richardtenggren richardtenggren skrev:
Denna har jag kört;
[länk]

Tack för snabbt svar! Hur länge varade stålet ?
 
richardtenggren
L Lechuza skrev:
Tack för snabbt svar! Hur länge varade stålet ?
Jag köpte ju ospårat spån(kanske lite dumsnålt i efterhand men ca 1/4 av kostnaden), så har ”gjort av” med 1-2 st kanske? De går nog bryna till. Då har jag spårat ~70 m2.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag köpte ju ospårat spån(kanske lite dumsnålt i efterhand men ca 1/4 av kostnaden), så har ”gjort av” med 1-2 st kanske? De går nog bryna till. Då har jag spårat ~70 m2.

Okej jäklar vilket jobb!! Men inte mer än 1-2 st ändå får man fråga om du köpte en fräs eller hyrde? Och såfall vilken modell!
 
richardtenggren
Ja, men har ca 70 m2 kvar också ;)

Det kan vara något stål till, men om du bara ska köra vändningarna är det nog lugnt. Jag fräste 4-5 mm åt gången typ.
Körde på min OF1010, skulle nog haft en mer kraftfull dock. :)
 
Köpte handöverfräs och en notfräs på jula, va kampanj på maskinen så de gick lös på en 500ing totalt, själva frässtålet håller ju inte jätte länge men för 69:90 kan du köpa bra många innan de blir dom där summorna
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Denna har jag kört;
[länk]
Även jag använde samma stål, fräste dock "bara" vändningarna, på en mindre yta, runt 6m2 totalt kanske med en del kringelkrokar inne på toan.
Rekommenderas.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Okidoki tack alla
 
Yes stämmer bra
 
richardtenggren
Det bör gå lättare att fräsa med en notfräs än en hålkärlsfräs, men samtidigt försvagar ett rakt spår skivan mer än ett fullradie spår rent teoretiskt. Hur stor skillnad det gör beror väl på hur spånet sedan belastas.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det bör gå lättare att fräsa med en notfräs än en hålkärlsfräs, men samtidigt försvagar ett rakt spår skivan mer än ett fullradie spår rent teoretiskt. Hur stor skillnad det gör beror väl på hur spånet sedan belastas.

Tacksam för svar! Jag la ett lager vanlig 22 golvspån därefter den spårade skivan, glad för de nu i efterhand när väggar blev flyttade och jag märkte hur mycket spårning de faktiskt blir i golvet hehe

edit: köpte de dyra stålet från LK samt 8st notfräs stål från Jula, fräsmaskinen kommer nästa vecka så förhoppningvis går de smidigt. Även köpt den äckligt överprisade fräsmallen
 
A
L Lechuza skrev:
Tacksam för svar! Jag la ett lager vanlig 22 golvspån därefter den spårade skivan, glad för de nu i efterhand när väggar blev flyttade och jag märkte hur mycket spårning de faktiskt blir i golvet hehe

edit: köpte de dyra stålet från LK samt 8st notfräs stål från Jula, fräsmaskinen kommer nästa vecka så förhoppningvis går de smidigt. Även köpt den äckligt överprisade fräsmallen
Några erfarenheter att dela med dig av här? Står själv i startgroparna.
 
A
yoloboi skrev:
Några erfarenheter att dela med dig av här? Står själv i startgroparna.
För framtida googlare svarar jag mig själv här, efter att ha fräst några hundra meter i somras.

Provade många Hard Head notfräsar från Jula. Skräp är det, tog slut direkt. Köpte drivor av dessa. Rekommenderas om man har väldigt lite fräsning framför sig.

Köpte även två hålkälsfräsar från Cobolt. Lämnade tillbaka en efter att jag blev klar. Dessa använde jag på sista tredjedelen av spåret för att få tvärsnittet skulle bli runt och fint i botten.

Det är en jäkla skillnad i pris på dessa får en får ha lite fingertoppskänsla så det blir rätt för ens tillämpning och plånbok.

Sist rekommenderar jag ingen att spåra själv, köp för guds skull färdigspårat golvspån. Det var ett mindre helvete.
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.