Ska beställa kök hos Kvik men funderar på att köpa diskho och bänkskiva (valnöt) hos K-rauta eller Bauhaus. Valnöt hos Kvik kostar 2700/m ca och den diskho jag vill ha (dubbel-ho med avrinningsplåt på sidan) kostar 6500. Då får jag den iofs underlimmad.

Samma ho kostar 3500 på K-rauta, tyvärr fick jag inget pris på valnöt bänk hos dom.

Det jag undrar..
Är K-rautas kvalitet på skivan sämre? Jag läste någonstans att så var fallet.
Är det dumt att underlimma en ho på en träskiva? Många påstår ju att det skadar skivan snabbt. Men gör inte en ovanpåliggande ho det också? Måste ju fastna en massa fukt mellan skiva och kanten på ho'n?

Vore trevligt att betala mindre än 17.300 för 4 m bänk med ho.
 
Har hört att det kan vara lite kortare
stavar i den hop limmade skivan på k-rauta
med fler lågprisare.Dom har säkert dyrare alternativ också.
Underlimmar Du skivan måste ju kanten i hålet rundas och
det blir ju ändträ som kan vara svårt att skydda för fukt.
En ovanliggande ho trycks ner med skruvar underifrån och
har en gummi list som tätar mot trät.
Brukar själv limma mot såg ytorna i hålet så det
ska minska risken för att suga fukt.
Kan dra en transparant silikon på utsidan om man
tycker det och om man vet att man får det snyggt.

Själv hade jag gått på billigare skivan och hon hade
jag köpt ett kännt märke men inget design krafs.
När om skivan blir dålig man tröttnar på tex valnöt
eller eken svider det inte så mycket att kasta ut den och
lägga en ny ;).

Mvh Putte
 
Skall du ha underlimmat så måste du skydda ändträet. Du kan göra det genom att mätta med t.ex kinesisk träolja (Tung Tree oil) och köra med nån hårdvax efteråt (t.e.x från FärgRiket, ekologisk färg och träolja). Sen får du ju upprepa proceduren efter ett tag (beroende på hur mycket vatten som plaskar där).
 
Ett tips är också att finslipa det ursågade hålet, eftersom det förhindrar att trät spricker .
 
Problemet är att om jag ska ha underlimmad måste jag i princip köpa ho och skiva från kvik, vilket blir dyrt. Byggvaruhusen underlimmar ju inte, och då får det bli ovanpå liggande.

Sparar väl typ 10.000 på det billigare alternativet :/
 
Du skulle kunna kolla med ett lokalt snickeri vad de tar för att underlimma hon. Alternativt vet jag att tidningen Gör Så Här (eller Gör Det Själv) hade en steg för steg artikel för hur man som amatör underlimmar en diskho. Finns nog i deras online arkiv (som dock kostar pengar).
 
Martin_Blomberg skrev:
Du skulle kunna kolla med ett lokalt snickeri vad de tar för att underlimma hon. Alternativt vet jag att tidningen Gör Så Här (eller Gör Det Själv) hade en steg för steg artikel för hur man som amatör underlimmar en diskho. Finns nog i deras online arkiv (som dock kostar pengar).
Gogglade lite och hittade faktiskt en tråd på detta forum som handlade om just det du tipsade om :)
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/41442-underlimma-diskho-sjaelv.html

Däremot funkar inte länken till "Gör det själv" i den tråden för mig.
Jag hittade artikeln på Underlimma din diskbänk själv - Gôr Det Själv

Jag vill inte ha träskiva men är nyfiken på Kviks kompaktlaminat, dvs "massiv" laminat utan trä/spånkärna. Den borde gå lätt att underlimma själv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.