Hej!
Det närmar sig nu, köket från -79 skall ut, och tillsammans med det alla vitvaror från samma årgång!
Skall bli riktigt kul, men vi är inte riktigt klara hur vi skall göra med väggar, överskåp eller hyllor.
SKit samma vad vi tycker, om ngn kan komma på bra ideer som vi inte har, så hjälp oss att få vårt kök riktigt bra.

Förutsättningar, väggen som idag är tom kommer att rivas för att öppna upp mot vardagsrummet, matsalsbord kommer placeras där väggen är idag, alltså halvägs in i köket och vardagsrummet.
Dörren är, och kommer bli en större öppning.

Vi har kladdat ihop lite med IKEA, men inte spikat ngt, så vi vill gärna ha åsikter om detta vi satsar på är ngt o ha. Jag bifogar även ikea-filen.

http://www.fresus.se/cpg144/albums/nyttkok/k1.fpf

Edit 070108: jag tar bort bilderna, tar för mycket plats och är orelevanta. om ngn vill se dem så finns de här:

http://www.fresus.se/cpg144/albums/nyttkok/k1.JPG
http://www.fresus.se/cpg144/albums/nyttkok/k2.JPG
http://www.fresus.se/cpg144/albums/nyttkok/k3.JPG

mvh
Fredrik & Susanne
 
Hej!

Några spontana reaktioner:

1. Flytta diskmaskinen till höger om diskbänken, så slipper ni extra dragning av VA

2. Tänk på att hörnskåp inte är 100% optimalt. I hörnet till vänster om spisen skulle jag hellre sätta ett vanligt bänkskåp (80 cm) och låta det skåpet gå in bakom diskbänksradens skåp, dvs. med endast högra luckan hängd, och vänstra delen "dold" bakom diskbänksraden

3. Intrycket med olika bredder på skåpen, och en blandning mellan skåp och lådor känns lite orolig

4. Fundera på om ni inte har mer nytta av 3-lådorsvarianten där ni har lådor, isf 5-lådors

Tyvärr inte så mycket konstruktivt kanske, men lite funderingar i alla fall.

/alacs
 
Det ser spännande ut, jag tänkte på några grejer:

- Byta plats på diskmaskin och lådorna till höger om diskbänksskåpet (2 & 5), för att förenkla installation och slippa dra vatten och avlopp förbi hörnskåpet, dessutom hamnar luckan till diskmaskinen inte inne i hörnet.

- I hurtsarna 11 och 12 hade jag satsat på 3 lådor istället för 5. Det blir väldiga mängder små lådor, jag tror förvaringen blir effektivare med större lådor, det blir fortfarande ganska många "överstalådor" totalt i köket.

- Vitrinskåpen 14 och 15 ser snygga ut, men frågan är hur bra det är att ha glasskåp vid sittplatsen, lätt att ge dem en "känga" kanske...

Det var nog det jag hade tror jag, lycka till med den fortsatta planeringen.
 
Igår var det en del diskuterande hemma, och vi kom fram till att vi har tillräckligt med plats inne i vardagsrummet för ett stort matsalsbord, och vi kan du i köksdelen ha en liten ö istället, och oxå skippa varianten med en bardel ut från köket. Vi behöver inte då heller riva hela den bärande väggen, utan lämnar lite kvar.

Mellan Kylskåp och Vägg kommer det sättas väggfasta öppna hyllor. Ett av skåpen kommer bli med små lådor ngnstans. DIskmaskinen är flyttad oxå.. :) (där står den faktiskt idag)

Det blev såhär:

k4.JPG
k5.JPG

http://www.fresus.se/cpg144/albums/nyttkok/k2.fpf

Hoppas på mer feedback! :)

Tack!

 
Är ni vänster eller högerhänta?
Det är oftast bäst att ha diskmaskinen till vänster om diskhon om man är högerhänt.
Man håller tallrik, kastrull mm med vänster hand och borstar/ skrapar av med höger, sedan ställer man ner i maskinen utan att behöva byta grepp.
Om detta är fallet bör ni flytta diskbänken ngt till höger för att ställa DM vänster om DB.
Hur öppnas fönstret? Når man handtaget när föntsret är öppet?
mvh
greenbay
 
Spontant känns det mycket bättre, men givetvis har jag ett par idéer :)

- Överskåpen hade jag nog satt höger om kylen istället för vid fläkten, sedan hade jag satt öppna hyllor på den sidan istället, för att hålla köket högt på ena sidan och lägre på andra, få det lite öppnare.

- Kanske byta plats på lådhurtsen och grytskåpet till höger om spisen, för att få ännu närmare till stora (och tunga) kastruller och stekpannor.

- Jag är fortfarande tveksam till om man behöver en hurts med fem lådor. I ett traditionellt kök har man oftast en 40-hurts med 5 lådor, det ger totalt 200 cm grund låda. I ert kök har ni som det är ritat nu hurtsar på totalt 60-60-60-40-40-80 = 340 cm. Alltså 75% mer utrymme i grunda lådor än i en vanlig 40-hurts.

