Hej!
Jag tittar på installation av en laddbox till sommarstugan. Det kommer snart en hybrid i familjen, men inom överskådlig framtid troligen även en ren elbil så vi vill framtidssäkra. Stugan har 3-fas 16 A, så vi satsar på en 3-fasladdbox. Jag hade tänkt mig lastbalansering för att man ska slippa tänka på att bilen står på laddning, men det känns som det är lite svårt att få till med våra förutsättningar. Är det någon som vet en box som funkar för oss?

Hybriden kommer besöka huset över dagen flera gånger i veckan, och vi vill att den ska kunna ladda fullt (9 kWh) på 5 timmar. Elbilen kommer komma dit mer sällan, men kommer i så fall stå över natten för det mesta.

Det finns en förberedd flexslang dragen från centralen till den utmärkta platsen på karta. Elmätaren finns dock på en stolpe vid tomtgränsen, cirka 45 meter bort. Tomten är konvex, så det är knappt sikt från huset till mätaren. Huset har wifi och fiber, men den är normalt avstängd när ingen är där pga risk för åska. Husets wifi räcker med nöd och näppe från storstugan till det lilla huset, men inte ner till mätaren. Storstugans förbrukare är 3-fas spis, förbränningstoa och elvärme (som används då och då). Lilla huset har bara belysning och ett sällan använt elelement.

Finns det någon lösning för lastbalansering som skulle funka för oss? Eesee har ju ett attraktivt pris, men deras lastbalanserar ansluts till mätaren och kommunicerar via wifi så det går bort. Det finns andra märken som bygger på en mätare i centralen, vilket är ok eftersom lillstugan är obetydlig i sammanhanget. Men även de kommunicerar över wifi, vilket ju är osmidigt om den är avstängd. Eller så krävs en kommunikationskabel, och jag tror inte det får plats i flexröret tillsammans med 5 enkelledare.

För tjugo år sedan fanns dosor för att skicka ethernet över elnätet inom ett hus. Finns det ingen laddbox idag som kommunicerar så?

Eller ska vi bara skippa lastbalanseringen, och se till att laddboxens L1 inte är kopplad till värmen eller förbränningstoan så att laddhybriden kan ladda för fullt?

Ursäkta ett långt inlägg, men trots att jag är civilingenjör så tycker jag att detta är ganska snårigt! Tillverkarna är inte så bra på att berätta hur deras produkter faktiskt fungerar...
 
  • Schema över fastighet med markerade positioner för elmätare, elcentral och planerad laddbox för elbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som att ni behöver dimensionera anläggningen så att ni inte är så beroende att en lastbalansering. Det är ändå ingenting som kan skaka fram mer energi, bara förskjuta den fram i tiden som i värsta fall leder till att bilen inte blir tillräckligt laddad när ni behöver den som mest.

Jag kan inte produktutbudet för att kunna ge några tips men jag tvivlar på att det finns produkter som använder tex Radio eller nåt med längre räckvidd.
 
@
A Agynna skrev:
Hej!
Jag tittar på installation av en laddbox till sommarstugan. Det kommer snart en hybrid i familjen, men inom överskådlig framtid troligen även en ren elbil så vi vill framtidssäkra. Stugan har 3-fas 16 A, så vi satsar på en 3-fasladdbox. Jag hade tänkt mig lastbalansering för att man ska slippa tänka på att bilen står på laddning, men det känns som det är lite svårt att få till med våra förutsättningar. Är det någon som vet en box som funkar för oss?

Hybriden kommer besöka huset över dagen flera gånger i veckan, och vi vill att den ska kunna ladda fullt (9 kWh) på 5 timmar. Elbilen kommer komma dit mer sällan, men kommer i så fall stå över natten för det mesta.

Det finns en förberedd flexslang dragen från centralen till den utmärkta platsen på karta. Elmätaren finns dock på en stolpe vid tomtgränsen, cirka 45 meter bort. Tomten är konvex, så det är knappt sikt från huset till mätaren. Huset har wifi och fiber, men den är normalt avstängd när ingen är där pga risk för åska. Husets wifi räcker med nöd och näppe från storstugan till det lilla huset, men inte ner till mätaren. Storstugans förbrukare är 3-fas spis, förbränningstoa och elvärme (som används då och då). Lilla huset har bara belysning och ett sällan använt elelement.

Finns det någon lösning för lastbalansering som skulle funka för oss? Eesee har ju ett attraktivt pris, men deras lastbalanserar ansluts till mätaren och kommunicerar via wifi så det går bort. Det finns andra märken som bygger på en mätare i centralen, vilket är ok eftersom lillstugan är obetydlig i sammanhanget. Men även de kommunicerar över wifi, vilket ju är osmidigt om den är avstängd. Eller så krävs en kommunikationskabel, och jag tror inte det får plats i flexröret tillsammans med 5 enkelledare.

För tjugo år sedan fanns dosor för att skicka ethernet över elnätet inom ett hus. Finns det ingen laddbox idag som kommunicerar så?

Eller ska vi bara skippa lastbalanseringen, och se till att laddboxens L1 inte är kopplad till värmen eller förbränningstoan så att laddhybriden kan ladda för fullt?

