Tjena!

I mit nya hus ligger der parket ovenpå gammal plankgolv - parketten har flera skador och i resten av huset är trägolvet fremma, därför vill vi slita det bort og få fram plankgolvet.

Men! Parketten är limmad ovenpå och sittar så jävla hårt... Har ni någon förslag på hur man nimmast får bort det? Och utan för mycket Jack i plankorna under.

Eller är det bara att kavla upp och bita ihop?

Skadat parkettgolv delvis borttaget, avslöjar underliggande plankgolv med limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Her syns hur det ser ut under, det går att slipa och få fint? Annars är alternativet ju at bryta båda golven upp och lägga nytt... Men det är ju betydligt dyrere.

Hur hade ni gått fram?

Tack!
 
En stor huvudnyckel och mycket lycka till är nog vad som behövs.
 
  • Haha
SebbeEngel
  • Laddar…
SebbeEngel EngelDK skrev:
Tjena!

I mit nya hus ligger der parket ovenpå gammal plankgolv - parketten har flera skador och i resten av huset är trägolvet fremma, därför vill vi slita det bort og få fram plankgolvet.

Men! Parketten är limmad ovenpå och sittar så jävla hårt... Har ni någon förslag på hur man nimmast får bort det? Och utan för mycket Jack i plankorna under.

Eller är det bara att kavla upp och bita ihop?

[bild]

Her syns hur det ser ut under, det går att slipa och få fint? Annars är alternativet ju at bryta båda golven upp och lägga nytt... Men det är ju betydligt dyrere.

Hur hade ni gått fram?

Tack!
jag har gjort detta för längesen. djäkla skit! men parkettgolvet delar på sig i flisor så man får jobba sig ner genom lager för att inte skada trägolvet. ibland hade man tur och det var inte limmat överallt. sista limresterna och flisorna blötte jag upp med vatten, såpa och även nån blandning med linolja. och använde en sån där skrapa som man har till spisen. ja det är ett helsikes jobb ja, men fint blir det ju :)
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
evalouise evalouise skrev:
jag har gjort detta för längesen. djäkla skit! men parkettgolvet delar på sig i flisor så man får jobba sig ner genom lager för att inte skada trägolvet. ibland hade man tur och det var inte limmat överallt. sista limresterna och flisorna blötte jag upp med vatten, såpa och även nån blandning med linolja. och använde en sån där skrapa som man har till spisen. ja det är ett helsikes jobb ja, men fint blir det ju :)

Det var också något sånt jag har planerat att kasta mig utt i!
 
SebbeEngel EngelDK skrev:
Det var också något sånt jag har planerat att kasta mig utt i!
bara att bita ihop :)
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Jag tycker att det ser ut som att du försöker bryta loss topplagret på en lamellparkett.
 
  • Gilla
LuddLun och 1 till
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Jag tycker att det ser ut som att du försöker bryta loss topplagret på en lamellparkett.
Jag är på sjön, så jag har fått bilder av min fru, men du har rätt nu när jag tittar ordentligt efter!

Hmm...

Får titta när jag kommer hem!
 

Bästa svaret

BirgitS
En ledtråd kan vara att äldre parkettgolv, från t.ex. 60-talet, brukar vara kring 2,5 cm hög och ofta inte har något undergolv under utan t.ex. ligger på reglar. Har ni kollat t.ex. genom att ta bort en tröskel att det verkligen finns ett undergolv under?
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Nej, får göra det när jag anländer Sverige!
Men bra tips, det Vista jag inte - på ovanvåningen har dem nämligen på spikat masonit och sen antagligen haft någon matta över och den laminatgolv....

Annars får jag bryta skiten up och sen lägga nytt enten furu eller gran...

Någon erfarenheter om att köpa direkt från sågverk?
 
Uppdatering!

Parketten var limmad på en form av råspont... så det skal brytas upp och ny plank på...
 
Lägg det nya ovanpå och låt det gamla ligga kvar.
 
Vil gärna nerr och titta vad läget är med balkarna, fylla cutterspån på, ska också flytta lite uttag som är dragit langs listarna. Så fler fördelar än nackdelar med att bryta upp tycker jag. Samtidig minskar jag också höjden og får det i niveau med dem andra rum.
 
Redigerat:
En liten update!

Det var en form av spontad undergolv - så vi är igång att såga upp golvet og plocka bort...

Renoveringsprocess med uppsågat spontat trägolv och en hög av borttagna plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet spontat trägolv och avtäckt bjälklag i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi funderar nu på at lägga vattenburen golvvärme under det nya massive furugolv (25mm), då elementen kan plockas bort... Men ska man lägga grålumpspap över slingorna?
 
BirgitS
Tänk på att det kan bli mycket kalldrag från fönstren när elementen tas bort.
 
  • Gilla
SebbeEngel
  • Laddar…
Ja, det är ju en rejäl risk, dock ska vi byta fönstren om inte så fasans länge, men det Ör ju värd att beakta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.