Vad är praxis? Jag har handverkare hemma hos mig. De gipsar väggar. Idag slets fibern av när de skulle ta ner en gipsskiva då ett annat fel gjorts. Då revs fibern av. Jag förstår att det är lätt hänt, fibern är ju väldigt tunn. Men vad är industripraxis? Står jag för kostnaden att få det reparerat, eller ska jag be dem att göra det? De bad innan om man lkunde demontera fibern men det är ju inte helt rimligt att betala ett par tusen för att få det demonterat och sen uppmonterat igen, det blir dyrare än att betala reparationen nu. Hur gör jag nu? ...
 
J
M Mamman i eget hus skrev:
Vad är praxis? Jag har handverkare hemma hos mig. De gipsar väggar. Idag slets fibern av när de skulle ta ner en gipsskiva då ett annat fel gjorts. Då revs fibern av. Jag förstår att det är lätt hänt, fibern är ju väldigt tunn. Men vad är industripraxis? Står jag för kostnaden att få det reparerat, eller ska jag be dem att göra det? De bad innan om man lkunde demontera fibern men det är ju inte helt rimligt att betala ett par tusen för att få det demonterat och sen uppmonterat igen, det blir dyrare än att betala reparationen nu. Hur gör jag nu? ...
Vad praxis är vet jag inte men det borde gå som vilken skada som helst som man orsakar på andras egendom. De bör ha en ansvarsförsäkring som täcker detta. Naturligtvis är det inte rimligt att demontera ett fiberuttag för att man ska gipsa om. Så pass proffsiga måste man förutsätta att de är, att de inte kräver det på varje ställe. Det är säkert lättare att montera ett nytt tvättställ om kunden tar bort duschkabinen innan också.
 
  • Haha
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M Mamman i eget hus skrev:
Vad är praxis? Jag har handverkare hemma hos mig. De gipsar väggar. Idag slets fibern av när de skulle ta ner en gipsskiva då ett annat fel gjorts. Då revs fibern av. Jag förstår att det är lätt hänt, fibern är ju väldigt tunn. Men vad är industripraxis? Står jag för kostnaden att få det reparerat, eller ska jag be dem att göra det? De bad innan om man lkunde demontera fibern men det är ju inte helt rimligt att betala ett par tusen för att få det demonterat och sen uppmonterat igen, det blir dyrare än att betala reparationen nu. Hur gör jag nu? ...
Eftersom dom bad om att fiberuttaget skulle demonteras och du inte gjorde det så tycker jag att du ska betala reparationen. Det blev iaf billigare enligt dej än att demontera och återmontera uttaget.
Jag kan iaf inte uttala mej om hantverkarna yrkeskunnighet eller inte utan vetskap om förutsättningarna.
 
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 5 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vad praxis är vet jag inte men det borde gå som vilken skada som helst som man orsakar på andras egendom. De bör ha en ansvarsförsäkring som täcker detta. Naturligtvis är det inte rimligt att demontera ett fiberuttag för att man ska gipsa om. Så pass proffsiga måste man förutsätta att de är, att de inte kräver det på varje ställe. Det är säkert lättare att montera ett nytt tvättställ om kunden tar bort duschkabinen innan också.
Håller med om att en försäkring borde täcka detta, det kan ju inte vara första gången det hänt dem för den delen heller. Det är ingen galen kostnad, ca 2000 kr, men ändå.
 
wildeside wildeside skrev:
Eftersom dom bad om att fiberuttaget skulle demonteras och du inte gjorde det så tycker jag att du ska betala reparationen. Det blev iaf billigare enligt dej än att demontera och återmontera uttaget.
Jag kan iaf inte uttala mej om hantverkarna yrkeskunnighet eller inte utan vetskap om förutsättningarna.
De ville ha hit elektiker för elen (rimligt dock), andra som tar bort fibern, och en trdje som tar bort bergvärmesensorn. Känns som man kanske borde skriva om det i offerten också, det som är exkluderat. Men visst, kanske rimligt ändå.
 
C
M Mamman i eget hus skrev:
De ville ha hit elektiker för elen (rimligt dock), andra som tar bort fibern, och en trdje som tar bort bergvärmesensorn.
Du nämner i trådstarten att skivan skulle tas ned pga av ett annat fel som gjorts. Har det felet någon koppling till nuvarande hantverkare?

Annars är nyckelordet här försumlighet. Det skall näringsidkaren stå för. Det även utifrån perspektivet att man skall kunna förvänta sig att hantverkaren har särskilt bra koll på hur arbetet skall gå till utan att skador uppstår.
Nu framgår ju inga detaljer kring hur det gick till annat än att demontering tydligen diskuterats innan, så svårt att ha en åsikt om hur det kan ligga till i detta fall.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du nämner i trådstarten att skivan skulle tas ned pga av ett annat fel som gjorts. Har det felet någon koppling till nuvarande hantverkare?