Ursäkta ett långt inlägg, men trots att jag är civilingenjör så tycker jag att detta är ganska snårigt! Tillverkarna är inte så bra på att berätta hur deras produkter faktiskt fungerar...
Installerade en 11 kW, 3-fas box med lastballansering via kabel. Har en elbil och laddar 9kw i praktiken. Upptäckte rätt omgående att man sällan har behov av att ladda snabbt. I stugan skulle jag rekommendera en enklare installation och ställa ned effekten på laddaren (om det behövs) för att säkringarna inte ska gå...
 
sunnis
Kör en Garo GLB, lastbalanseras med modbus. Det är bara ner med en signalkabel. Antingen jobba fram den via kanalsationen som finns eller dra en ny slang i backen för den till elcentralen där ni har huvudsäkringarna.

Dumt att inte ha lastbalansering, drygt när huvidsäkringar skjuter och det är slöseri med pengar att säkra upp anläggningen när det inte finns något egentligen behov.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det låter som att ni behöver dimensionera anläggningen så att ni inte är så beroende att en lastbalansering. Det är ändå ingenting som kan skaka fram mer energi, bara förskjuta den fram i tiden som i värsta fall leder till att bilen inte blir tillräckligt laddad när ni behöver den som mest.

Jag kan inte produktutbudet för att kunna ge några tips men jag tvivlar på att det finns produkter som använder tex Radio eller nåt med längre räckvidd.
Jo, att säkra upp är ju alltid möjligt men dyrt för en sommarstuga. Men det jag mest är ute efter är att man ska kunna sätta bilen på laddning, och sen kunna gå på toa eller laga mat utan att behöva tänkte på att bilen står där. Om då bilen reglerar ner från 16 till 8 kW en stund medan förbränningstoan "spolar" så gör det inget, Men däremot vore det störigt om man först behövde gå och ställa ner laddningen när man är nödig. Och också surt om man behöver ladda på halv effekt hela dagen på grund av att man kanske vill gå på toa nån gång.

@ @ndreas skrev:
Installerade en 11 kW, 3-fas box med lastballansering via kabel. Har en elbil och laddar 9kw i praktiken. Upptäckte rätt omgående att man sällan har behov av att ladda snabbt. I stugan skulle jag rekommendera en enklare installation och ställa ned effekten på laddaren (om det behövs) för att säkringarna inte ska gå...
Jag håller med om att man inte behöver den fulla laddeffekten. En hybrid som laddar på 1-fas på 10 A fyller ju 9 kWh på knappt 4, vilket ju är acceptabelt. För en elbil som laddar 3-fas så är nog 3-fas 9 A acceptabelt. Då laddar den 30 kWh på 5 timmar.

Så en rationell lösning vore kanske att se till att L1 saknar övriga stora förbrukare, så att man kan 1-fasladda på 13 A eller högre. Bilar med 3-fasladdning får manuellt ställa ner till 8-10 A.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Kör en Garo GLB, lastbalanseras med modbus. Det är bara ner med en signalkabel. Antingen jobba fram den via kanalsationen som finns eller dra en ny slang i backen för den till elcentralen där ni har huvudsäkringarna.

Dumt att inte ha lastbalansering, drygt när huvidsäkringar skjuter och det är slöseri med pengar att säkra upp anläggningen när det inte finns något egentligen behov.
Den har väl en separat elmätare i centralen? Det vore en praktisk lösning, det finns platser kvar i centralen. En signalkabel har väl liten dimension?

Garo är dock bland de dyraste boxarna på marknaden. Omkring 12 500 kr, jämfört med t ex Eevse på ca 7 000 kr.
 
Jag ser ett par linjer man kan tänka efter.

Det första är hybridens laddbehov, 9 kWh på fem timmar. Det gör ju att det räcker med 8 ampere enfas för att nå det (i princip utan marginal). Så om L1 på laddaren väljs så att den inte krockar med exempelvis toan borde det ju vara lugnt, i synnerhet om man begränsar den till 8 A, men förmodligen även om man ger den lite mer ström.

Det andra är vad man borde lastbalansera mot om man har en trefas elbil. Då har du ju undercentralen i storstugan som borde räcka att bry dig om. Ligger faserna då så till att elementet i lillstugan inte ligger mot storförbrukarna i storstugan borde ju en begränsning på laddaren till ovan nämnda 8 eller 10 A kombinerat med en lastbalansering inom storstugan funka.

Å andra sidan tror jag inte att man ska göra det för komplicerat heller. Sannolikt räcker det med att planera laddningen med exempelvis tidsstyrning – en sommarstuga, särskilt om den varmhålles på vintern och ska ladda elbilar, är som gjord för timdebitering, och då vill man ändå bara ladda på natten.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
Jag håller med dig, det borde gå att klara sig utan lastbalansering.

Men om vi för ett ögonblick tänker oss att vi ska ha det: Finns det några andra boxar på marknaden förutom Garo som lastbalanserar via en separat mätare i centralen snarare än elbolagets mätare? Och som kommunicerar med med mätaren antingen med styrkabel, wifi, egen radio eller någon annan metod?
 
