Nu har mitt växthus anlänt från Willab och jag är lite smått chockad över antalet delar men det är väll bara att börja helt enkelt ! Spontant känns det som att jag borde vänta med monteringen pga årstiden men det kan helt enkelt inte ligga nedpackat så jag får helt enkelt sätta igång! Skall försöka ta lite bilder under monteringen och kring installationen av kamin och el/vatten! Trevlig kväll
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Nu behöver jag lite påverkan gällande kamin i växthuset då det är dags att sätta de sista listerna på taket och det känns som att genomföringen av skorstenen skall lösas direkt.

Jag har fått för mig att jag skall försöka installera en gammal 70-tals öppen spis istället för en rund modern. Resonemanget jag för med mig själv är att det går att elda lite kraftigare och att ljudet från elden blir bättre till miljön. Priset på en ny kamin med skorsten spelar också sin roll såklart då det känns jäkligt dyrt för att vara till ett växthus.


Är jag bara dum kanske?

Retar mig på att jag slängde en Contura enligt bilden för ett år sedan, tror att den hade gjort sig fint i ett av hörnen av växthuset.

Kom gärna med förslag på annan kamin där det går att elda med öppen lucka!

Jag tänkte använda ett skorstenspaket för bastu för att ansluta kaminen.

Kom gärna med förslag på annan lösning!

trevlig kväll!
 
  • Öppen spis från 70-talet med brinnande ved inomhus, föreslagen för installation i växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart öppen spis från 70-talet med glasdörrar och ask i brännkammaren, som möjlig modell för installation i växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PR-hobbysnickare PR-hobbysnickare skrev:
Grunden gjorde vi av L-stöd som vi gjöt en fast i en ca 20 cm bred sarg. I mitten blev det sedan makadam 8-16. Ovanpå det cellplast ca 120 mm. Cellplasten la vi med svagt fall för avrinning. Täckte sedan cellplasten med bärlager, makadam 2-4 som vi la markstenen på. Vi ville ha ytan i växthuset helt plant och genom att använda 2-4 istället för 0-fraktion blir det aldrig något problem med stående vatten på ytan. Den lilla brunnen i mitten är för att dra upp bevattningsslang då vi sommartid har två rader med tomater i mitten.
Så snyggt! Dumfråga ang L-stöden... skänklarna utåt? Om inte hur fick du ihop stöden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.