Hej,
Vi sitter här och velar mellan olika sorters badrumskakel som en firma ska sätta. Brukar det vara någon skillnad i pris per kvadratmeter mellan 10x10 resp 15x15? Fattar att olika firmor förstås kan göra olika, men är ute efter vad som är det vanliga.
 
J
M matsro skrev:
Hej,
Vi sitter här och velar mellan olika sorters badrumskakel som en firma ska sätta. Brukar det vara någon skillnad i pris per kvadratmeter mellan 10x10 resp 15x15? Fattar att olika firmor förstås kan göra olika, men är ute efter vad som är det vanliga.
Ingen plattsättare jag anlitat har tagit betalt per kvadratmeter utan tagit ett timpris. Kan inte tänka mig att någon gör skillnad på dem måtten du anger.
 
  • Gilla
matsro och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är väl först när man kommer upp i åtminstone 30 x 30 cm som det brukar bli besvärligare och därmed dyrare. Vill man hålla nere priset så bör man ju ha så enkla ytor som möjligt, inga fönster, inga nischer eller utbyggnader.
 
  • Gilla
matsro
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Ingen plattsättare jag anlitat har tagit betalt per kvadratmeter utan tagit ett timpris. Kan inte tänka mig att någon gör skillnad på dem måtten du anger.
Tack, låter bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl först när man kommer upp i åtminstone 30 x 30 cm som det brukar bli besvärligare och därmed dyrare. Vill man hålla nere priset så bör man ju ha så enkla ytor som möjligt, inga fönster, inga nischer eller utbyggnader.
Ok, fint. Bra tips.
 
Från 30x60 och uppåt så blir det betydligt dyrare då det kräver helt annat av underlaget i planhet och så.
Dessutom ska dessa plattor dubbellimmas vilket gör att det går åt både mer fix och tid samt i vissa fall nivåsystem för att minimera risken för fogsprång då dessa plattor oftast är rektifierade med rakskurna kanter.
 
  • Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Från 30x60 och uppåt så blir det betydligt dyrare då det kräver helt annat av underlaget i planhet och så.
Dessutom ska dessa plattor dubbellimmas vilket gör att det går åt både mer fix och tid samt i vissa fall nivåsystem för att minimera risken för fogsprång då dessa plattor oftast är rektifierade med rakskurna kanter.
Tack! Bra info.
 
Det blir också oftast dyrare med stora plattor typ 60x60 när man räknar med spill. Många plattor måste bli beskärda på ett eller annat sätt och då blir det spill, dessutom går dom ibland sönder => mer spill. Vi satte 60x60, hade jag gjort om det så hade jag tagit 20xfallande längder istället.
 
En kollega fick offert på kakling och läggning av klinker i ett nytt badrum nyligen, nybygge.

Uppskattad tidsåtgång var som lägst med 15x15 kakel, mindre eller större plqttor än det ökade uppskattad tidsåtgång.
Större än någon viss storlek avrådde de från.

Kan ju vara en indikation på vad som går fortast kanske..
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kan ju vara en indikation på vad som går fortast kanske..
Och är billigast/kräver lägst kompetens. 120x120 plattor kräver nog några år i yrket :)
 
  • Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
Nissens
J Janetgorgis skrev:
Ingen plattsättare jag anlitat har tagit betalt per kvadratmeter utan tagit ett timpris. Kan inte tänka mig att någon gör skillnad på dem måtten du anger.
Jag hade kvm pris på kakel när jag byggde huset, det är inget konstigt alls med det.
Däremot gjorde de ingen skillnad på pris med hänsyn till plattornas storlek.
 
J Janetgorgis skrev:
Ingen plattsättare jag anlitat har tagit betalt per kvadratmeter utan tagit ett timpris. Kan inte tänka mig att någon gör skillnad på dem måtten du anger.
Det spelar stor roll om det är 10x10 då det oftast sitter ihop på nät
J Janetgorgis skrev:
Ingen plattsättare jag anlitat har tagit betalt per kvadratmeter utan tagit ett timpris. Kan inte tänka mig att någon gör skillnad på dem måtten du anger.
 
Jag hade kontakt med plattsättare inför framtida badrumsrenovering. Det billigaste/standard enligt honom var plattor typ 20x30cm. Argumentet var att det tog mindre tid att få upp och mindre pill att få rakt. Ville jag ha 15x15 eller mindre än ”standard” var det mer tidskrävande. Detta förvånade mig lite. Eller är det rimligt?
 
Ja mosaikplattor är lite pilligare och tar längre tid att få snyggt och rakt.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Från 30x60 och uppåt så blir det betydligt dyrare då det kräver helt annat av underlaget i planhet och så.
Dessutom ska dessa plattor dubbellimmas vilket gör att det går åt både mer fix och tid samt i vissa fall nivåsystem för att minimera risken för fogsprång då dessa plattor oftast är rektifierade med rakskurna kanter.
Nivåsystem? Är det på golvet då? Jag ska ha 30x60 på väggarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.