Jag följer fortsättningen med spänning, kommentera gärna en liknande tråd om vårt kök, tråden är skapad av mig och finns en bit ner bland kökstrådarna (inte allt för långt).
 
Hej!

Ni planerar i stora drag väldigt likt som vi gör på liknande yta :)
Men det finns några skillnader, så jag tänkte visa hur vi har tänkt.

Vad ska ni ha köksön till? Vår smala köksö kommer att fungera som diskinlämning, bardisk och serveringsbänk beroende på behov. I den sida som är vänd mot matplatsen ska det finnas skåp (av överskåpsmodell) där porslinet ska stå. Matplatsen kommer att vara till höger på bild 1.

Till skillnad från er sätter vi ugnen under hällen. Jag hade inbyggnadsugn i mitt förra kök och var inte så imponerad av det. Lätt att se, men också lätt att bränna sig på luckan när man plockar i och ur tyckte vi. Långt ifrån fläkten också. Det kommer ju en hel del matos ut ugnen också....

Den lilla bänken med runda hon går under namnet "frukosthörnan". Där ska kaffemaskin och brödrost m.m stå.

2006-05-26_Kok1.jpg

2006-05-26_Kok2.jpg


/pinebar

 
Greenbay:
Fönstret öppnas utåt, så inga problem. Det är fullt vändbara 3-glas, så smidigt med handtaget i mitten nere.
Intressant tanke om diskmaskinen, aldrig tänkt på det, och aldrig haft bekymmer med det heller, den står ju så idag. Får fundera lite! Vill nog ändå ha diskhon mitt vid fönstret.

Yens,
mer öppet än det är idag blir det definitivt, se bilderna nedan. Tanken med att ha hyllor på den väggen jag beskrivit är att det är bra mycket smidigare och fästa dem om man har sidor att fästa dem i! Jag litar inte riktigt på alla konsoller. Dessutom är jag rädd för att det samlas för mycket grejjer på hyllorna, så det inte bli snyggt. Sambon håller på dig, så igår komprimissade vi med detta skåpet med frostat glas, vilket ändå ger lite illusion av hyllor och synligt material. Vi gick nämligen en promenad o glodde in i ett hus som hade detta skåpet, och vi var överens om att det var snyggt! Dessutom tror jag inte att hörn bli snygga med så mycket kakel som det blir om man inte ha ngt väggskåp på varken norr eller öst-sidorna.

Bilder på de nuvarande eländet:
IMGP0645.JPG
IMGP0646.JPG
 
Pinebar:
Snyggt, vad använder du för program o rita med?
 
pinebar skrev:
Jag hade inbyggnadsugn i mitt förra kök och var inte så imponerad av det. Lätt att se, men också lätt att bränna sig på luckan när man plockar i och ur tyckte vi.
Det finns i o f s inbyggnadsugnar med sidohängd lucka också.
 
Jag ritar med SketchUp.
Det tar lite längre tid, men man får rita vad man vill var man vill  ;)
Planen är att rita hela huset, men det blir lite i taget.....

/pinebar
 
Nya tankar: Bort med inbyggnadsskåp för ugn/micro, mer högskåp på ena sidan, och sedan blir det vägghyllor från fönstre runt hörnet till fläktkåpan.

Tanken är Högblanka luckor, valnötstäcksidor, och ngn slags valnötbänkskivor. Tanken är oxå att bryta av kaklet med en valnötsplanka, som vägghyllan kommer monteras i. Där det inte är vägghyllor kommer "plankan" vara iaf.
Inga 5-lådorskåp heller.. :p  

Har oxå kommit fram till att jag hade tokiga mått på allting, fattar inte varför det blivit såhär.. FIck ta bort 60 cm skåp på varje sida.. *snyft*

Vad skall vi ha för golv tro??  

k9.JPG
k10.JPG

http://fresus.se/cpg144/albums/nyttkok/k3.fpf

/ Fredrik

 
Vilka är för repektive emot inbyggnadsugn i högskåp tro? Jag vet att diskuteras i andra trådar.. :)
 
Taket!
Jag har dragit igång med taket, det skall målas helvitt.
1:
På med kvistlack. Jag hade mina funderingar på om ett nära 30-årigt laserat tak verkligen kan läcka ngn koda, men satsade iaf en halvtimme på kvistarna, det tog faktist inte längre tid. Kom på att en kökssvamp inte var så dum, så modifierade den och lackade på med den.
normal_IMGP1874.JPG
En svamp räcker till nästan 20 m2.. :)  Fingrarna blir dock rätt kladdiga, men går bort med lacknafta.

2: Spackla lite, spacklade igen de värsta kvisthålen.

3: Grundmåla. Fick tipset i färgaffären att först köra en gång med en vanlig grundfärg, i mitt fall en lösningsmedelsburen färg, Grepp Grunfärg från Beckers. Sedan skall jag måla en med ännu en Grundfärg, Aqua lackgrundfärg, Becker. Dettta för att vi vill ha ett matt tak, kommer nog bli tillräckligt blankt på köksluckorna!

Lite bilder:
normal_IMGP1886.JPG
normal_IMGP1887.JPG

Kvar är sista strykningen, förhoppningsvis bara en gång.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.