jonas_da jonas_da skrev:
Jag tycker du skall ta in en behörig elinstallatör, du verkar inte ha hundra koll på vad du gör och vad man får göra. Dessutom är ju detta ett, som du säkert förstår, arbete som kräver behörighet.
Ser att du har en passande sidnot till ditt inlägg. Så vitt jag vet finns det ingen lag som säger att jag inte får lägga kabeln själv, varför jag frågar är ju för jag inte har 100% koll, men varför skulle jag betala för att en elektriker gräver i min gräsmatta och tar ett hål i min yttervägg?
Givetvis får en elektriker koppla in, eftersom jag ändå behöver säkra upp och där kräver ellevio att elektriker meddelar så du kan vara lugn :)

Förstår om du mer än gärna betalar om du har tummen mitt i handen, men kan jag göra något även om jag får googla eller fråga mig till info så gör jag det, om det är inom ramen för vad som är rätt och riktigt.
 
  • Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
O
JonasWe JonasWe skrev:
Så vitt jag vet finns det ingen lag som säger att jag inte får lägga kabeln själv
Okunskap om lagar och regler betyder inte att de inte finns. Inte nog med att du inte får lägga ned kabeln, du får inte ens gräva gropen eller lägga ned ett tomt rör. Så nu vet i varje fall att alla former elinstallationer kräver behörighet. De enda undantag som finns är att du får byta trasig proppsäkring, vissa strömbrytare, vägguttag, belysningsarmaturer och du får tillverka och reparera skarvsladdar. Allt annat är förbjudet enligt lag.

JonasWe JonasWe skrev:
men varför skulle jag betala för att en elektriker gräver i min gräsmatta och tar ett hål i min yttervägg?
Därför att idiotiska tjänstemän och politiker stiftat en lag som säger att alla moment inblandade i en elinstallation är behörighetskrävande. Om du t.ex. skall montera solceller på taket så är monteringen av läkten den skall vila på behörighetskrävande. Om du t.ex. skall gräva ned ett tomt rör i marken för att elektriker skall kunna dra kabel i det senare så är det likväl förbjudet. Samma sak med rör inomhus. Helt galet men elfacket och elbranschen är duktiga på att upprätthålla och skydda sitt skråväsende.
 
O Steamboy skrev:
Allt annat är förbjudet enligt lag.
Vad heter den lagen?
 
JonasWe JonasWe skrev:
Vad heter den lagen?
Elsäkerhetslag (2016:732). Kabeln är en del av starkströmsanläggningen och därmed omfattas arbete med den av lagen. Sen kan man såklart diskutera varför det spelar roll vem som höll i trumman när man rullade ut kabeln, men eftersom du frågade om lagen så svarar jag på det.


Några nyttiga paragrafer:


3 § I denna lag avses med

starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,


4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,


27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.


48 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. en skyldighet som en innehavare av starkströmsanläggning eller elektrisk utrustning har enligt 6 eller 19 §,
2. krav för att få utföra elinstallationsarbete enligt 27 §
 
O
JonasWe JonasWe skrev:
Vad heter den lagen?
Elsäkerhetslag (2016:732)

Den säger tydligt:
"2 § Med elektrisk anläggning avses i denna lag en anläggning för produktion, överföring eller användning av el med de särskilda föremål som finns i anläggningen och som behövs för driften av den."

Samt:
"27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §."

Första stycket säger att alla delar som ingår i en anläggning omfattas av lagen.
Andra stycket säger att arbete på en elanläggning endast för utföras av auktoriserade individer eller registrerade företag och dess särskilt utpekade anställda.
 
useless useless skrev:
Elsäkerhetslag (2016:732). Kabeln är en del av starkströmsanläggningen och därmed omfattas arbete med den av lagen. Sen kan man såklart diskutera varför det spelar roll vem som höll i trumman när man rullade ut kabeln, men eftersom du frågade om lagen så svarar jag på det.


Några nyttiga paragrafer:


3 § I denna lag avses med

starkströmsanläggning: en elektrisk anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för människor eller egendom,


4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,


27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.


