T
Jag ska sätta ångspärr i Attefallshuset och har lite funderingar ang ångspärren.

Isoleringen är 170mm i golv, 140mm i vägg och 195mm i tak. Vissa säger att ångspärr inte behövs under 200mm isolering, men jag kommer köra på det ändå.

Nu till frågorna.

1. Hur ansluter jag plasten på bästa sätt till fönster och dörrar?

2. Ska jag även ha ångplast på golvet? Golvet består av golvspånskivor och sedan laminatgolv på det.
 
U
1. Åldersbeständig tejp

2. Olika golvtillverkare har olika rekommendationer
 
K
Denna tejpen är grymt bra. Funkar kanon även vid fönster och dörrar .
 
  • Rulle av grön byggtejp märkt med "t-flex", delvis utrullad mot en klar bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är attefallshuset uppvärmt?
 
Det finns många svar på detta. Vilket som är rätt får nog framtiden visa. Ju tjockare isolering du har bör du nog överväga ångspärr eller variabel ångspärr. Ska huset tidvis vara ouppvärmt ska du nog satsa på en variabel ångspärr som gör att huset "andas" annars kan du få problem med kondens i väggen som kommer utifrån. Ska huset vara uppvärmt kan du kanske satsa på en helt tät ångspärr, alltså inte en som släpper igenom någon fukt. Bra ventilation med mekaniskt utsug är också bra.

Det blir alltid fukt i en vägg och börjar du närma dig 30 cm tjock isolering, som du skriver att du inte ska ha, finns det en risk att fukten inte torkar ut i en vägg oavsett om fukten kommer inifrån eller utifrån men ju tjockare isolering du har desto större krav är det nog på en ordentlig ångspärr. Ta en kall dryck och ställ i en plastpåse i solen så säger det något om fuktvandring där varmt möter kallt. En vägg måste kunna torka ut!
 
T
K Krux skrev:
Denna tejpen är grymt bra. Funkar kanon även vid fönster och dörrar .
Ska plasten gå ut över fönster/dörrkarmen och sen tejpar man mot karmen?
Eller hur mer exakt fäster man mot fönstret?
 
T
M MagHam skrev:
Är attefallshuset uppvärmt?
Ja
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Ska plasten gå ut över fönster/dörrkarmen och sen tejpar man mot karmen?
Eller hur mer exakt fäster man mot fönstret?
Inte för att jag vet om detta är 100% korrekt. Men såhär gjorde jag. Gå ut så pass långt på karmen som du kan men ändå vara säker att du kan täcka tejpen helt med smygarna.
Fönster installerat med tätningsband på karmen, skyddad med plast, redo för smygmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-bygge-av-snickarbod.322972/page-9#post-3187914
 
  • Gilla
Nyfiknast och 2 till
  • Laddar…
K
T Ejmelie skrev:
Ska plasten gå ut över fönster/dörrkarmen och sen tejpar man mot karmen?
Eller hur mer exakt fäster man mot fönstret?
Jag har gjort som det visas här.
Tog plasten så pass nära karmen så att jag kunde sätta hälften av tejpen på karmen och andra halvan gick ner över plasten. Det har funkar för mig iaf
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
surris
Beroende på vad du har för golvkonstruktion och golv så kanske du behöver nån ångspärr för golvet. Det finns foam med plast som man kan använda.

Mot fönster och dörrar finns det enkelt olika lösningar. Men vik in plasten i smygarna och tejpa skarvarna och in på karmarna (inte längre än vad vad som döljs av smygarna sen).
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
T
Tack! Precis såna här svar jag önskade.
Och grymt med bild (y)
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.