Hallå,
I morse myseldade frugan i kaminen och lämnade huset i slutet av brasan. När vi kom hem stank huset rök och glaset på luckan är svart. Lite obränd vet ligger kvar i kaminen.

Huset är nytt med ftx. Det brukar aldrig vara något problem att elda så länge man använder brasläge på ventilation först 15 minuterna och inte kök köksfläkten för hårt utan att öppna en dörr eller ett fönster.

Enda anledningen jag kan komma på till missödet är att brasan slocknat så pass att skorstenen kallnat och draget upphört, och att det sen börjat pyra och ryka in. Har dock aldrig varit med om något liknande under året vi eldat.

Lukten är tyvärr stark i huset. Känner att mössan som hängde i hallen luktat rök, som om man varit ute och eldat. Min fundering är om detta problem kommer att gå över av sig själv eller om vi har ett allvarligt problem?
 
Det försvinner på ngn dag, när jag var barn i stugan rök vedspisen in var o varannan dag det satt inte kvar länge.I vårt hus just nu är köksfläkten dålig,luktar en dag efter pannkaksstekning men försvinner.Om inte kolla med saneringsfirma och låt ozongenerator stå på under en dag Ni inte är hemma det bör räcka.
 
S sagan1 skrev:
Det försvinner på ngn dag, när jag var barn i stugan rök vedspisen in var o varannan dag det satt inte kvar länge.I vårt hus just nu är köksfläkten dålig,luktar en dag efter pannkaksstekning men försvinner.Om inte kolla med saneringsfirma och låt ozongenerator stå på under en dag Ni inte är hemma det bör räcka.
Tack för svar. Vi kör forcerat läge på ventilation och håller tummarna.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
K
Vår forcering går tillbaka till normalt efter 30 minuter. Vet inte hur ert FTX-system ser ut men det kan vara bra att tänka på. Forceringen i sig kommer inte ta bort lukten utan den kommer att försvinna med tiden.

Vi har haft lite samma problem för någon vecka sedan och det löste sig efter att jag tömde askan som fått bygga upp till en extrem nivå. Upplever att draget minskar när elden är nära att brinna ut och då kan det ryka in lite trots att luckan upplevs så tät annars (Conturakamin)

Min lösning på problemet (före askincidenten) har varit att alltid lämna spjället på full öppning när det är dags att låta elden brinna ut. Då blir det mycket mindre sot. Medan man eldar kan man dra ner spjället om man ser till att det hela tiden brinner bra.
 
Kan ta upp till en vecka beroende på lite faktorer men du kan slappna av.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vår forcering går tillbaka till normalt efter 30 minuter. Vet inte hur ert FTX-system ser ut men det kan vara bra att tänka på. Forceringen i sig kommer inte ta bort lukten utan den kommer att försvinna med tiden.

Vi har haft lite samma problem för någon vecka sedan och det löste sig efter att jag tömde askan som fått bygga upp till en extrem nivå. Upplever att draget minskar när elden är nära att brinna ut och då kan det ryka in lite trots att luckan upplevs så tät annars (Conturakamin)

Min lösning på problemet (före askincidenten) har varit att alltid lämna spjället på full öppning när det är dags att låta elden brinna ut. Då blir det mycket mindre sot. Medan man eldar kan man dra ner spjället om man ser till att det hela tiden brinner bra.
Tack för svar. Jag har ställt in aggregatet så att forceringen inte är tidsbegränsad. Tänker att det borde klinga av snabbare med maximal luftomsättning.

Vi eldar alltid med luftspjället fullt öppet. Jag har också märkt att det gör skillnad om det är mycket aska i behållaren. Dock har det aldrig varit något problem när man väl fått upp draget, vilket gick bra denna gång.

Något måste ha hänt på slutet. Gissar att det slocknade då pass att skorstenen kallnade helt och att det sen pyrde och började ryka in.
 
L LoTiX skrev:
Kan ta upp till en vecka beroende på lite faktorer men du kan slappna av.
Hoppas det värsta klingar av fortare än så. Nu är lukten så stark att det är lite jobbigt att vara i kåken.
 
Om huset är nytt har väll kaninen egen tilluft utifrån i plattan? Då behöver man inte pilla på ftx och man riskerar inte få baksug....
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Om huset är nytt har väll kaninen egen tilluft utifrån i plattan? Då behöver man inte pilla på ftx och man riskerar inte få baksug....
Där har du helt enkelt fel. Innan skorsten är varm måste vi köra brasläge på ventilationen som ändrar förhållandet mellan till och frånluft. Annars ryker det in, trots att kaminen har egen tilluft. Alternativet är att öppna ett fönster lite.

Helt normalt enligt sotaren.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Ställ ut skålar med ättikssprit - gammalt knep för att få bort tex röklukt.
Om det gäller specifika textilier så kan man hälla lite ättika i sköljmedelsfacket när man tvättar dem.
 
D doubleH skrev:
Ställ ut skålar med ättikssprit - gammalt knep för att få bort tex röklukt.
Om det gäller specifika textilier så kan man hälla lite ättika i sköljmedelsfacket när man tvättar dem.
Tack för svar. Kanske är värt att prova några skålar.
 
Pröva att ringa brandkåren där ni bor och fråga om åtgärd. De vet allt om detta...Margareta
 
N nybyggarn3 skrev:
Där har du helt enkelt fel. Innan skorsten är varm måste vi köra brasläge på ventilationen som ändrar förhållandet mellan till och frånluft. Annars ryker det in, trots att kaminen har egen tilluft. Alternativet är att öppna ett fönster lite.

Helt normalt enligt sotaren.
Det är inte helt normalt. Så är det inte i vårt hus som stod klart 2020. Kaminen är ju inte tät om den läcker in rök. Den ska ju till o med hålla för lite undertryck?

Vår kamin drar alltid luften rätt väg o trycker aldrig in någon rök i huset och man behöver inte ändra läge på FTXen.
 
J Joonazz skrev:
Det är inte helt normalt. Så är det inte i vårt hus som stod klart 2020. Kaminen är ju inte tät om den läcker in rök. Den ska ju till o med hålla för lite undertryck?

Vår kamin drar alltid luften rätt väg o trycker aldrig in någon rök i huset och man behöver inte ändra läge på FTXen.
Gratulerar. Men jag hävdar fortsatt att det är normalt. Dels efter att läst på nätet och dels efter att ha pratat med sotaren. Vårat hus är extremt (på riktigt) tätt, vilket kanske spelar roll. Finns säkert fler saker som spelar roll, t.ex. längd på skorsten och möjligen modell av kamin.


I normala fall är det dock inget problem hos oss heller. Jag kör brasläge på kaminen i 15 minuter för att höja trycket. Sen kan jag aldrig köra köksfläkten på full mutter utan att öppna en dörr lite. Men då är vårat hus som sagt väldigt tätt och det blir ett sjukt undertryck när vi kör fläkten (Går rejält tungt att öppna ytterdörren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.