48 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. en skyldighet som en innehavare av starkströmsanläggning eller elektrisk utrustning har enligt 6 eller 19 §,
2. krav för att få utföra elinstallationsarbete enligt 27 §

O Steamboy skrev:
Elsäkerhetslag (2016:732)

Den säger tydligt:
"2 § Med elektrisk anläggning avses i denna lag en anläggning för produktion, överföring eller användning av el med de särskilda föremål som finns i anläggningen och som behövs för driften av den."

Samt:
"27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §."

Första stycket säger att alla delar som ingår i en anläggning omfattas av lagen.
Andra stycket säger att arbete på en elanläggning endast för utföras av auktoriserade individer eller registrerade företag och dess särskilt utpekade anställda.
Står ju inte bokstavligt att jag INTE får gräva själv, inkoppling och läggning av kabel kan elektriker gärna få göra, men jag tvivlar att de vill gräva.
 
O
JonasWe JonasWe skrev:
Står ju inte bokstavligt att jag INTE får gräva själv, inkoppling och läggning av kabel kan elektriker gärna få göra, men jag tvivlar att de vill gräva.
Visa mig den lag där det bokstavligen står att jag inte får smeta in din bil i avföring!
Fundera sedan lite på det och det du säger om Elsäkerhetslagen.
 
  • Haha
JonasWe
  • Laddar…
JonasWe JonasWe skrev:
Står ju inte bokstavligt att jag INTE får gräva själv, inkoppling och läggning av kabel kan elektriker gärna få göra, men jag tvivlar att de vill gräva.
Det finns tom en speciell auktorisation (fd behörighet) gör grävning av kabeldiken.
 
Du får gräva så många diken du vill. Men då det ska ligga en elkabel där så gäller att elektrikern gillar ditt dike, eller att du själv tar reda på hur de ska se ut. Jag gissar att en elektriker vill att du gräver dubbelt så djupt, minst ett spaddjup på privat tomtmark (~35 cm), djupare under infarter och ställen där tunga fordon körs. Böjen där ser också ganska skarp ut för ett markrör.

Det är normalt inga problem att lägga en nätverkskabel i samma rör.
 
  • Gilla
JonasWe och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns tom en speciell auktorisation (fd behörighet) gör grävning av kabeldiken.
Sjukt :)
Jag har iallafall haft två elektriker här och båda har sagt att det är OK att jag gräver.. kanske lathet vad vet jag :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du får gräva så många diken du vill. Men då det ska ligga en elkabel där så gäller att elektrikern gillar ditt dike, eller att du själv tar reda på hur de ska se ut. Jag gissar att en elektriker vill att du gräver dubbelt så djupt, minst ett spaddjup på privat tomtmark (~35 cm), djupare under infarter och ställen där tunga fordon körs. Böjen där ser också ganska skarp ut för ett markrör.

Det är normalt inga problem att lägga en nätverkskabel i samma rör.
Det fotot togs efter första krafttagen, nu är det 40cm djupt överallt och böjen är bredare, även djupare in till huset.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tror att mycket som kanske är lite "konstigt" har att göra med gränsdragningsproblem. Det finns ju ett rätt stort spann även när det gäller kabeldiken, allt från en lyktstolpe på en uppfart till en matta av högspänningskablar.
Det spelar ingen roll vart gränsen sätt så tycker många att det verkar helt galet och gränsen borde gå någon annanstans.
Men som jag och många med mig skriver, prata med "din" elektriker så löser sig allt rent praktiskt.
 
E elmont skrev:
Jag tror att mycket som kanske är lite "konstigt" har att göra med gränsdragningsproblem. Det finns ju ett rätt stort spann även när det gäller kabeldiken, allt från en lyktstolpe på en uppfart till en matta av högspänningskablar.
Det spelar ingen roll vart gränsen sätt så tycker många att det verkar helt galet och gränsen borde gå någon annanstans.
Men som jag och många med mig skriver, prata med "din" elektriker så löser sig allt rent praktiskt.
Yes jag ska höra mig för hur de/den jag väljer går vidare, men grävning och läggning var iaf ok i muntligt samtal, men att inkoppling skulle ske av dem. Får ta en vända till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.