Annars är nyckelordet här försumlighet. Det skall näringsidkaren stå för. Det även utifrån perspektivet att man skall kunna förvänta sig att hantverkaren har särskilt bra koll på hur arbetet skall gå till utan att skador uppstår.
Nu framgår ju inga detaljer kring hur det gick till annat än att demontering tydligen diskuterats innan, så svårt att ha en åsikt om hur det kan ligga till i detta fall.
Ja de råkade missa ett eluttag och gopsade över det. Då klarade sig fibern bra som också lång där. Men när de skulle tar ner gipsskivan pga det missade eluttaget så klarade sig fibern inte, utan slets med. Enligt mitt ex hade det kunnat gå bra om de varit försiktigare, men jag är för ny på det här för att kunna bedöma riktigt.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Vilken fiber är det, finns lite olika installationer.
Var är fiberbox/uttag för inkommande placerad, på utomhusvägg eller inomhus, och är det fiber till den boxen som gått av?
För det är inte fiber mellan fiberbox/uttag och medieomvandlare?
Kostar lite olika beroende av om man måste blåsa om fiber.
 
Redigerat:
C
M Mamman i eget hus skrev:
Ja de råkade missa ett eluttag och gopsade över det.
Då tycker jag det hamnar i en liten annan dager. Känns lite magstarkt att kräva att du skall fixa och betala elektriker, fibertekniker och bergvärmetekniker för att de skall kunna rätta till ett fel de själva gjort.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vilken fiber är, finns lite olika installationer.
Var är fiberbox/uttag för inkommande placerad, på utomhusvägg eller inomhus, och är det fiber till den boxen som gått av?
För det är inte fiber mellan fiberbox/uttag och medieomvandlare?
Kostar lite olika beroende av om man måste blåsa om fiber.
Det är mellan fiberboxen och fär fibern kommer in i huset, inomhus. Bahnhof gissade på att det kommer landa på runt 2000 kr. Det är fibernätsägaren (tror jag. Open Infra eller ngt sådant) som ska fixa det.
 
wildeside
M Mamman i eget hus skrev:
De ville ha hit elektiker för elen (rimligt dock), andra som tar bort fibern, och en trdje som tar bort bergvärmesensorn. Känns som man kanske borde skriva om det i offerten också, det som är exkluderat. Men visst, kanske rimligt ändå.
Ja förutsättningarna borde tas med i offerten och allra senast vid avtalsskrivning.
Men nu har jag varken sett offert eller avtal så det kan jag inte uttala mej om.
Utgick från vad du skrev i trådstarten och där stod det inget om varken offert eller avtal.
Vad är idustripraxis och vad har det med saken att göra?
Du har väll några alternativ att gå på.
Kräva att hantverkaren ska stå för kostnaden
Dela på kostnaden med hantverkaren.
Betala kostnaden själv.
Hantverkaren lär inte betala det med sin företagsförsäkring iaf, företagsförsäkringar har en självrisk på 25000 och uppåt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
C
M Mamman i eget hus skrev:
Bahnhof gissade på att det kommer landa på runt 2000 kr.
Det hade knappast blivit billigare att ta dit någon att koppla ur den och sedan komma tillbaka och koppla in den igen. Så om det hade handlat om första försöket och de egentligen ville ha den urkopplad hade jag gladeligen tagit den reparationskostnaden.

Men när det nu gäller ett backjobb skulle jag åtminstone ta upp det till diskussion.
 
M Mamman i eget hus skrev:
Det är mellan fiberboxen och fär fibern kommer in i huset, inomhus. Bahnhof gissade på att det kommer landa på runt 2000 kr. Det är fibernätsägaren (tror jag. Open Infra eller ngt sådant) som ska fixa det.
Ok, räkna med att det kan bli dyrare.
Väljer man blåsa ny fiber betydligt dyrare.
Ev, kan en fiberbox placeras utomhus beroende på förutsättning, men lägre kostnad.
Så utgå inte från 2000kr när du driver frågan.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
J
M Mamman i eget hus skrev:
Ja de råkade missa ett eluttag och gopsade över det. Då klarade sig fibern bra som också lång där. Men när de skulle tar ner gipsskivan pga det missade eluttaget så klarade sig fibern inte, utan slets med. Enligt mitt ex hade det kunnat gå bra om de varit försiktigare, men jag är för ny på det här för att kunna bedöma riktigt.
Om en snickare gipsar över ett eluttag och fiberuttag så är det inte fackmässigt utfört till att börja med. Då är det försumlighet minst sagt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om en snickare gipsar över ett eluttag och fiberuttag så är det inte fackmässigt utfört till att börja med. Då är det försumlighet minst sagt.
Vad säger du om Bahnhofs kostnadsuppskattning, vi vet ju inte riktigt förutsättning, men visst känns den låg även om man kan montera och skarva i en fiberkassett/box på utsidan.
Borde påverka hur hårt ts vill driva på att byggföretaget ska ta kostnaden om det blir det dubbla, tredubbla......
 
  • Gilla
T110
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.