En till däckfråga...

Ett av mina däck, hoppas inte fälgen, har någon form av ojämnhet(Däcken är troligen över bäst före datum tyvärr). Vid ca 80km/h börjar ratten att ge lite vobblings-vibrationer. Detta märkte jag även förra vintern. (det är hjulen till 100%, då mina sommardäck inte ger samma effekt.). Även när jag rullade mycket sakta, så sakta det går på 1:ans växel, utan gas, så kan man känna att ett av hjulen troligen har en liten bula på sig, inte synlig för ögat. Man måste vara mycket uppmärksam om man ska känna av bulan - de flesta hade nog inte märkt något.

När jag i år skiftade däcken, så har jag vid en snabb liten biltur inte känt av lika mycket vobbel, kanske en minimal känning i ratten, kanske. Jag kommer troligen köpa nya däck för att bli av med detta, men är ändå nyfiken på vilket däck på bilen som är dåligt.

Därav min fråga : märks ett ojämnt däck mer när det sitter bak än fram? ...framtill tillåts hjulet röra sig mer än bak, därav tror jag att framvagnen är mer förlåtande - men å andra sidan sitter framhjulen kopplade till ratten.
 
Har du testat att balansera däcket?
 
Jag tror att det känns mer fram än bak. Jag hade nog satt det dåliga bak, om det är en bula i däcket, kommer det att smälla förr eller senare, och ett akut platt framdäck är inte roligt att ratta (läs: Näst intill omöjligt)
 
J Juthstrand skrev:
Har du testat att balansera däcket?
Yes, förra året. Och jag såg att killen fick kämpa extra med ett av däcken. Troligen det som felar. Jag kan identifiera däcket då det satt mer vikter på den fälgen. Dock sa han aldrig något om att det inte gick att balansera däcken - därmed inte sagt att han gjorde ett korrekt arbete - han kanske inte vill säga något. (Ett hål i väggen där jag bor, drivs av en kurd, vägg i vägg med Mekonomen, som försökte lura min granne att bromsarna var slut - helt nya).
 
Redigerat:
Det märks mer på framhjulen särskilt i ratten.
Ett vanligt fel på däck, särskilt regummerade är att man får en släpp mellan slitbanan och stomme, det syns inte till en början men vid 80 km/h börjar en bula uppstå till slut har man en yta utan mönster.
Jag har själv råkat ut för det 2 ggr.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det märks mer på framhjulen särskilt i ratten.
Ett vanligt fel på däck, särskilt regummerade är att man får en släpp mellan slitbanan och stomme, det syns inte till en början men vid 80 km/h börjar en bula uppstå till slut har man en yta utan mönster.
Jag har själv råkat ut för det 2 ggr.
Du menar att det bara lossnar en bit slitbana/mönsterkaka från däcket? Låter inget vidare.
 
Dracula Dracula skrev:
märks ett ojämnt däck mer när det sitter bak än fram?
Framförallt brukar obalans märks *olika*. Obalans fram brukar ge en skakande ratt medan obalans bak kittlar i röven i stället. Det senare kan ju vara lite svårare att känna också för det är en större massa som ska röra på sig innan du känner det (och då pratar jag om bilen/karossen, inte din röv).
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Däck är ju färskvara, och det är bara att byta när de har några år på nacken. Det brukar väl vara 5 år.

Men om jag minns rätt. Känns ratten är det fram, känns det i rumpan är det bak.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
B
Min upplevelse är att det känns mer om dåligt balanserade hjul sitter i fram. Kan ju bero på att jag aldrig sitter i baksätet också.

Jag tror det sliter en hel del på lager/länkarmar osv, så jag brukar försöka åtgärda dåligt balanserade däck.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Du menar att det bara lossnar en bit slitbana/mönsterkaka från däcket? Låter inget vidare.
Så här såg det ut! Har inte märkt obalans, upptäckte det när jag skulle lägga på sommardäcken näst vår.
Mönsterdjupet på övriga delar var 5.3 mm jag fick ett nytt däck av tillverkaren.

Bilddäck med ojämnt slitage och synliga skador i mönstret, indikerar tidigare obalans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
C
R Rkarlsson skrev:
Det brukar väl vara 5 år.
Oj, 5 år var inte länge. Får nog erkänna att jag aldrig bytt ett så färskt däck om det inte är slitet eller något annat fel på det förstås.
 
A
11 år är de på bussen..
fräscha och bra dubb..

Men jag ska byta nästa säsong..

Så länge inga sprickor finns så får de rulla..
 
Hade lika på fram, ville liksom kännas som att åka på knottrig väg. Intill gummifirman och det var ett kordbrott som gav sig tillkänna vid 70 -80 km, kör man länge med det så kan det explodera, inget kul.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Oj, 5 år var inte länge. Får nog erkänna att jag aldrig bytt ett så färskt däck om det inte är slitet eller något annat fel på det förstås.
Nej jag var tvungen att kolla. Det är väl lite olika. Om vinterdäcken börjar kännas hårda är det dags att byta iallafall. Men förvarar du de varmt så lever de kortare.
När du ser torrsprickor så vet du att det är gammalt =)

Jag brukar byta uppsättningar på max 4-5 år men kör upp däcken. Men vinterdäck hade jag aldrig chansat på gummit. Det gjorde min förra chef tyvärr, så man fick köra på regummerat skit, men visst de höll ju bara en säsong.
 
B BSOD skrev:
Min upplevelse är att det känns mer om dåligt balanserade hjul sitter i fram. Kan ju bero på att jag aldrig sitter i baksätet också.

Jag tror det sliter en hel del på lager/länkarmar osv, så jag brukar försöka åtgärda dåligt balanserade däck.
I detta
L Leif i Skåne skrev:
Så här såg det ut! Har inte märkt obalans, upptäckte det när jag skulle lägga på sommardäcken näst vår.
Mönsterdjupet på övriga delar var 5.3 mm jag fick ett nytt däck av tillverkaren.

[bild]
Men skulle tro du tvärnitat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.