksom tänkt mig att en buske borde bestå av en central stam liksom, som är beskuren och sen grenad - kanske ”kompletterad” då med några extra ”pinnar” men den här var liksom bara ett antal pinnar nedstuckna i en kruka…

/Rikard
 
Magnus E K
Jag vet inte ens vad krusbärsbuske heter på latin.
 
Ribes uva-crispa.
Om det var 10 pinnar i en kruka låter det som en häckplanta, de kan man köpa så ibland. Men det brukar ju såklart vara lite rötter på varje "pinne" i alla fall. Måbär tillhör samma släkte och säljs ibland i sådana krukor.
Att pinnarna som lossnar inte har några rötter kan vara anledningen till att de lossnar, rötterna har dött och då är det inget som håller kvar pinnen. Den vanliga frågan blir ju - vattnade ni ordentligt osv?
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Krusbär brukar inte bli någon tjock stam på. Det brukar vara flera tunna grenar som dör efter ett par år. Men det kommer nya. Det går att föröka dem genom att ta sticklingar. Det kanske är vad plantskolan gjort. Sticklingarna får rötter. Men de är initialt tunna och ömtåliga. Innan det tagit sig ordentligt är busken känslig för torka och att man rör på den. Dra inte i något. Klipp av de grenar som dött och vattna ordentligt. Var försiktig så att du inte stöter till den med gräsklipparen. Om några grenar klarat sig så kan den komma igen.
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ribes uva-crispa.
Om det var 10 pinnar i en kruka låter det som en häckplanta, de kan man köpa så ibland. Men det brukar ju såklart vara lite rötter på varje "pinne" i alla fall. Måbär tillhör samma släkte och säljs ibland i sådana krukor.
Att pinnarna som lossnar inte har några rötter kan vara anledningen till att de lossnar, rötterna har dött och då är det inget som håller kvar pinnen. Den vanliga frågan blir ju - vattnade ni ordentligt osv?
Det lossnade pinnar redan från början, har aldrig haft det här problemet med andra bärbuskar i trädgården. Har ganska många vinbärs- och krusbärsbuskar sedan tidigare.

Ska nog försöka reklamera plantan till våren när plantskolan öppnar igen…

/Rikard
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.