Mäter alla lastbalanserare via elmätaren?
De som mäter med en strömavkännare över respektive fas kasnke fortfarande kan fungera om du kan installera den i din elcentral.
som nämnts, GARO ser ut att mäta i normkapslingen.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
Liten sammanställning:
Garo mäter i undercentral, kommunicerar via styrkabel/tvåledare (?)

Charge Amps mäter i undercentral, kommunicerar över LAN via Wifi eller nätverkskabel. Deras mätenhet Amp Guard kostar 7000 kr!

Ctek mäter i undercentral, kommunicerar via nätverkskabel direkt mellan mätaren och boxen.

Eesee mäter i elmätarens P1-port, kommunicerar via wifi eller "eget" radiosystem. Någon som vet hur deras egen radio funkar?

ABB Terra mäter i undercentral, kommunicerar via styrkabel/tvåledare (tror jag?) .

Wallbox Pulsar mäter i undercentralen, kommunicerar via treledare el nätverkskabel mellan mätaren och boxen.

Den smarta funktionen jag hittade på, att de skulle kommunicera via elnätet, verkar inte finnas ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
A Agynna skrev:
För tjugo år sedan fanns dosor för att skicka ethernet över elnätet inom ett hus. Finns det ingen laddbox idag som kommunicerar så?
Detta kallas för PLC och finns faktiskt standardiserat som metod för laddboxen att även kommunicera med elbilen (HomePlug Green PHY). Hursom så finns det med även som lösning hos Garo (eller iaf så har de haft det tidigare men jag hittar inte den funktionen längre).

EpSpot verkar ha det fortfarande:

Här kan man se att de inkluderar en modul som heter EM2100:
https://www.epspot.com/wp-content/uploads/2020/03/EpSpot_InsetEM_GaroPN100_datasheet_SE_1_1.pdf

Denna modul använder sig sedan av PLC för kommunikation över elnätet:
https://www.epspot.com/wp-content/uploads/2019/09/EpSpot_EM2100-datasheet_SE_1.4.pdf

Vidare så har de även andra laddboxar som troligtvis använder sig av samma moduler och samma lösning.

Någon uttömmande information om exakt hur allt sitter ihop har jag inte hittat men IEEE 1901 listas som kommunikationsprotokoll och bör vara relaterat till HomePlug Access BPL.

Det är en salig röra och helt omöjligt att reda ut vilka produkter som fungerar med vilka då det finns flertalet standarder som kan användas.

Som liten bonus hittade jag även följande enhet som kan användas för RS485 över elnätet:
https://qt-systems.se/sites/default...sanvisningar/qtr40-installationsanvisning.pdf

Kanske kanske skulle 2 av dessa enheter kunna ersätta en signalkabel för RS485-kommunikation. Men som sagt så är det för lite teknisk information för att man ska kunna säga om saker kommer fungera som man önskar.

Enklast är att bara gräva ner kabel, det finns inget som är så driftsäkert som partvinnad kabel.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
Garos system med PLC hette G-Ctrl hittade jag nu. Men det verkar som att de inte använder det för sin laddboxar längre.
 
Hej

Om ”Lilla huset har bara belysning och ett sällan använt elelement.” då gäller väl lastbalanseringen i huvudsak ” Storstugans förbrukare” d.v.s. det som är anslutet till elcentralen i storstugan.

I så fall är det ett kort avstånd mellan laddaren och platsen, där man kan i princip mäta den totala lasten och lastbalansera. Det är på samma hus.

När jag köpte huset var elpannan försedd med lastbalansering som bestod av tre strömtransformatorer som kopplades till elpannan. Strömtransformatorer placerades på lämplig plats i anläggningen.

Innebär alla system idag för lastbalansering att det görs vid elmätaren?

Vad har jag missat?
 
Redigerat:
Ratios Solar Box 37832 32 A 400 Volt 3-fas där sätter man de 3 st strömsensorerna så de mäter export och även import från elnätsbolagets elnät. Vi har en sådan box i ett enfamiljshus. Man kan på displayen knappa in vilken max laddström man vill ha. Vi kör nu fast max 16A, men överväger att minska till 12A så litet större marginal till huvudsäkringarnas 20A. Vi har inte monterat strömsensorerna. Kanske görs om något år. En signalkabel 4-ledare längd ca 20 meter behöver nämligen dras från sensorbox i fasadelskåpet till väggladdboxen.
Tanken tillverkaren Ratio har med denna solar box, är att det går att ladda elbilen med enbart överskottström från solcellsanläggning.
 
  • Schematisk illustration av installation av strömsensorer i ett hus för laddning av elbil med solenergi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Ratios Solar Box 32 A 400 Volt 3-fas där sätter man de 3 st strömsensorerna så de mäter export och även import från elnätsbolagets elnät.
Hej Arnodt

Ser bra ut

Om det är tre separata strömtransformatorer som kan placeras valfritt (inte enbart vid elmätaren) så borde TS kunna placera den t.ex. vid Storstugans elcentral inte långt från bilens laddare.

Kostar den mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.